Compact version |
|
Wednesday, 18 December 2024 | ||
|
Greek Government Press Briefing, 00-06-07Greek Government Press Briefings in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next ArticleFrom: The Hellenic Ministry of Press & Mass Media <http://www.minpress.gr/>ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣΑθήνα, 7 Ιουνίου 2000Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΩΝΞΕΝΟΥ ΤΥΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΤΥΠΟΥ & ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟ ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΕΠΠΑ Γεια σας. Όπως έχουμε ανακοινώσει, τη χώρα μας επισκέπτεται ο Ισπανός Πρωθυπουργός Χοσέ Μαρία Αθνάρ. Αυτή την ώρα είναι σε εξέλιξη η συνάντηση και οι συζητήσεις με την ελληνική αντιπροσωπεία, υπό τον Πρωθυπουργό. Οι δύο πολιτικοί θα προβούν, αργότερα, περίπου στις 13.30, σε δηλώσεις. Θα ακολουθήσει παράθεση γεύματος προς τον ξένο επίσημο, στο Μέγαρο Μαξίμου. Πιστεύουμε ότι οι συνομιλίες αυτές είναι πολύ χρήσιμες, δοθέντος ότι και οι δύο χώρες είναι μέλη της Ε.Ε. και μάλιστα του λεγόμενου ευρωπαϊκού Νότου. Οι πολιτικές μας συγκλίσεις είναι πάρα πολλές, σε διάφορους τομείς. Πάντοτε η συνεργασία των δύο χωρών έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ακούω τις ερωτήσεις σας. ΚΑΡΕΛΙΑΣ: Μετά τις χθεσινές εξελίξεις στο μέτωπο των ταυτοτήτων, η κυβέρνηση αντιμετωπίζει την Εκκλησία ως εν δυνάμει πολιτικό αντίπαλο; ΡΕΠΠΑΣ: Θα μου επιτρέψετε να πω ότι δεν τίθεται από την πλευρά μας θέμα άρνησης του διαλόγου με την Εκκλησία. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι, ασφαλώς, όπως τόνισα κι εγώ, θέμα συνάντησης εκπροσώπων της Ιεραρχίας με τον Πρωθυπουργό, αντιμετωπίζεται. Δεν τέθηκε, όμως, τέτοιο θέμα μιας συνάντησης, γενικώς και αορίστως. Το θέμα το οποίο τέθηκε από την πλευρά της Ιεραρχίας, ήταν θέμα συνάντησης τη συγκεκριμένη ημέρα και ώρα και κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Σε αυτή την περίσταση, μεσούσης της συνεδρίασης της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδας, η κυβέρνηση έκρινε ότι είναι προτιμότερο η συνάντηση να γίνει για λογαριασμό της, με τον αρμόδιο Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, πράγμα που αρνήθηκε η Ιεραρχία. Αρα, λοιπόν, για να αποκαταστήσουμε την αλήθεια, δεν τίθεται θέμα άρνησης από την πλευρά της κυβέρνησης. Η πλευρά της Ιεραρχίας είναι εκείνη, η οποία αρνήθηκε τη συνάντηση και το διάλογο με την κυβέρνηση, επειδή ακριβώς είχε επιλέξει η ίδια και επιθυμούσε συνάντηση με τον Πρωθυπουργό και όχι με άλλον εκπρόσωπο της κυβέρνησης, κατά την περίπτωση αυτή αρμόδιο. Αλλά, όπως η κυβέρνηση δεν θα ορίσει τους εκπροσώπους της Ιεραρχίας, στο πλαίσιο των συνεργασιών με την κυβέρνηση, έτσι και η Ιεραρχία δεν είναι δυνατό να ορίσει ποιοι θα είναι αυτοί που στο πλαίσιο των εσωτερικών λειτουργιών της κυβέρνησης, κάθε φορά, θα συζητούν με την Ιεραρχία. Και, πάντως, αυτός ο οποίος είναι ο βασικός και σταθερός συνομιλητής της Ιεραρχίας για θέματα τα οποία έχουν σχέση με τη συνεργασία Πολιτείας-Εκκλησίας είναι ο αρμόδιος Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων. Αυτό πρέπει να είναι σαφές, για να αποκαταστήσουμε τα πράγματα. Δεν υπάρχει, λοιπόν, άρνηση συνάντησης ή διαλόγου από την πλευρά μας. Αντιθέτως, οι πόρτες του Υπουργού Παιδείας είναι ανοικτές και πιστεύουμε ότι όπως πάντοτε, έτσι τώρα, έτσι και στο μέλλον, θα πρέπει η επικοινωνία, ο διάλογος, η συνεργασία να είναι διαρκής. Αυτή είναι η δική μας επιλογή. Οσον αφορά την ερώτησή σας, τονίζω ότι δεν αντιμετωπίζουμε την Εκκλησία ως πολιτικό συνομιλητή ή ως πολιτικό αντίπαλο. Η Εκκλησία ασκεί τα πνευματικά και κοινωνικά καθήκοντά της. Οι ρόλοι Πολιτείας και Εκκλησίας είναι διακριτοί. Η Ιεραρχία έχει σημαντικά καθήκοντα. Μεταξύ των άλλων και αυτό που αφορά τη διοίκηση της Εκκλησίας της Ελλάδας. Θέματα τα οποία έχουν κοινό ενδιαφέρον, ασφαλώς, πρέπει να συζητηθούν. Δεν μπορεί, όμως, να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης, στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, θέματα για τα οποία την αποκλειστική αρμοδιότητα έχει η Πολιτεία και μόνον αυτή. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Για να πληροφορηθούμε, γιατί τουλάχιστον εγώ δεν το ξέρω, επειδή αναφέρεστε στους διακριτούς ρόλους Πολιτείας-Εκκλησίας, το πρωτόκολλο τι λέει στην προκειμένη περίπτωση: Ο κ. Σημίτης αν ζητήσει ακρόαση ή να συναντηθεί με τον Αρχιεπίσκοπο, μπορεί να του πει, δεν σε δέχομαι, πήγαινε στον Πρωτοσύγκελο; ΡΕΠΠΑΣ: Ασφαλώς, θα υπάρξει συνεννόηση και θα οριστεί συγκεκριμένη ημέρα και ώρα, την οποία θα συμφωνήσουν και οι δύο πλευρές, όπως επίσης θα συμφωνήσουν και για το αντικείμενο αυτής της συνάντησης. ΚΑΡΓΟΥΔΗ: Αν ενθυμούμαι καλώς, την προηγούμενη εβδομάδα ο Αρχιεπίσκοπος είχε αναβάλλει μια συνάντηση που είχε οριστεί με τον κ. Ευθυμίου, για μετά τη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου, τη χθεσινή. Στις χθεσινές διαβουλεύσεις, ρωτήθηκε από την πλευρά του Υπουργού Παιδείας, πώς ακριβώς διαμορφώθηκε η νέα θέση του Αρχιεπισκόπου; Δηλαδή, αυτή η εκκρεμότητα πώς απαντήθηκε από την πλευρά του Αρχιεπισκόπου; ΡΕΠΠΑΣ: Ο Υπουργός Παιδείας, κατ` εντολήν του Πρωθυπουργού, απευθύνθηκε στους εκπροσώπους της Ιεραρχίας και προσφέρθηκε να συνομιλήσει μαζί τους, για τα θέματα που απασχολούν την Εκκλησία της Ελλάδας. Η πρόταση αυτή δεν έτυχε οποιασδήποτε απάντησης. Αρα, λοιπόν, η συνάντηση δεν έγινε. Ενθυμείσθε πολύ καλά ότι και παλαιότερα, επρόκειτο να γίνει αυτή η συνάντηση. Ηταν, συγκεκριμένα, ανταπόδοση από την πλευρά του Μακαριότατου Αρχιεπισκόπου της επίσκεψης που είχε κάνει προς αυτόν ο νέος, τότε, Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Η συνάντηση αυτή δεν έγινε, παραμένει εκκρεμής. Ελπίζουμε να γίνει. ΓΑΡΓΑΛΑΚΟΣ: Είπατε ότι προσφέρθηκε ο Υπουργός Παιδείας να μιλήσει με την Εκκλησία και για το θέμα αυτό το συγκεκριμένο, των ταυτοτήτων; ΡΕΠΠΑΣ: Το πλαίσιο μιας τέτοιας συνάντησης και συζήτησης είχε αποσαφηνιστεί από την πρώτη στιγμή. Είχα μιλήσει κι εγώ επ` αυτού, πράγμα το οποίο έκανε και ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Για να μην υπάρχουν παρανοήσεις. ΜΙΧΑΗΛ: Είστε σε θέση, ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης, να διαβεβαιώσετε τον ελληνικό λαό και την Ιεραρχία ότι δεν προτίθεστε να ανατρέψετε όλα αυτά που κατά την Ιεραρχία συνιστούν την ορθόδοξη ελληνική πίστη, δηλαδή, δεν θα βγάλετε τα θρησκευτικά από το σχολείο, δεν θα «ξηλώσετε» μητροπολίτες, δεν θα αλλάξετε το όριο και γενικά δεν θα «απορθοδοξοποιήσετε», να το πω έτσι, τη χώρα, όπως φοβάται η Ιεραρχία και λέει στα ανακοινωθέντα της, και χθες και την προηγούμενη φορά; ΡΕΠΠΑΣ: Πιστεύουμε ότι μπορεί να καταρτιστεί μια ατζέντα θεμάτων που θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης της Πολιτείας, της κυβέρνησης συγκεκριμένα, με τους εκπροσώπους της Ιεραρχίας. Η ατζέντα αυτή μπορεί να περιλαμβάνει, μεταξύ των άλλων, θέματα που έχουν σχέση με τα έργα ανάπτυξης, για τα οποία θέλει να αναλάβει πρωτοβουλίες η Εκκλησία. Θέματα που έχουν σχέση με την εκκλησιαστική εκπαίδευση, θέματα που έχουν σχέση με τον εκσυγχρονισμό απονομής της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης. Παραμένω σε ορισμένα παραδείγματα και μόνον. Αρα, λοιπόν, υπάρχει πεδίο για συνάντηση και συζήτηση μεταξύ κυβέρνησης και Ιεραρχίας. Αυτό το οποίο είναι σαφές -δεν είναι η πρώτη φορά τώρα που το λέμε- είναι τούτο: Η Πολιτεία και συγκεκριμένα η κυβέρνηση, κατ` εντολήν του λαού, ασκεί τα καθήκοντά της, στο πλαίσιο των όσων το Σύνταγμα και οι νόμοι του κράτους