Compact version |
|
Thursday, 21 November 2024 | ||
|
Athens Macedonian News Agency: News in Greek, 16-09-19Athens News Agency: News in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next ArticleFrom: The Athens News Agency at <http://www.ana.gr/>ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
[01] Ρ. Σβίγκου: Ο κ. Μητσοτάκης δεν παρουσίασε μια «συμφωνία αλήθειας, αλλά μια συμφωνία κοινωνικής ισοπέδωσης και καταστροφήςΔριμεία κριτική στον πρόεδρο της ΝΔ με αφορμή την ομιλία του στη ΔΕΘ, άσκησε η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Ράνια Σβίγκου, σε συνέντευξή της στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ. «Ο κ. Μητσοτάκης δεν παρουσίασε μια "συμφωνία αλήθειας", αλλά μια συμφωνία κοινωνικής ισοπέδωσης και καταστροφής», τόνισε. Ως προς τη διαπραγμάτευση για τα εργασιακά, επισήμανε, ότι απ' ό,τι φαίνεται, η ΝΔ - «που έχει υλοποιήσει όλη την κατάργηση του προστατευτικού πλαισίου για τους εργαζόμενους» - δεν σκοπεύει να ταχθεί με την κυβέρνηση και τόνισε, ότι «η θέση κόμματος - κυβέρνησης είναι κοινή και παλεύουμε όχι μόνο για να διασφαλίσουμε το εργατικό πλαίσιο, αλλά και για να το διευρύνουμε».Συγκεκριμένα, υποστηρίζοντας ότι ο κ. Μητσοτάκης παρουσίασε μια «συμφωνία κοινωνικής ισοπέδωσης και καταστροφής», είπε, ότι αναφέρθηκε σε περικοπές οι οποίες φτάνουν τα 3,3 δισ. και οι οποίες «προφανώς δεν μπορούν να προέλθουν μόνο από τη μείωση των λειτουργικών δαπανών του δημοσίου». Επιπλέον, η κ. Σβίγκου παρέπεμψε σε αναφορές του, για «μια σειρά μέτρων, από την αναστολή των αυξήσεων σε δημόσιους υπαλλήλους που έχουν δει τα εισοδήματά τους να μειώνονται κατά 40% την τελευταία πενταετία, για καθιέρωση δύο συντελεστών στον ΦΠΑ 11 και 22%, άρα κατάργηση του χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ 6% στον οποίο υπάγονται τα φάρμακα και τα βιβλία». Ακόμη, στην κατάργηση δομών 400 εκατομμυρίων «χωρίς να διευκρινίσει αν αναφέρεται στις δομές αλληλεγγύης και ανθρωπιστικής κρίσης ή αν αναφέρεται στην ΕΡΤ», στο ότι δεν θα γίνουν άλλες προσλήψεις στο χώρο της Παιδείας και στο χώρο της Υγείας. Στον αντίποδα, σημείωσε η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, ότι «οι προσλήψεις τις οποίες έχει εξαγγείλει ο ΣΥΡΙΖΑ στον τομέα της Παιδείας και της Υγείας έρχονται να αναστηλώσουν το κοινωνικό κράτος και δομές οι οποίες έχουν συρρικνωθεί πλήρως». Η κ. Σβίγκου υπογράμμισε, ότι «ο κ. Μητσοτάκης βρήκε χρήματα από εκεί που θα πονέσουν περισσότερο τους πολίτες» και εκτίμησε ότι «οι αναφορές του, ότι θα κάνει και πράγματα "παραπάνω από τη συμφωνία", θα συμπληρώσει το πρόγραμμα, νομίζω δείχνουν το πού ακριβώς θέλει να το πάει ο κ. Μητσοτάκης». «Δεν θέλει απλά να γυρίσει τη χώρα στην κατάσταση πριν το 2015, δεν θέλει να αφήσει τίποτα όρθιο με πράγματα που ούτε ο κ. Σαμαράς είχε διανοηθεί να κάνει», συμπλήρωσε. [02] Γ. Κύρτσος στο «Πρακτορείο 104,9 fm»: Η πολιτική μείωση της φορολογίας θα διευκολύνει τις επενδύσεις και την οικονομίαΗ Νέα Δημοκρατία προσπαθεί να δημιουργήσει ένα είδος ρεαλιστικής ελπίδας, που θα δημιουργήσει κοινωνική και πολιτική δυναμική, δήλωσε στο «Πρακτορείο 104,9 fm», ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Γιώργος Κύρτσος.Κληθείς να σχολιάσει την παρουσία του προέδρου της ΝΔ στη ΔΕΘ ο κ. Κύρτσος εξήγησε ότι η προσπάθεια του κ. Μητσοτάκη για πολιτική μείωσης της φορολογίας και διευκόλυνση των επενδύσεων αποσκοπεί στη διευκόλυνση της οικονομίας, ενώ για το κατά πόσο η ΝΔ θα μπορούσε ως κυβέρνηση να εξασφαλίσει τη συναίνεση των θεσμών για την εφαρμογή των μέτρων που ανακοινώθηκαν είπε: «Η λογική της ΝΔ είναι ότι εάν κινηθείς δυναμικά σε ό,τι αφορά τις μεταρρυθμίσεις, τότε οι θεσμοί θα σε διευκολύνουν». «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και γενικότερα το Eurogroup σε ζητήματα που έχουν σχέση με την Πορτογαλία, την Ισπανία, τη Γαλλία, δείχνουν το τελευταίο διάστημα μια ελαστικότητα» πρόσθεσε. Για την πορεία των μεταρρυθμίσεων ο ευρωβουλευτής της ΝΔ εκτίμησε ότι «η κυβέρνηση καθυστερεί την εφαρμογή των συμφωνηθέντων, επομένως δημιουργεί μια δυσκολία συνεννόησης με τους εταίρους» και «χάνει την ευκαιρία για κάποιες διευκολύνσεις». Σε ό,τι αφορά τη θέση της Ελλάδας στην ΕΕ και στο ευρωπαϊκό περιβάλλον, που διαμορφώνεται ενόψει εκλογικών διαδικασιών σε πολλές χώρες, ο κ. Κύρτσος εξέφρασε ανησυχία, καθώς, όπως είπε, «έχουμε