προβλέπουν. Η Ιεραρχία, βεβαίως, έχει το δικό της διακριτό ρόλο, ο οποίος είναι απολύτως σεβαστός, αλλά βεβαίως δεν είναι δυνατό να επιτρέψουμε οποιαδήποτε σύγχυση, η οποία οδηγεί σε παρανοήσεις και σε παρενέργειες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. ΜΙΧΑΗΛ: Επιτρέψτε μου να επιμείνω. Κατανοώ πλήρως τη θέση σας γύρω από τι μπορεί να συζητηθεί. Μας αναφέρατε και κάποια παραδείγματα. Ομως, φαίνεται ότι η Ιεραρχία θέλει να έχει γνώμη και για όλα τα θέματα, που κατά τη δική της εκτίμηση, εμπίπτουν σε αυτό που λέμε ορθόδοξη πίστη. Εσείς από τη μεριά σας, έχετε καμία πρόθεση αυτά τα θέματα να τα ανατρέψετε; Γιατί λένε ότι ο υπουργός Δικαιοσύνης, ουσιαστικά μπήκε, όπως μπήκε, κατά τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού, και άνοιξε τα θέματα γιατί μετά θα ακολουθήσουν και άλλα, θα ξανακολουθήσουν και άλλα, και πάντα η Ορθοδοξία που θα βρίσκεται σε δίωξη και συνεπώς, παύουμε να είμαστε Ορθόδοξοι. ΡΕΠΠΑΣ: Ποιό είναι το θέμα που θέτετε; Οτι πρέπει να κάνουμε προκαταβολικώς αγώνες για κάτι που θεωρείται ότι επέρχεται, χωρίς αυτό όμως να είναι ακόμη ορατό; ΜΙΧΑΗΛ: Αν μπορείτε εσείς να μας διαβεβαιώσετε ότι δεν ήταν δική σας πρόθεση, θέματα που, όπως λέτε, θέλει η Εκκλησία να έχει γνώμη, να τους αιφνιδιάσετε ξανά@ ΡΕΠΠΑΣ: Η Εκκλησία μπορεί να έχει γνώμη. Και ο πολίτης μπορεί να έχει τη γνώμη του για οποιοδήποτε θέμα. Δικαιούται και νομιμοποιείται να εκφράζει αυτή τη γνώμη του ελεύθερα. Η Εκκλησία, ασφαλώς μπορεί να έχει γνώμη και να εκφράζει τη γνώμη αυτή για κάθε θέμα. Ουδείς μπορεί να περιορίσει το δικαίωμα αυτό των εκπροσώπων της Εκκλησίας. Από την άλλη, η κυβέρνηση έχει αναλάβει συγκεκριμένα καθήκοντα κατ` εντολήν του ελληνικού λαού. Θα ασκήσει αυτά τα καθήκοντα και το θέμα το οποίο αντιμετωπίζουμε στη συγκεκριμένη περίπτωση που είναι πολύ ειδικό. Αφορά ένα δημόσιο έγγραφο και συγκεκριμένα το αστυνομικό δελτίο αναγνώρισης του πολίτη και τα στοιχεία τα οποία πρέπει να περιλαμβάνονται σε αυτό. Τίποτε άλλο. Δεν αντιμετωπίζουμε, λοιπόν, κάποιο άλλο θέμα, αυτή την περίοδο, ώστε να δικαιολογείται αυτή η κατάκριση, αυτή η επίθεση εναντίον της κυβέρνησης από κύκλους της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδας. ΚΑΠΠΟΣ: Η κυβέρνηση, πέραν από την όποια συνάντηση θα υπάρξει ανάμεσα στον Πρωθυπουργό και τον Αρχιεπίσκοπο, με βάση την ατζέντα που θέλει η κυβέρνηση και την καλή προετοιμασία, η ερώτηση δεν είναι καθόλου φιλολογική, η κυβέρνηση ποιός θεωρεί ότι είναι, για να χρησιμοποιήσω έναν αδόκιμο όρο, ο «ισοϋψής» θεσμικός παράγοντας, ο οποίος μιλάει με την Εκκλησία, καλύτερα με την Ιεραρχία και τον Αρχιεπίσκοπο. Είναι ο Πρωθυπουργός ή ο υπουργός Παιδείας; ΡΕΠΠΑΣ: Κάνετε ένα λάθος. Απάντησα πριν. Ασφαλώς, είναι ο Πρωθυπουργός, που παραμένει στη διάθεση του Αρχιεπισκόπου και της Ιεραρχίας. Αλλά, αυτό, όπως είπα και χθες, θα αντιμετωπιστεί στο πλαίσιο του προγράμματος του Πρωθυπουργού, αν διατυπωθεί ως αίτημα. Αυτό το οποίο εκδηλώθηκε χθες, ήταν το ενδιαφέρον της Ιεραρχίας να συναντηθούν εκπρόσωποί της τη συγκεκριμένη ώρα, της συγκεκριμένης ημέρας, με τον Πρωθυπουργό. Κρίθηκε προτιμότερο η συνάντηση αυτή να γίνει με τον αρμόδιο υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, χωρίς εμείς να παρεμβαίνουμε στα εσωτερικά της Ιεραρχίας και να επιλέγουμε αυτούς οι οποίοι θα την εκπροσωπήσουν. Η Ιεραρχία θα μπορούσε να στείλει στον υπουργό Παιδείας συγκεκριμένους εκπροσώπους της, τους οποίους η ίδια θα είχε επιλέξει. Εχει αυτό το δικαίωμα. Παραμένουμε, λοιπόν, σε αυτή τη θέση. ΚΑΠΠΟΣ: Και η δεύτερη ερώτησή μου, αναφέρεται ξανά στο θέμα των ταυτοτήτων. Θέλω να γίνει σαφές. Το λεγόμενο σύστημα, ο κώδικας, εν πάση περιπτώσει, back code, θα υπάρχει στις ταυτότητες; Το λέω για ένα συγκεκριμένο λόγο. Επειδή υπάρχει ένα