πέσει σε μια ειδική κατηγορία, την κατώτατη κατηγορία της ΕΕ, είμαστε η μόνη μνημονιακή χώρα», κάτι που χαρακτήρισε πολύ επικίνδυνο, διότι «δεν έχουμε μια ομαδοποίηση μνημονιακών χωρών», κάτι που «δεν σημαίνει την καταστροφή μας, αλλά σημαίνει ότι ο βαθμός δυσκολίας έχει μεγαλώσει». Αναφερόμενος, εξάλλου, στα ευρήματα των τελευταίων δημοσκοπήσεων, ο κ. Κύρτσος είπε πως η ΝΔ απολαμβάνει μια σταθερή δημοσκοπική πρωτιά, με σημαντική συσπείρωση όσων ψήφισαν ΝΔ την τελευταία φορά, εξέφρασε όμως την ανησυχία του για τη θέση και στάση των πολιτών απέναντι στο πολιτικό σύστημα, σημειώνοντας: «Υπάρχει μια απογοήτευση του κόσμου η οποία είναι επικίνδυνη από πολιτική άποψη. Δεν αποκλείεται να οδηγηθούν σε ακραίες επιλογές, ή να μείνουν σπίτι τους» ανέφερε. [03] Συνάντηση Τσακαλώτου-Βελκουλέσκου για την έκθεση ΔΝΤ για την ελληνική οικονομίαΣυνάντηση με την επικεφαλής του κλιμακίου του ΔΝΤ, Ντέλια Βελκουλέσκου, είχε σήμερα το πρωί στο υπουργείο Οικονομικών, ο υπουργός Ευκλείδης Τσακαλώτος.Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, η συνάντηση, που διήρκησε περίπου 1,5 ώρα, ήταν «εισαγωγική» και αφορούσε στα στοιχεία που συλλέγει το Ταμείο για την έκθεσή του για την ελληνική οικονομία. Ενδέχεται δε, να υπάρξει μια ακόμη συνάντηση κατά το κλείσιμο της διαδικασίας αυτής. Το κλιμάκιο του ΔΝΤ έχει παραμείνει στην Αθήνα (οι εκπρόσωποι της ευρωπαϊκής πλευράς των θεσμών έχουν αποχωρήσει από την περασμένη Παρασκευή), προκειμένου να συλλέξει στοιχεία για την ελληνική οικονομία, στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσης του Ταμείου για όλα τα κράτη εκτός προγράμματος (έκθεση Άρθρου 4). Για την Ελλάδα, το ΔΝΤ συνέτασσε τη συγκεκριμένη έκθεση έως το 2010 και εν συνεχεία για μια ακόμη φορά, το 2013. Η δημοσίευση της έκθεσης αναμένεται τον προσεχή Νοέμβριο και κατά πάσα πιθανότητα θα αποτελέσει και τη βάση για την Έκθεση Βιωσιμότητας (DSA) που θα συντάξει το ΔΝΤ για το ελληνικό χρέος. [04] ΕΛΣΤΑΤ: Μείωση 5,9% παρουσίασε ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στη βιομηχανία, φέτος τον ΙούλιοΜείωση 5,9% παρουσίασε ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στη βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) τον Ιούλιο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2015, έναντι μείωσης 15,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2015 προς το 2014.Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η πτώση του τζίρου των εγχώριων βιομηχανιών οφείλεται στις εξής μεταβολές των δεικτών των επιμέρους τομέων βιομηχανίας: α. Στην αύξηση του δείκτη κύκλου εργασιών ορυχείων- λατομείων κατά 4,5%, και β. Στη μείωση του δείκτη κύκλου εργασιών μεταποιητικών βιομηχανιών κατά 6,1%. Επίσης, οφείλεται στις εξής μεταβολές των δεικτών των επιμέρους αγορών: - Στη μείωση του δείκτη κύκλου εργασιών εγχώριας αγοράς κατά 5,3%. - Στη μείωση του δείκτη κύκλου εργασιών εξωτερικής αγοράς κατά 6,7%. [05] Ολοκληρώθηκε η απογραφή των ζημιών από τη φωτιά στη ΘάσοΣε χρόνο ρεκόρ 6 ημερών ολοκληρώθηκε η καταγραφή όλων των ζημιών που προκάλεσε η πρόσφατη μεγάλη πυρκαγιά στη Θάσο, στο πλαίσιο δέσμης μέτρων για την άμεση αποκατάσταση των πληγέντων του νησιού που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.Η ταχύτατη απογραφή των ζημιών από την πυρκαγιά στη Θάσο, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών, επιτεύχθηκε χάρη στο νέο σύστημα άμεσης και έγκυρης εποπτείας, καταγραφής και αξιολόγησης από εδάφους και αέρος των συνεπειών φυσικών καταστροφών, (πυρκαγιές, σεισμούς, πλημμύρες, κατολισθήσεις κ.ά.), που έθεσε σε εφαρμογή ο υπουργός Χρ. Σπίρτζης. Με το σύστημα αυτό, όπως τονίζει σε δήλωσή του, ο υπουργός Υποδομών: «Βάζουμε τέλος στην γραφειοκρατική κοροϊδία, στις ατέρμονες καθυστερήσεις οριοθετήσεων και αποζημιώσεων και στην πελατειακή αναποτελεσματικότητα του παλαιοκομματικού συστήματος, που επί δεκαετίες, αντί να στηρίζει και να συντρέχει τους πολίτες, πλήττει το περιβάλλον και την αξιοπρέπεια των πληγέντων πολιτών, πολλές φορές πιο βάναυσα από τις ίδιες τις φυσικές καταστροφές [?]