παράδειγμα πολύ συγκεκριμένο, ότι οι νέες ταυτότητες, τις οποίες θα παραλάβουν οι αστυνομικοί, και μάλιστα ανεξάρτητα από το αν υπάρχει ή δεν υπάρχει θρήσκευμα σε αυτές τις συγκεκριμένες ταυτότητες, έχουν ζητηθεί από τους αστυνομικούς απαντήσεις σε μια σειρά ερωτηματολογίων απίθανων προσωπικών δεδομένων. ΡΕΠΠΑΣ: Γνωρίζετε πολύ καλά ότι ο τύπος του δελτίου αναγνώρισης του πολίτη, το οποίο θα εκδίδεται μέχρι να φθάσουμε στο κοινό ευρωπαϊκό έγγραφο, θα είναι ακριβώς ο ίδιος με τον τύπο ο οποίος χρησιμοποιείται και σήμερα. Απλώς -αυτή είναι η απόφαση και η επιλογή- δεν θα καλύπτονται, δεν θα συμπληρώνονται τα συγκεκριμένα στοιχεία που αφορούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Τίποτε άλλο σε σχέση με τα δελτία αναγνώρισης. ΚΑΠΠΟΣ: Στη συνέχεια, όταν θα υπάρξει αυτό το ενιαίο, το ευρωπαϊκό έγγραφο@; ΡΕΠΠΑΣ: Αυτό είναι κάτι το οποίο θα αποφασιστεί από κοινού. Οι αρμόδιες υπηρεσίες εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο αυτή την ώρα. ΤΑΚΗΣ: Αν τελικώς, χθες, γινόταν αυτή η συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Αρχιεπίσκοπο, πιστεύετε ότι θα είχαν ακυρωθεί τα δύο συλλαλητήρια που τελικώς αποφάσισε η Ιεραρχία; Και αν αυτό είναι θετικό, τότε μήπως @ ΡΕΠΠΑΣ: Αυτό είναι μία υπόθεση. Μπορεί να μην είχε προκύψει η ανάγκη των συλλαλητηρίων αν είχε γίνει η συνάντηση με τον αρμόδιο υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Αλλά, τέτοιες υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε πολλές. Η πραγματικότητα, όμως, είναι ότι η Ιεραρχία προχώρησε σε μια τέτοια πρωτοβουλία, η οποία πιστεύουμε ότι δεν συνάδει με τον πνευματικό ρόλο της. ΤΑΚΗΣ: Αυτά τα δύο συλλαλητήρια σας ανησυχούν, ως προς την εικόνα που θα δοθεί προς τα έξω και ως προς τις μετέπειτα αντιδράσεις, μετά από τη διεξαγωγή τους; ΡΕΠΠΑΣ: Γνωρίζετε πολύ καλά ότι στην Ελλάδα όλοι οι πολίτες έχουν το δικαίωμα να εκφράζουν ελεύθερα τις πεποιθήσεις τους. Οποιος δραστηριοποιείται στο πλαίσιο του Συντάγματος και των νόμων του κράτους, μπορεί ελεύθερα, ακώλυτα και ανεμπόδιστα να δραστηριοποιείται. Ουδέν πρόβλημα προκύπτει. Καθένας, βεβαίως, μπορεί να κρίνεται για τις επιλογές του ή τις πρωτοβουλίες του. Αυτό, όμως, είναι ένα άλλο πολιτικό ζήτημα. ΜΠΕΚΑΣ: Υπάρχει πολιτικός σχεδιασμός για να γίνει υποχρεωτικός ο πολιτικός γάμος; ΡΕΠΠΑΣ: Δεν μας έχει απασχολήσει καν τέτοιο θέμα. ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σε περίπτωση συνάντησης της Ιεραρχίας με τον υπουργό Παιδείας, ό,τι συζητήσουν και ό,τι αποφασίσουν, δεσμεύει τον Πρωθυπουργό; ΡΕΠΠΑΣ: Ο Υπουργός Παιδείας είναι υπουργός της κυβέρνησης. Γνωρίζετε πολύ καλά, λοιπόν, ότι ο διάλογος αυτός έχει έναν τέτοιο χαρακτήρα, ώστε οι όποιες αποφάσεις να δεσμεύουν την κυβέρνηση. ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ: Γιατί υπάρχει και το προηγούμενο, ότι άλλα είπε ο υπουργός Παιδείας και άλλα είπε ο Πρωθυπουργός μετά στη Βουλή. ΡΕΠΠΑΣ: Αυτή είναι δική σας εκδοχή. Είναι μία εκδοχή την οποία παρουσιάζουν κάποιοι εκ της Ιεραρχίας. Η εκδοχή της κυβέρνησης είναι διαφορετική. Ο υπουργός Παιδείας μετέφερε ακριβώς τη θέση ότι αυτό το θέμα αποτελεί θέμα αρμοδιότητας της Πολιτείας και μόνον. Και ασφαλώς, είναι στη διάθεση της Ιεραρχίας για συζήτηση άλλων θεμάτων που εμπίπτουν στα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες της Εκκλησίας της Ελλάδας. ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ: Και τότε, τους είχε υποσχεθεί διάλογο. ΡΕΠΠΑΣ: Αυτή είναι η δική σας εκδοχή, επαναλαμβάνω. ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό λένε αυτοί. ΡΕΠΠΑΣ: Ωραία, αυτό σας λέω. Αυτή είναι η μία εκδοχή, λοιπόν. Μη δέχεστε ότι αυτή η εκδοχή είναι απαραιτήτως και η αληθινή. ΓΑΡΓΑΛΑΚΟΣ: Μετά τις χθεσινές εξελίξεις, βγήκε σήμερα ένας εκπρόσωπος της Εκκλησίας και σχολίασε την άρνηση του Πρωθυπουργού να δεχθεί, τη συγκεκριμένη ώρα και μέρα, εκπροσώπους της Ιεραρχίας, με τις εξής εκφράσεις: «Κρύβεται ο Πρωθυπουργός», «πράξη δειλίας», «ασέβεια προς την Εκκλησία», «δεν θα μείνουμε μόνο στο συλλαλητήριο, θα προχωρήσουμε και παραπέρα» κ.τ.λ. Θέλετε να σχολιάσετε αυτό το κλίμα; ΡΕΠΠΑΣ: Δεν θα παρασυρθούμε σε ένα τέτοιο διάλογο, με οξείς τόνους, με πράξεις οι οποίες δημιουργούν αρνητικά πρότυπα και αποτελούν παράδειγμα προς αποφυγή. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Ξέρουμε όλοι ότι μας βάπτισαν, χωρίς να μας ρωτήσουν, και όλοι μας έχουμε μία ταυτότητα με Χ.Ο. αναγραφόμενο επάνω. Το ίδιο πιστεύω να έχει και ο κ. Σημίτης. Μπορείτε εσείς, ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης, να μας πείτε σε ποιο θρήσκευμα ανήκει ο κ. Σημίτης, σήμερα; ΡΕΠΠΑΣ: Γνωρίζετε πολύ καλά ότι για λόγους σεβασμού ενός πλαισίου, το οποίο έχει ψηφίσει η Βουλή των Ελλήνων και με τη δική μας ψήφο, δεν είναι δυνατό να συζητούμε δημοσίως τέτοια θέματα. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είναι δημοσίως. ΡΕΠΠΑΣ: Βεβαίως, είναι δημοσίως. Στο πλαίσιο της πολιτικής ενημέρωσης γίνεται η συζήτηση. Μπορεί να μη γίνεται συζήτηση σε μια πλατεία, αλλά γίνεται εδώ για να μεταφερθεί το τι συζητείται εδώ, προς τον ελληνικό λαό. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Την έσκισε την ταυτότητά του ο κ. Σημίτης; Από αυτήν εξαρτάται τι είναι; ΡΕΠΠΑΣ: Πρέπει να πω ότι είναι εύστοχη η παρατήρηση που κάνατε, υπό την έννοια, ότι όλοι -οι περισσότεροι τουλάχιστον- είμαστε μέλη της Εκκλησίας, Αρα, λοιπόν, δεν δικαιολογείται, αυτού του είδους, η διαιρετική προσπάθεια την οποία επιχειρούν κάποιοι από την πλευρά της Ιεραρχίας. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Πολλοί έχουν διαφορετική άποψη. Αυτό είναι τυπικό. ΡΕΠΠΑΣ: Αλλά, δεν συζητούμε αυτό το θέμα τώρα. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Δηλαδή, δεν έχω ως πολίτης το δικαίωμα να γνωρίζω ότι ο Πρωθυπουργός που ψήφισα αν είναι βουδιστής, μωαμεθανός, μουσουλμάνος, καθολικός, χριστιανός; προτεστάντης; Τι ψήφισα; ΡΕΠΠΑΣ: Αυτό αφορά την προσωπική ζωή, τον εσωτερικό κόσμο του κάθε πολίτη. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι η ταυτότητα που έχει ο Πρωθυπουργός είναι η ταυτότητα που έχετε κι εσείς, η οποία περιλαμβάνει τα συγκεκριμένα στοιχεία. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό σας το είπα εγώ. Ισχύει, όμως, αυτό; ΡΕΠΠΑΣ: Ασφαλώς ισχύει. Απολύτως, ισχύει. Ολες οι ταυτότητες ισχύουν. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Δηλαδή, είναι Χριστιανός Ορθόδοξος; ΡΕΠΠΑΣ: Γνωρίζετε πολύ καλά ότι, από τη μια, μπορώ να απαντήσω πολύ εύκολα με ένα «ναι»! . Από την άλλη, όμως, θα παγιδευόμουν στη συζήτηση ενός θέματος, το οποίο έχουμε αποφασίσει να το θέσουμε εκτός πεδίου δημόσιας συζήτησης, επειδή ακριβώς αφορά ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. Με αυτή την έννοια, θεωρώ ότι δεν μπορεί να προχωρήσει μια τέτοια συζήτηση. Γιατί θα επιδοθούμε σε ένα κυνήγι μαγισσών, αναφερόμενοι σε δημόσια πρόσωπα, ζητώντας να γνωρίσουμε θέματα, τα οποία αφορούν τις πεποιθήσεις, τα φρονήματά τους. Νομίζω ότι αυτό δεν πρέπει να το κάνουμε. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Παρακαλώ πολύ. Δεν έχω τέτοια αρμοδιότητα, ούτε πρόθεση. Εκείνο που ρώτησα -και είναι το αυτονόητο βεβαίως, αλλά, σήμερα δυστυχώς ζητούμε να εξηγήσουμε τα αυτονόητα, συγχωρέστε με γι αυτό- είναι πώς ξέρω ότι είναι εκσυγχρονιστής, σοσιαλιστής και το λέμε και το υποστηρίζουμε και μαχόμαστε γι αυτό; Συγνώμη, αυτό δεν είναι ένα δεδομένο της προσωπικότητάς του; ΡΕΠΠΑΣ: Ναι, αλλά δεν αποτελεί στοιχείο, το οποίο καταγράφεται στο αστυνομικό δελτίο αναγνώρισης , το πολιτικό φρόνημα. Με αυτή την έννοια, το πολιτικό φρόνημα εσείς το συμπεραίνεται από την πολιτική δραστηριότητα που αναπτύσσει ένα άτομο και ο Πρωθυπουργός. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Αρα, μπορώ να εξάγω το συμπέρασμα και από τις πράξεις του, ότι δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος; ΡΕΠΠΑΣ: Μα, δεν υπάρχουν πράξεις από τις οποίες κάποιος μπορεί να βγάλει ένα τέτοιο συμπέρασμα. Γιατί εάν θέλετε να μιλήσουμε για τις πράξεις πολλών, οι οποίοι πρωτοστατούν στους αγώνες υπέρ της Ορθοδοξίας, θα βγάλουμε συμπεράσματα καθόλου κολακευτικά. Αλλά, κάθε άλλο παρά μπορεί να πει κανείς ότι αυτοί είναι και τα θετικά πρότυπα της Ορθόδοξης ελληνικής Εκκλησίας. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν θα διαφωνήσω για τα παραδείγματα που λέτε. Αλλά, να το εξειδικεύσουμε στο προκείμενο. ΡΕΠΠΑΣ: Απάντησα σ` αυτό πριν. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Τι απαντήσατε; ΡΕΠΠΑΣ: Ηταν σαφής η απάντησή μου. Είπα ότι θα ήταν εύκολο να σας πω «ναι» για να είστε ικανοποιημένος. Από την άλλη, όμως, δεν θα μπω σε αυτή τη συζήτηση, επειδή τότε θα παγιδευτώ στη συζήτηση θεμάτων, τα οποία είναι εκτός πεδίου δημόσιας συζήτησης. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή το αναφέρατε κι εσείς, μου δίνετε το έναυσμα να συνεχίσω και να διευκρινίσω κάτι. Είπατε ότι χαρακτηρίζεται από τη συμπεριφορά του. Και λέω εγώ: η εν λόγω στάση του κ. Σημίτη είναι αυτή που οριοθετείται από το Χ.Ο. που έχει στην ταυτότητά του; ΡΕΠΠΑΣ: Σε όλα αυτά τα θέματα έχω, ήδη, απαντήσει. Δεν θα μετατραπούμε σε ιερά εξέταση. ΤΑΚΗΣ: Είπατε πριν, κ. Υπουργέ, ότι δεν θα απαντήσετε στους οξείς τόνους που αρθρώνουν οι ιερείς. Όμως, υπάρχουν και βουλευτές- μέλη του ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι λένε ότι στον πόλεμο Εκκλησίας-Πολιτείας θα βγει νικητής η Εκκλησία, ό,τι και να γίνει. Και το λένε αυτό προς κάθε κατεύθυνση και με κάθε τρόπο. Με αυτούς τους βουλευτές τι θα κάνετε; ΡΕΠΠΑΣ: Είναι η άποψή τους. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι οι βουλευτές έχουν εκλεγεί από τον ελληνικό λαό, του οποίου η ετυμηγορία είναι απολύτως σεβαστή από όλους. Είναι δυνατόν να περιορίσουμε το δικαίωμα του βουλευτή να αναπτύξει τις απόψεις του; ΤΑΚΗΣ: Αλλα λέω. Αν, λοιπόν, σε αυτό τον υποτιθέμενο πόλεμο Εκκλησίας-Πολιτείας, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ πάρουν την πλευρά της εκκλησίας, υπάρχει κάποιο θέμα για το ΠΑΣΟΚ; ΡΕΠΠΑΣ: Εγώ γνωρίζω ότι δεν υπάρχει πόλεμος και δεν πρέπει να κάνουμε τέτοιες υποθέσεις. Δεν υπάρχει καν υποθετικός πόλεμος. Και γνωρίζω, επίσης, ακόμη περισσότερο ότι η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ είναι συμπαγής και στηρίζει την κυβέρνηση, προκειμένου αυτή να ολοκληρώσει με επιτυχία το έργο που της ανέθεσε ο ελληνικός λαός. ΚΑΠΠΟΣ: Από την απάντηση στην ερώτηση που έκανε ο κ. Παπαδόπουλος, θέλω να προεκτείνω στο εξής: Το γεγονός ότι δεν θέλετε να δώσετε κάποια στοιχεία των προσωπικών δεδομένων του Πρωθυπουργού στη δημοσιότητα -είναι πολύ καλό αυτό το πράγμα- και αναφερθήκατε στο γεγονός ότι αυτά τα στοιχεία δεν περιέχονται στο δελτίο αναγνώρισης της Αστυνομίας. Μπορείτε να εγγυηθείτε ως κυβέρνηση σε άλλα δελτία της Αστυνομίας, τα οποία δεν είναι προσπελάσιμα και προσβάσιμα, δεν είναι ταυτότητες, δηλαδή, αλλά κάποιοι φάκελοι, δεν εμπεριέχονται άλλα στοιχεία απολύτως προσωπικών δεδομένων πολιτών ή ομάδων πολιτών; ΡΕΠΠΑΣ: Εχει δημιουργηθεί ένα νέο πλαίσιο. Ψηφίσαμε ένα νόμο ο οποίος τίθεται σε εφαρμογή. Είναι επιλογή της κυβέρνησης να περιφρουρήσουμε τα λεγόμενα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, να μη γίνεται επεξεργασία αυτών των δεδομένων όταν δεν συντρέχει ο αντίστοιχος σκοπός. Δεν πρόκειται, λοιπόν, να γίνει οποιοδήποτε «φακέλωμα», γιατί αυτό εννοείτε. Κάθε πολίτης θα