. Η εφαρμογή του νέου καινοτόμου συστήματος άμεσης καταγραφής των ζημιών με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα εντάσσεται στο συνολικό σχεδιασμό της κυβέρνησης και του ΥΠΟΜΕΔΙ για την άμεση, σύγχρονη και αποτελεσματική αντιμετώπιση των συνεπειών φυσικών καταστροφών. Η πιλοτική εφαρμογή του νέου συστήματος με επιτυχία και θεαματικά αποτελέσματα στη Θάσο, οδηγεί στο επόμενο βήμα, που είναι να καθιερωθεί η γενική εφαρμογή του, σε όλες τις περιπτώσεις απογραφής των ζημιών φυσικών καταστροφών. Η διαδικασία οριοθέτησης των ζημιών και η απογραφή των ζημιών θα είναι ταχύτατη, ώστε να ακολουθεί αμέσως η διαδικασία υποβολής δικαιολογητικών και να συντομεύσει σε λίγες εβδομάδες, από πολλούς μήνες ακόμη και χρόνια που είναι μέχρι τώρα, ο χρόνος υποβολής φακέλων επισκευής και καταβολής αποζημιώσεων». Το εν λόγω σύστημα καταγραφής των ζημιών τέθηκε σε εφαρμογή αμέσως την επομένη μέρα της επιτόπιας επίσκεψης που πραγματοποίησε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, συνοδευόμενος από τον κ. Σπίρτζη, στις πληγείσες περιοχές του νησιού και το έφερε σε πέρας μικτό κλιμάκιο, εξειδικευμένων στελεχών του υπουργείου και του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, με τη διενέργεια αυτοψιών, τη χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών και την εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων τεχνολογίας. Τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα του νέου συστήματος εποπτείας, καταγραφής και αξιολόγησης από εδάφους και αέρος των συνεπειών φυσικών καταστροφών, που θέτει σε εφαρμογή το ΥΠΟΜΕΔΙ είναι: - Η άμεση καταγραφή και αξιολόγηση βλαβών, σχεδόν ταυτόχρονα με την εξέλιξη της φυσικής καταστροφής, ώστε να ληφθούν τα πρώτα μέτρα ανάσχεσης των συνεπειών του φαινομένου, αρωγής προς τους πληγέντες και να προσδιοριστούν τα επικίνδυνα ή επισκευάσιμα κτήρια. - Εξοικονόμηση ανθρώπινου δυναμικού και πολλών εργατοωρών, που σπαταλώνται στην προσέγγιση αγνώστων και απομακρυσμένων από αστικούς ιστούς περιοχών, πολλές φορές δυσπρόσιτων εξ αιτίας εδαφικών δεδομένων ή βλαβών σε υποδομές δρόμους κ.λπ., εξ αιτίας της καταστροφής. - Είναι δυνατή η ταυτόχρονη αξιοποίηση των συνδυασμένων γεωχωρικών δεδομένων και των ορθών φωτογραφιών, μέσω διαδικτυακών εφαρμογών γεωπληροφορικής στις κεντρικές και περιφερειακές υπηρεσίες, καθώς και στο πεδίο. Αυτό γίνεται, καθώς τα συνεργεία που διενεργούν ελέγχους των επιπτώσεων, μπορούν να διαθέτουν ηλεκτρονικά μέσα για άμεσο εντοπισμό των κτισμάτων και καταγραφή των πορισμάτων των αυτοψιών. - Τα αποτελέσματα είναι διαχειρίσιμα από την υπηρεσία του υπουργείου, που έχει την αρμοδιότητα αποκατάστασης των βλαβών, ως υπόβαθρο αναφοράς, ως μέσο διασταύρωσης μετρικών και πραγματικών στοιχείων και κυρίως, ως πρώτο στοιχείο σύνταξης του φακέλου αποκατάστασης κάθε κτίσματος με επιστημονικό τρόπο, που βασίζεται σε πραγματικά και μη αμφισβητήσιμα στοιχεία και μπορεί να προσφέρεται από το κράτος προς τους πολίτες. - Προβλέπεται αναγωγή της ορθοφωτογράφησης σε γεωχωρικά δεδομένα του Ελληνικού Γεωδαιτικού Συστήματος Αναφοράς ΕΓΣΑ 87, που ορίζεται ως το σύστημα καταγραφής κατά απόλυτο τρόπο, που ορίζει μοναδιαία τις συντεταγμένες ενός κτίσματος και χρησιμοποιείται σε διάφορες εφαρμογές κρατικών δομών, όπως το Κτηματολόγιο ή η σύνταξη τοπογραφικών διαγραμμάτων για την έκδοση αδειών δόμησης. - Η πρότυπη επιχείρηση θα οδηγήσει σε κατάρτιση σχεδίων αντιμετώπισης καταστροφών, ανά είδος φυσικής καταστροφής, ώστε με την αξιοποίηση των τεχνολογιών UAVs και την αναγωγή των ψηφιακών αεροφωτογραφιών σε γεωχωρικά δεδομένα, να επιταχυνθεί η διαδικασία αναγνώρισης των περιοχών που επλήγησαν, καθώς και η αποκατάστασή τους. Σημειώνεται ότι η καταγραφή βλαβών σε κτίρια λόγω φυσικών καταστροφών, γίνεται από κρατικές δομές επειδή η χρηματοδότηση για την αποκατάστασή τους και η εποπτεία των εργασιών για το σκοπό αυτό, αποτελεί κρατική μέριμνα. Ειδικότερα στη Θάσο το κλιμάκιο που έθεσε σε λειτουργία το νέο καινοτόμο σύστημα του ΥΠΟΜΕΔΙ, απαρτίζεται από στελέχη της Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών του υπουργείου, που έχει την αρμοδιότητα διενέργειας αυτοψιών για την αποκατάσταση των πληγέντων κτισμάτων και για τη χορήγηση αποζημιώσεων. Στο ίδιο κλιμάκιο μετέχουν επίσης στελέχη του Κέντρου Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών BEYOND του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (ΙΑΑΔΕΤ/ΕΑΑ). Η καταγραφή από αέρος των περιοχών έγινε με χρήση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών του ΙΑΑΔΕΤ/ΕΑΑ και με υποστήριξη των πτήσεων από τον φορέα Altus LSA. [06] Σοβαρά προβλήματα από ισχυρούς ανέμους στην Πάτρα και τη Δυτική ΕλλάδαΠερισσότερες από 25 κλήσεις για πτώσεις δέντρων και κλαδιών, κυρίως μέσα στην πόλη της Πάτρας, δέχθηκε σήμερα το πρωί η Πυροσβεστική υπηρεσία.Ειδικότερα, όπως ανέφερε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο διοικητής των πυροσβεστικών υπηρεσιών Αχαΐας Νίκος Ρουμελιώτης, εξαιτίας των δυνατών ανέμων που έπνεαν στην Πάτρα από τις 6:30 έως και τις 7 το πρωί, προκλήθηκαν πτώσεις δέντρων σε διάφορες περιοχές της πόλης, με αποτέλεσμα να κλείσουν δρόμοι, ενώ σε τέσσερις περιπτώσεις δέντρα και κλαδιά έπεσαν πάνω σε σταθμευμένα αυτοκίνητα. Όπως πρόσθεσε ο Νίκος Ρουμελιώτης, κλιμάκια πυροσβεστών επενέβησαν σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις, ώστε να απομακρυνθούν τα κομμένα δέντρα, να ανοίξουν δρόμοι και να απεγκλωβιστούν αυτοκίνητα. Επίσης, πτώσεις δέντρων καταγράφηκαν και σε γειτονικές περιοχές της Πάτρας, όπως στην Παραλία, ενώ λόγω των ανέμων προκλήθηκαν ζημιές σε τραπεζοκαθίματα και ομπρέλες, που βρίσκονταν σε πλατείες. Ακόμη, σε μία περίπτωση έσπασε υαλοπίνακας καταστήματος. Οι ισχυροί άνεμοι έπληξαν και άλλες περιοχές της Δυτικής Ελλάδας, με αποτέλεσμα η Πυροσβεστική υπηρεσία να δεχθεί περίπου 40 κλήσεις για κοπές δέντρων στον Πύργο, στην Αμαλιάδα, στο Αίγιο καιστην Ναύπακτο. Ζάκυνθος: Ζημιές προκάλεσε πρωινός ανεμοστρόβιλος Μεγάλα προβλήματα στο νησί προκάλεσε ανεμοστρόβιλος που πέρασε από την περιοχή, τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα, με αποτέλεσμα να χρειαστεί η άμεση επέμβαση των συνεργείων της ΔΕΔΔΗΕ και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ζακύνθου. Τα σημαντικότερα προβλήματα αυτή την στιγμή εντοπίζονται στην περιοχή του Αλυκάνα, όπου ο δυνατός ανεμοστρόβιλος ξερίζωσε δέντρα και έσπασε κολώνες ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ σήκωσε και στέγες από μικρά μαγαζιά και πήρε τσίγκους και άλλα ελαφριά υλικά. Στο σημείο βρέθηκαν τα συνεργεία της ΔΕΔΔΗΕ που προσπαθούν να αποκαταστήσουν τις ζημιές και ένα πυροσβεστικό όχημα που χρειάστηκε να κόψει δέντρα που ξεριζώθηκαν. Επίσης, στο γειτονικό χωριό, Σκουλικάδο, ο ανεμοστρόβιλος ξερίζωσε δέντρα και πήρε μαζί του σκεπές στάβλων και αγροκτημάτων χωρίς ευτυχώς να προκαλέσει τραυματισμούς. Ακόμα και στην πόλη της Ζακύνθου προκλήθηκαν υλικές ζημιές από τους δυνατούς ανέμους με χαρακτηριστικό παράδειγμα η μετακίνηση βαγονιού από τρενάκι που κάνει το γύρω της πόλης. Τέλος προβλήματα με την ηλεκτροδότηση αντιμετώπισαν τα χωριά Αγαλάς, Λιθακιά και Βασιλικό. [07] Σεισμική δόνηση 4,4 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ «ξύπνησε» τους κατοίκους της ΚεφαλονιάςΣεισμική δόνηση μεγέθους 4,4 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ ανησύχησε το πρωί τα Ιόνια νησιά.Η δόνηση σημειώθηκε στις 06:59 και είχε επίκεντρο τον θαλάσσιο χώρο μεταξύ Κεφαλονιάς και Ζακύνθου, 15 χιλιόμετρα δυτικά του Ληξουρίου και εστιακό βάθος 10 χιλιόμετρα. «Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας από τον πρωινό σεισμό. Τα κτίρια του νησιού έχουν σχεδιαστεί σύμφωνα με τους προβλεπόμενους αντισεισμικούς κανόνες και με σεισμούς αυτής της τάξεως δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα» είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιδήμαρχος Κεφαλονιάς Ευάγγενος Κεκκάτος. [08] ΗΠΑ: Μέσα ενημέρωσης αναφέρουν πως έγιναν πέντε συλλήψεις μετά την επίθεση στη Νέα Υόρκη, το FBI δεν το επιβεβαιώνειΠέντε πρόσωπα τέθηκαν υπό κράτηση χθες Κυριακή στη Νέα Υόρκη στο πλαίσιο της έρευνας για την επίθεση που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο Τσέλσι, η οποία ενίσχυσε το διακύβευμα της ασφάλειας καθώς πλησιάζουν οι αμερικανικές προεδρικές εκλογές.Οι συλλήψεις αυτές, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν ενώ η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ αρχίζει σήμερα την ετήσια σύνοδό της, αναφέρθηκαν από πολλά τοπικά μέσα ενημέρωσης, τα οποία επικαλέσθηκαν αστυνομικές πηγές. Εκπρόσωπος της αστυνομίας αρνήθηκε ωστόσο να σχολιάσει και παρέπεμψε στο FBI, την ομοσπονδιακή αστυνομία, η οποία δεν επιβεβαίωσε ότι έγιναν οι συλλήψεις αυτές. Σύμφωνα με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, οι πέντε ύποπτοι συνελήφθησαν μέσα σ' ένα όχημα που κινούνταν σε αυτοκινητόδρομο νότια της Νέας Υόρκης. Οι ερευνητές αναζητούν αυτούς που βρίσκονται πίσω από