αναγνωρίζεται από τις αρμόδιες αρχές της πολιτείας, στη βάση συγκεκριμένων στοιχείων, τα οποία προσδιορίζονται κάθε φορά αναλόγως της σημασίας και του προορισμού που έχει ένα δημόσιο έγγραφο. Στο δελτίο αστυνομικής ταυτότητας ή σε άλλα δημόσια έγγραφα θα αναφέρονται τα στοιχεία εκείνα -και μόνον- τα οποία χρειάζονται για να εξυπηρετηθεί ο συγκεκριμένος σκοπός. Τίποτα άλλο. Οτιδήποτε άλλο έχει σχέση με τις πεποιθήσεις, τα φρονήματα, τις αντιλήψεις, τον εσωτερικό κόσμο των πολιτών, δεν έχει θέση σε τέτοια δημοσία έγγραφα. ΜΠΟΤΩΝΗΣ: Υπάρχει πρόβλημα με την κ. Αγγελοπούλου; Διότι οι πληροφορίες αναφέρουν ότι απειλεί με παραίτηση, αν δεν συμπληρωθούν οι θέσεις των τριών μελών και ότι αυτό το έθεσε και στον Πρωθυπουργό χθες. ΡΕΠΠΑΣ: Δεν είναι αληθή αυτά τα οποία θέτετε με την ερώτησή σας. Πρέπει να σας πω ότι στην κ. Αγγελοπούλου έχει ανατεθεί ένας πολύ σημαντικός ρόλος. Πρέπει να φέρει σε πέρας το πολύ σημαντικό έργο της προετοιμασίας της χώρας μας ενόψει της Ολυμπιάδας του 2004. Πιστεύουμε ότι θα το κάνει με απόλυτη επιτυχία. ΚΑΛΑΡΙΤΗΣ: Υπάρχει σε κάποια άλλη χώρα της Ευρώπης, της Αμερικής, της Αφρικής ή ακόμα και της Ασίας, το ενδεχόμενο ο Πρωθυπουργός της χώρας να μην κάνει γνωστό το θρήσκευμά του στο πολιτικό σώμα που τον εξέλεξε; Να θεωρείται, δηλαδή, προσωπικό δεδομένο και να μην ανακοινώνεται το θρήσκευμα του αρχηγού του κράτους; ΡΕΠΠΑΣ: Το θρήσκευμα όλων μας είναι γνωστό. Από κει και πέρα αυτό το οποίο δεν επιτρέπεται να κάνουμε είναι να μεταφέρουμε αυτή τη συζήτηση σε άλλο πεδίο. Με αφορμή, λοιπόν, τη συζήτηση που γίνεται για τα προσωπικά δεδομένα δεν πρέπει να συζητούμε για τα επιμέρους στοιχεία, τα οποία συγκροτούν την προσωπικότητα των ατόμων, μηδέ εξαιρουμένου και του Πρωθυπουργού. Δεν είναι δυνατόν να κάνουμε αυτή τη συζήτηση, πολύ περισσότερο, στο πλαίσιο της πολιτικής ενημέρωσης. Για να ικανοποιήσουμε ποιο σκοπό; Για να πετύχουμε τι; Για να επιδοθούμε σε ένα κυνήγι μαγισσών. Αυτό μου λέτε τελικά. ΚΑΛΑΡΙΤΗΣ: Οχι, είναι δημόσιο πρόσωπο. ΡΕΠΠΑΣ: Κάθε πολιτικός, ο οποίος εκτίθεται με τις απόψεις, με τη δραστηριότητά του, με τα φρονήματά του, κρίνεται από τον ελληνικό λαό. Και γνωρίζετε ποια κρίση έχει επιφυλάξει για τον Κώστα Σημίτη ο ελληνικός λαός. Είναι ιδιαιτέρως ικανοποιημένος ο Πρωθυπουργός από την κρίση του ελληνικού λαού. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή είστε ευαίσθητος και αναφέρατε πολλές φορές τη φράση «κυνήγι μαγισσών» μήπως δυσκολεύεται έτσι κάπως η κατάσταση, όταν ο κάθε πολίτης εμπλέκεται σε υποθέσεις; « Ο Ρέππας τι είναι ρε παιδιά, δεν ξέρω», συγνώμη για τη χρησιμοποίηση του ονόματος, αλλά είστε υπουργός, δημόσιο πρόσωπο. «Ο Αρχηγός Στρατού είναι Μουσουλμάνος»; «Ο κ. Ρέππας είναι Βουδιστής, μάρτυρας του Ιεχωβά»; Δεν μπλέκουμε σε ένα χειρότερο κυνήγι μαγισσών, όταν αυτό το προσωπικό δεδομένο αποσιωποιηθεί, και καλά κάνετε εσείς ως κυβέρνηση να το υιοθετείτε; Ο απλός πολίτης, όμως, που δεν έχει πρόσβαση και ούτε τη μόρφωση και το δικό σας επίπεδο ή της άρχουσας τάξης, όταν του λέει π.χ.: «Ο Καραμανλής τι είναι ρε; Βουδιστής είναι», δεν μπλέκουμε περισσότερο σε αυτό το θέμα, που είναι ένα στοιχείο δημόσιο; Είναι μεν, προσωπικό δεδομένο, αλλά, όπως λέει και ο νόμος που φτιάξατε, είναι στην απόλυτη διάθεση του υποκειμένου να επιτρέψει τη δημοσιοποίησή του. ΡΕΠΠΑΣ: Πρώτα απ` όλα, είναι σωστό το τελευταίο που είπατε και μόνο αυτό. Από κει και πέρα, συζητούμε για ένα δημόσιο έγγραφο, για το έγγραφο εκείνο, που χρησιμοποιείται στις συναλλαγές της Πολιτείας με τους πολίτες. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Μα, δεν συζητώ για το έγγραφο. Το ξεκαθάρισα αυτό, δεν μιλώ για τις ταυτότητες. Μιλώ για την ευθύνη ενός δημοσίου προσώπου να αυτοπροσιορίζεται. ΡΕΠΠΑΣ: Γενικώς, γνωρίζετε πολύ καλά ότι με μια «κουτσομπολίστικη» διάθεση@ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχω τέτοια διάθεση. ΡΕΠΠΑΣ: Βεβαίως. Γιατί περί αυτού πρόκειται -όχι εσείς- πολλοί πολίτες συζητούν για τέτοια θέματα. Είναι κάτι το οποίο πάντα γινόταν και πάντα θα γίνεται. Αλλά, δεν είναι αυτό το οποίο θα καθορίσει, πιστεύω, τις επιλογές των πολιτών. Και με αυτή την έννοια, καλό είναι να μη γίνονται αυτές οι συζητήσεις. Ο τρόπος για να αντιμετωπίσουμε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, δεν είναι να καταγράψουμε μέχρι την ακραία λεπτομέρεια, το τι πιστεύει κάποιος, το τι φρονεί για διάφορα θέματα, τι φιλοσοφικές αντιλήψεις ή πεποιθήσεις έχει. Με αυτή την έννοια@ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Με συγχωρείτε, εγώ τον επιλέγω ως Πρωθυπουργό ή υπουργό. ΡΕΠΠΑΣ: Και έχετε την ευθύνη της επιλογής, με βάση κριτήρια τα οποία εσείς, ο κάθε πολίτης χρησιμοποιεί. Ουδείς μπορεί να στερήσει το δικαίωμα από τον πολίτη να καθορίσει την ψήφο του, σταθμίζοντας όλα αυτά τα δεδομένα. Ουδείς. Και φέρει την ευθύνη των επιλογών του ο κάθε πολίτης, για να κάνει καλύτερη τη ζωή του. Ούτε για να κρίνει, αν κάποιος είναι ψηλός ή κοντός, παχύς ή λιγότερο παχύς, αν πιστεύει στο Α@ ή στο Β@ θρήσκευμα, αν είναι οπαδός της μιας ή της άλλης αθλητικής ομάδας κ.ο.κ. Πιστεύω, ότι οι πολίτες επιλέγουν τους πολιτικούς να τους εκπροσωπούν με τέτοιο τρόπο, ώστε να επιτυγχάνεται, τελικώς, με το έργο τους η βελτίωση της ζωής των πολιτών και η πρόοδος της χώρας. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Ενας που κρύβει, όμως, τις απόψεις του@ ΡΕΠΠΑΣ: Ουδείς κρύβει τις απόψεις του. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Ε, πως! Είναι ένα προσωπικό δεδομένο του οποίου το υποκείμενο, άλλοτε το δημοσιοποιεί και άλλοτε, κατά τη δική του προαίρεση@ ΡΕΠΠΑΣ: Μπορεί να το κάνει όταν θέλει, κ. Παπαδόπουλε, αλλά δεν θα τον αναγκάσει το κράτος να το κάνει, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός δημόσιου εγγράφου, το οποίο εξυπηρετεί τις συναλλαγές του πολίτη με τις δημόσιες υπηρεσίες. Είναι άλλο το ένα άλλο το άλλο. Οποιος πολίτης θέλει να δηλώσει τις απόψεις του, ας το κάνει. Λέμε ότι ο καθένας είναι ελεύθερος να εκφράζει τις πεποιθήσεις του. Το κράτος δεν θα αναγκάσει τον πολίτη να αναφέρει σε ένα δημόσιο έγγραφο αυτά τα στοιχεία, επειδή το κράτος θεωρεί ότι αυτά τα στοιχεία δεν είναι απαραίτητα, στο πλαίσιο των συναλλαγών του με τον πολίτη. ΚΑΠΠΟΣ: Υπάρχει ένα έγγραφο της Διεθνούς Αμνηστίας, το οποίο φαντάζομαι ότι το έχετε υπόψη σας, που αναφέρεται στις ΝΑΤΟϊκές δραστηριότητες στα Βαλκάνια. Και χρησιμοποιούνται κάποιες εκφράσεις κριτικάροντας τη δράση του ΝΑΤΟ, όπως «δολοφονίες αμάχων», «εγκλήματα πολέμου» κ.λπ. Δεδομένου ότι η Ελλάδα είναι ΝΑΤΟϊκή χώρα, έχει ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης, κάποιο σχόλιο σε αυτή την Εκθεση; ΡΕΠΠΑΣ: Πράγματι, δίνεται στη δημοσιότητα αυτή η Εκθεση της Διεθνούς Αμνηστίας. Εχουν προβεί σε σχετικές δηλώσεις οι εκπρόσωποι του ΝΑΤΟ. Θέλω να αναφέρω τη θέση που έχει αναπτύξει η Εισαγγελέας του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου του ΟΗΕ η κ. Κάρλα ντελ Πόντε, η οποία, μεταξύ των άλλων, λέει ότι δεν υπάρχει βάση, προκειμένου να γίνει έρευνα για την παραβίαση των κανόνων που θα πρέπει να τηρούνται, στη διάρκεια ενός πολέμου. Είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα. Γνωρίζετε ποια ήταν η στάση της ελληνικής κυβέρνησης. Ελληνικά στρατεύματα δεν ενεπλάκησαν, σε πολεμικές δραστηριότητες, εκείνη την περίοδο. Σας λέω, όμως, ποια είναι η στάση της αρμόδιας Εισαγγελέως. ΚΑΠΠΟΣ: Η θέση της κυβέρνησης; ΡΕΠΠΑΣ: Είναι αυτά τα οποία σας είπα. Σας ευχαριστώ πολύ. Greek Government Press Briefings in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next Article |