την έκρηξη ενός μηχανισμού νωρίς το βράδυ του Σαββάτου στη συνοικία του Τσέλσι στη Νέα Υόρκη, η οποία προκάλεσε τον ελαφρύ τραυματισμό 29 προσώπων. Το βράδυ της Κυριακής, ένα ύποπτο δέμα εντοπίσθηκε κοντά στον σιδηροδρομικό σταθμό του Ελίζαμπεθ, στο Νιού Τζέρσεϊ, πολιτεία γειτονική της Νέας Υόρκης, ανέφερε εξάλλου στη διάρκεια ενημέρωσης των δημοσιογράφων ο δήμαρχος της πόλης Τζ. Κρίστιαν Μπόλγουεϊτζ. Δύο περαστικοί που είδαν ηλεκτρικά καλώδια και έναν μεταλλικό σωλήνα πάνω στο δέμα αυτό ειδοποίησαν τις αρχές. Ο σιδηροδρομικός σταθμός του Ελίζαμπεθ έκλεισε και διακόπηκε η σιδηροδρομική κυκλοφορία, ανακοίνωσε χθες από το λογαριασμό της στο Twitter η διεύθυνση μεταφορών του Νιού Τζέρσεϊ (New Jersey Transit). [09] Επίτιμος διδάκτορας του πανεπιστημίου της Περούτζια ο οικουμενικός πατριάρχης ΒαρθολομαίοςΤο Πανεπιστήμιο της Περούτζια ανακηρύσσει, την ώρα αυτή, σε επίτιμο διδάκτορα διεθνών σχέσεων και συνεργασίας για την ανάπτυξη τον οικουμενικό πατριάρχη Βαρθολομαίο.Κατά την ομιλία του, ο οικουμενικός πατριάρχης τόνισε πριν από λίγο ότι υπάρχουν πέντε οδοί οι οποίες οδηγούν στο διάλογο: είναι εκείνες της αγάπης, της δικαιοσύνης, της συγχώρεσης, της ορθής κρίσης και του σεβασμού. «Ο διάλογος χρειάζεται ισορροπία, δεν υπερκαλύπτει, αλλά ιδίως δεν αφαιρεί από το συνομιλητή τα χαρακτηριστικά του. Σημαίνει αμοιβαία γνωριμία, συνάντηση αλλά δεν είναι ποτέ πολιτιστικός ή θρησκευτικός συγκρητισμός», προσέθεσε ο προκαθήμενος της Ορθοδοξίας. Παράλληλα, αναφερόμενος πάντα στο ίδιο θέμα, θέλησε να προσθέσει: «Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν φοβάται τον διάλογο, διότι δεν τον φοβάται η αλήθεια. Αντιθέτως, αν η Ορθοδοξία κλεινόταν στον εαυτό της και δεν συνδιαλεγόταν με όσους βρίσκονται πέρα από το χώρο της, όχι μόνο θα αποτύχαινε στην εκπλήρωση της αποστολής της, αλλά, από "καθολική", και από εκκλησία ?διαμέσου της Οικουμένης", όπως είναι, θα μετατρεπόταν σε εσωστρεφή ομάδα, σε "γκέτο" στο περιθώριο της ιστορίας». [10] Ξεκινάει σήμερα στη Δράμα το φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκουςΑυλαία σηκώνει σήμερα το Φεστιβάλ Μικρού Μήκους Ταινιών της Δράμας, που κλείνει φέτος τα 39 του χρόνια, και γιορτάζει 22 χρόνια διεθνούς πορείας με ένα πλούσιο πρόγραμμα που μετρά πάνω από 200 ταινίες από 58 χώρες.Με ρεκόρ αιτήσεων συμμετοχής αλλά και το μεγαλύτερο διαγωνιστικό τμήμα για μικρού μήκους φιλμ στην ιστορία του θεσμού, η φετινή διοργάνωση θα διεξαχθεί στα «Ολύμπια» και το Δημοτικό Ωδείο, δίνοντας το καθιερωμένο του ραντεβού με το πιο ζωντανό κομμάτι της ελληνικής κινηματογραφίας, τους νέους Έλληνες μικρομηκάδες. Αλλά και αυτούς που επιμένουν στη μικρή φόρμα αντιμετωπίζοντας την μικρού μήκους ταινία ως ένα αυτόνομο έργο τέχνης. Στη συντριπτική τους πλειονότητα ανεξάρτητες παραγωγές, οι 64 ελληνικές ταινίες (ανάμεσά τους 6 ντοκιμαντέρ και 3 animation) που θα διεκδικήσουν τα πρωτεία του Ελληνικού Διαγωνιστικού Τμήμα επελέγησαν ανάμεσα σε 209 συμμετοχές, ενώ στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα, 52 ταινίες από χώρες όπως η Κούβα, το Χονγκ Κονγκ, το Νεπάλ, η Ουρουγουάη και η Ινδία, θα διεκδικήσουν τα βραβεία του δικού τους τμήματος. Στο Ελληνικό Διαγωνιστικό Τμήμα η οικονομική κρίση και η σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα συνεχίζουν να απασχολούν σταθερά μια μεγάλη μερίδα των νεαρών δημιουργών. Σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ, Αντώνη Παπαδόπουλο «για πρώτη φορά η κρίση εισέρχεται τόσο δυναμικά στη θεματολογία -κυρίως ως φόντο ανθρώπινων ιστοριών. Φαίνεται πως η κοινωνία της κρίσης κινητοποιεί συνειδήσεις και πυροδοτεί καλλιτεχνικές ανησυχίες». Φέτος ακόμα περισσότεροι σκηνοθέτες καταπιάνονται με το προσφυγικό και ειδικότερα με την άφιξη των μεταναστών στα ελληνικά νησιά και τις συνεχιζόμενες τραγωδίες στο Αιγαίο (κάποιοι μάλιστα εστιάζουν στα παιδιά), καταδεικνύοντας τα γρήγορα αντανακλαστικά της ταινίας μικρού μήκους. Τα ψυχοδράματα έχουν την τιμητική τους (γηρατειά, ανημπόρια, αλτσχάϊμερ, θάνατος, σχέσεις εξάρτησης, ψυχοπάθεια), ενώ οι κωμωδίες κάνουν αισθητή την απουσία τους. Πολλοί, ίσως περισσότεροι από κάθε άλλη χρονιά, είναι οι δημοφιλείς ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν στις ταινίες του διαγωνιστικού, όπως ο Γιάννης Στάνκογλου, ο Μάκης Παπαδημητρίου, ο Μανώλης Μαυροματάκης, η Σοφία Σεϊρλή, η Νένα Μεντή, η Ράνια Οικονομίδου, η Λένα Παπαληγούρα, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος, η Αλεξάνδρα Αϊδίνη, η Μαρία Κεχαγιόγλου, η Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, η Γιούλικα Σκαφιδά και η Αριέττα Μουτούση. Δυνατά ονόματα της παγκόσμιας κινηματογραφίας συναντάμε και στο Διεθνές Διαγωνιστικό πρόγραμμα του φεστιβάλ. Αξίζει να αναφέρουμε πως το ισπανικό «Zero» αποτελεί μια παραγωγή του διάσημου Ρίντλεϊ Σκοτ και του Μάικλ Φασμπέντερ. Στην ιρλανδική «Violet» του Μορίς Τζόις την αφήγηση κάνει ο Άινταν Γκίλε, γνωστός μας από τον ρόλο του Λορντ Μπέιλις ή αλλιώς Λιτλ Φίνγκερ στο «Game of Thrones». Στο «Invited» από τη Ν. Κορέα παίζει ο Γιόνγκ-Σου που πρωταγωνίστησε στην ταινία «Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας και? Άνοιξη» του Κιμ Κι Ντουκ, ενώ το αμερικανικό «The Scarecrow» σκηνοθετεί ο πρωταγωνιστής της σειράς «Grey's anatomy» Φίλιπ Ρις, και πρωταγωνιστεί η συνάδελφός του στην ίδια σειρά Σάντρα Ο. Ανάμεσα στις ταινίες που θα προβληθούν στο Διεθνές Τμήμα είναι και η βραβευμένη στις Κάννες ταινία «The return of Erkin» από το Κιργιστάν, η χιλιάνικη ταινία «Simple Things» που απέσπασε το πρώτο βραβείο στο Κλερμόν Φεράν, καθώς και το «Mouth of Hell», του βραβευμένου στο παρελθόν με BAFTA Βόσνιου σκηνοθέτη Σαμίρ Μεχάνοβιτς. Έχοντας για δεύτερη χρονιά ως ισχυρό υποστηρικτή την Διεθνή Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) που απονέμει το βραβείο της σε ταινία του Διεθνούς Τμήματος, το φεστιβάλ της Δράμας θα υποδεχτεί φέτος κι έναν νέο υποστηρικτή: η Βουλή των Ελλήνων, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο το διεθνές προφίλ του φεστιβάλ, θα απονείμει το δικό της χρηματικό έπαθλο «Ανθρώπινες Αξίες» σε μια ταινία απ? το Διεθνές Τμήμα. Επιπλέον, βραβεία θα απονείμουν οι δυο κριτικές επιτροπές του φεστιβάλ (Διεθνούς και Ελληνικού Τμήματος), ενώ για άλλη μια χρονιά το «Drama Pitching Lab» θα υποστηρίξει τη μικρού μήκους παραγωγή τόσο με εργαστήρια παρουσίασης οπτικοακουστικών σχεδίων, όσο και με θεσμοθετημένα χρηματικά έπαθλα. Στα τέλη Οκτωβρίου (20/10-26/10) η διοργάνωση ανανεώνει το ραντεβού της στην Αθήνα, μια που και φέτος το ελληνικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, οι βραβευμένες ταινίες του διεθνούς και επιλεγμένα προγράμματα, θα προβληθούν στο «Τριανόν». [11] Η κρίση νοσταλγεί και πάει θερινό σινεμά per divertimento...«Είναι κάτι νύχτες με φεγγάρι / μεσ τα θερινά τα σινεμά..», νύχτες που «γεννήθηκαν» στην πόλη εδώ και... 119 χρόνια (3 Ιουλίου 1897 στο καφέ «Τουρκία» έγινε η πρώτη προβολή «κινούμενων εικόνων» στη Θεσσαλονίκη), μεγιστοποιήθηκαν στα μεταπολεμικά χρόνια, έγιναν τραγούδια νοσταλγίας όταν συρρικνώθηκαν αργότερα, αλλά επιστρέφουν τα καλοκαίρια στις ταράτσες και τις αυλές, που κρίθηκαν διατηρητέες και συντηρούνται προσεκτικά, μαζί με τις νοσταλγίες ...Περισσότερα απο 200.000 εισιτήρια «κόπηκαν» φέτος το καλοκαίρι (που συνεχίζεται) στα οκτώ συνολικά θερινά σινεμά της πόλης - αριθμός που ξεπερνά κατά πολύ αυτούς των προηγούμενων ετών και διαγράφεται μάλλον αυξανόμενος στα επερχόμενα χρόνια της συνεχιζόμενηςκρίσης (όχι μόνο οικονομικής...) «Ισως ευθύνεται η οικονομική κρίση, ίσως η νοσταλγία που δημιουργεί η αναγκαστική παραμονή στην πόλη το καλοκαίρι... Σκέφτονται οι άνθρωποι πως? "τι καλά που ήταν και τότε- όταν ήμασταν μικροί - στα θερινά σινεμά" και μας αναζητούν, έρχονται ακόμα και άνθρωποι που είχαν να πάνε σινεμά δεκαετίες, ή που δεν πάνε σινεμά το χειμώνα?» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ιδιοκτήτης του θερινού κινηματογράφου«Ελληνίς» (στο κέντρο της πόλης - δίπλα από τις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ) αλλά και του χειμερινού «Κολοσσαίον» κ.Γαβριήλ Ράππος. Στη Θεσσαλονίκη των δεκάδων -προ 30ετίας- θερινών οάσεων, λειτούργησαν το καλοκαίρι που τελειώνει δέκα θερινοί κινηματογράφοι ("Ναταλί" - το θερινό σινεμά της παραλίας που κρίθηκε διατηρητέο μνημείο-, «Ελληνίς» στην "κάτω" είσοδο της ΔΕΘ,«Αλεξ» -στην Ολύμπου, «Απόλλων» -στη Βασ.Γεωργίου, οι δημοτικοί του Πανοράματος, της Πυλαίας , της Καλαμαριάς, των Συκεών και Νεάποληςκαι το «Σινεμά με θέα», που εγκαινιάστηκε πέρσι στην ταράτσα του δεύτερου κτιρίου του Μεγάρου Μουσικής (οι συνολικά 28 προβολές 14 ταινιών, που πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, ήτανsold outκαιτις παρακολούθησαν4.500 θεατές). «Το Φεστιβαλ Κινηματογράφου έχει το δικό του κοινό. Είναι αλήθεια ότι αύξησε τον αριθμό των σινεφίλ αλλά αυτοί - στην πλειονότητα τους νέοι άνθρωποι - είναι περισσότερο ..."φεστιβαλ-φιλ" παρά "δικοί" μας θεατές. Είναι εντυπωσιακό αλλά συμβαίνει... Στην αρχή ανησυχήσαμε με τα multi-plex (τους πολυκινηματογράφους) αλλά οι συγκεκριμένες αίθουσες απευθύνονται σε συγκεκριμένο κοινό (πολυ νεαρότερων ηλικιών). Σιγά -σιγά όμως βρήκαμε τον"δρόμο" μας. Το δικό μας κοινό είναι στην πλειονότητα του μεγαλύτερων ηλικιών (πάνω απο 35-40 ετών)" συμπληρώνει ο κ.Γιάννης Ζαφειρίου του «Ναταλί» και του χειμερινού «Μακεδονικόν». Πέραν των «κλασικών» θερινών, στη Θεσσαλονίκη λειτουργούν τα τελευταία χρόνια και δυο θερινοί κινηματογράφοι στους χώρους των multi-plex ( Cineplexx One Salonica και Village Mediterranean Cosmos, στη δυτική και την ανατολική πλευρά της πόλης αντίστοιχα). «Η μόδα των multi-plex περιορίστηκε πολύ νωρίς στις ηλικίες 18-25 ετών. Η στροφή στις παραδοσιακές αίθουσες κινηματογράφου ειναι παγκόσμιο φαινόμενο τα τελευταία χρόνια. Αρνείται ο κόσμος τη "φαστ-φούντ" λογική. Είναι ουσιαστικές οι διαφορές μας.Δεν είναι όμως τα multi-plex ο ανταγωνιστής μας. Είναι αυτό που λέμε διαχείριση του ελεύθερου χρόνου. Κι ο "εχθρός"-όχι μόνον ο δικός μας αλλά και των ίδιων των θεατών- είναι το Ιντερνετ και το "δωρεάν κατέβασμα " ταινιών, ακόμα και πρώτης προβολής. Ούτε τα βίντεο κλαμπ της δεκαετίαςτου '80 δεν μας "έπληξαν" όσο το διαδίκτυο» υποστηρίζει ο κ .Ράππος. Ικανοποιημένοι απο τη μαζική σχεδόν προσέλευση των θεατών φέτος το καλοκαίρι στα θερινά σινεμά, είναι και οι εκπρόσωποι των δημοτικών θερινώνκινηματογράφων - γεγονός που χαρακτηρίζουν ως "ένα απότα ...καλά της οικονομικήςκρίσης που μείωσε τις μέρες -ή και κατάργησε τις διακοπές των πολιτών». Μόνο στον κινηματογράφο «Ναταλί» το φετινό καλοκαίρι «κόπηκαν» περισσότερα απο 30.000 εισιτήρια, και στοεπίσης κεντρικό «Ελληνίς» ξεπέρασαν τις 20.000. Μικρότερος -αλλά σχεδόν διπλάσιος απο τα προηγούμενα χρόνια , ήταν και ο αριθμός των θεατών στους υπόλοιπους θερινούς κινηματογράφους. Η εμβληματικήπλατεία Αριστοτέλους (μετονπρώτο κινηματογράφο που λειτούργησε στην πόλη - το «Ολύμπια», που αναγέρθηκε στα 1903 και ...κάηκε στην πυρκαγιά του 1917, αλλα επίσηςκαιμεπέντεθερινούςκινηματογράφους που λειτουργούσαν πέριξ της πλατείας ως και τις αρχές της δεκαετίας του 60) «καμαρώνει» σήμερα με το ανακαινισμένο «Ολύμπιον» του Φεστιβάλ αλλα και των προβολών σ όλη σχεδόν τη διάρκεια του χρόνου.Το ?ιστορικό «Ραντεβού τον Σεπτέμβρη» των χειμερινών κινηματογράφων άρχισε σιγά-σιγά να καταργείται καιοι κλιματιζόμενες αίθουσεςαυξάνουν σταδιακά το χρόνο προβολών τους «μπαίνοντας» και στο καλοκαίρι ( με αφιερώματα, ρετροσπεκτίβες , και ειδικές προβολές). Είναι χαρακτηριστικό πως το φετινό καλοκαίρι και για πρώτη φορά το ΚΘΒΕ (πέραν των παραστάσεων που φιλοξενήθηκαν στα ανοιχτά θέατρο Δάσους και Γής όπως και στο θέατρο Κήπου της πόλης) καθιέρωσεπαραστάσεις στο κλειστό αλλά?«με τον κλιματισμό στο φούλ» Βασιλικό θέατρο με τον «Αγαπητικό της Βοσκοπούλας» -παράσταση που παρακολούθησαν περισσότεροι απο 10.000 θεατές. Εκατοντάδες ήταν και οι θεατές που έσπευσαν στα τέλη Αυγούστου σε ...επτά ταράτσες ! της πόλης (κτίρια ΕΣΗΕΜ, - ΔΕΘ, Εμπορικό-ΒιομηχανικούΕπιμελητήριου, Δικηγορικού Συλλόγουκ.α) ,όπου προβλήθηκαν (για τρίτη συνεχή χρονιά)οι 70 ταινίες τουTaratsa International Film Festivalστη Θεσσαλονίκη. Η Θεσσαλονίκη έχει εξάλλου παράδοση στις ιδιαιτερότητες- και τις κινηματογραφικές . Μπορεί να μη λειτούργησε στην πόλη ο πρώτος κινηματογράφος της χώρας (προηγήθηκε τρία χρόνια η Σύρος στα 1900) , ήταν όμωςστην παραλία της( περίπου στο ύψος της οδού Αγίας Σοφίας ) όπου λειτούργησε -για λίγους μήνες το καλοκαίρι του 1925 ο πρώτος πλωτός !!! κινηματογράφος της χώρας: Το «Κουρσάλ» (πιθανή παράφραση του τίτλου «Gerousaleme»)που είχε στηθεί πάνω σε μια παροπλισμένη μαούνα (ή ένα όμορφο ιστιοφόρο; ) απο κάποιονΕβραίο της εποχής και πρόβαλε για τους κατοίκους της πόλης(όπως αναφέρει στο βραβευμένο ντοκιμαντέρ του -"Κουρσάλ" 2006- ο σκηνοθέτης Νίκος Θεοδοσίου,για την ταινία αλλα και για τη δροσιά του Θερμαικού και ...per divertimento),ταινίες δεύτερης προβολής . [12] Ποιος δικαιούται να μιλήσει για το παρελθόν; Γράφει ο ιστορικός Βαγγέλης ΚαραμανωλάκηςΠοιος δικαιούται να μιλήσει για το παρελθόν;του Βαγγέλη Καραμανωλάκη* Το 2005, τοΙνστιτούτοΣύγχρονης Τέχνης ΚW στο Βερολίνο, οργάνωσε την έκθεση «Αντικρίζοντας τον τρόμο: μια έκθεση για τη RAF». Η έκθεση περιλάμβανε παλαιότερα έργα καλλιτεχνών για τη συγκεκριμένη οργάνωση, ενώ συνοδευόταν από τεκμήρια, αρχείο εφημερίδων, φωτογραφίεςτης εποχής, τηλεοπτικά αποσπάσματα, και γενικά, υλικό με πληροφορίες για το πώς η τρομοκρατική ομάδα είχε αντιμετωπιστεί από τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας και τις Αρχές. Η έκθεση ξεσήκωσε σάλο προτού ακόμη ξεκινήσει. Από την πρώτη της αναγγελία, συγγενείς των θυμάτων και πολιτικοί, επεσήμαναν ότι μια τέτοια έκθεση ωραιοποιούσε τη δράση της ομάδας. Η συντονισμένη αντίδραση των συγγενών οδήγησε στην απόφαση του γερμανικού κράτους να μη χρηματοδοτήσει τη συγκεκριμένη δράση του Ινστιτούτου, το οποίοκαι αντέδρασε διοργανώνοντας ειδική δημοπρασία με έργα καταξιωμένων, διεθνών καλλιτεχνών, που υποστήριξαν τη διοργάνωση της έκθεσης. Τελικά η έκθεση πραγματοποιήθηκε, προκαλώντας όμως έντονες κριτικές για αισθητικοποίηση της ιστορίας και μη ορθή απόδοση των ιστορικών γεγονότων. Αν ξαναγυρίζω σε αυτήν τη σχετικά πρόσφατη ιστορία, είναι επειδή αγγίζει ένα ζήτημα που όλο και συχνότεραέρχεται στο προσκήνιο. Ποιος δικαιούται να μιλήσει για το παρελθόν, ποιος είναι ο έγκυρος λόγος γι' αυτά που έχουν συμβεί; Ποιος είναι ο ρόλος της τέχνης σε μια τέτοια συζήτηση; Το ερώτημα είναι σύνθετο και παλιό. Η τέχνηστη μακρά διαδρομή της,συνομίλησε πάντα με το παρελθόν και τα ίχνη του, δημιουργώντας τις δικές της αφηγήσεις, προκαλώντας συχνά αντιδράσεις και σχόλια. Αν κάτιδιαφοροποιείαυτή τη συζήτηση τα τελευταία χρόνια, είναι η χρήση και ο αναστοχασμός, όχι μόνο γύρω από το παρελθόν αλλά και γύρω από τα εργαλεία και τις πηγές της ιστορίας. Όλο και πιο πολλοί καλλιτέχνες δημιουργούν πειραματιζόμενοι με τα αρχεία και τα τεκμήρια-κάποτε στην πρωτότυπη μορφή τους, κάποτε «πειραγμένα», μεταμορφωμένα. Θεατρικά έργα, περφόρμανς και εκθέσεις σε αρχειακούς χώρους, εικαστικές παρεμβάσεις σε αρχεία, αποτυπώσεις και αναγνώσεις μεμονωμένων αρχειακών τεκμηρίων συνθέτουν ένα νέο κόσμο. Δεν είναι άλλωστε μόνο η τέχνη που στρέφεται στις μέρες μας προς την έννοια του αρχείου. Αρκεί κάποιος να δει την ειδησεογραφία των τελευταίων μηνών για να συνειδητοποιήσει πόσο συχνά το αρχείο εμφανίζεται στον δημόσιο διάλογο: τα αρχεία με τους φακέλους των πολιτικών φρονημάτων, όσα σώθηκαν από τις πυρκαγιές του 1989, η εξαγγελία του ΚΚΕ για το επιλεκτικό άνοιγμα των απόρρητων κομματικών αρχείων, το άνοιγμα του «φακέλου της Κύπρου», η συζήτηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την καταστροφή αρχείων με προσωπικά δεδομένα στο διαδίκτυο. Η έννοια του αρχείου «φετιχοποιείται» - φτάνει μόνο να διατρέξουμε τους χιλιάδες κόμβους στο διαδίκτυο, γεμάτους«απόρρητα», αρχειακά τεκμήρια. Εκατομμύρια τεκμήρια, έγγραφα από τη CIA και την πάλαι ποτέ KGB, έγγραφα απρόσιτα για δεκαετίες μπορούμε με λίγα χτυπήματα να τα φέρουμε μπροστά στα μάτια μας, έτοιμα να ικανοποιήσουν τις περιέργειες και τα ερωτήματά μας, να τα στείλουμε και σε άλλους νατασχολιάσουν. Το παρελθόν και τα τεκμήρια του, άλλοτε ως αποκάλυψη άλλοτε ως αντικείμενο νοσταλγίας και διδαχής, αμφισβήτησης και λατρείας, χώρος ιδεών, λειμών θεσπέσιος συναισθημάτων. Και οι επαγγελματίες ιστορικοί; Τις δυο-τρεις τελευταίες δεκαετίες η έννοια του αρχείου εμφανίστηκε και πάλι ορμητικά στις ιστορικές σπουδές, μετά από μια περίοδο αποδόμησής του μέσα από τις μεταμοντερνιστικές προσεγγίσεις των δεκαετιών του '70 και '80. Επανήλθε ως αντικείμενο προβληματισμού σχετικάμε τους τρόπους προσέγγισής του και διασταύρωσης των πληροφοριών που περιείχε, ως έναδημιούργημα, πλέον και αυτό, των ιστορικών συνθηκών. Η προσέγγιση εκείνη που θεωρούσε ως δεδομένη de facto την αξιοπιστία του αρχειακού τεκμηρίου έχει περάσει ανεπιστρεπτί και μοιάζει σήμερα παρωχημένη. Είναι, όμως, η ανάγνωση των ιστορικών η κυρίαρχη; Μου ξανάρθε στο μυαλό το ερώτημα με αφορμή τη διοργάνωση της έκθεσης documenta 14, στην πόλη μας. Μιας ιδιαίτερασημαντικής διεθνούς έκθεσης που έχει διαγράψει τη δική της πορεία, θέτοντας στους πρωταρχικούς της στόχους τον διάλογο με την ατομική και συλλογική εμπειρία. Τους τελευταίους μήνες, ξένοι εικαστικοί καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση, επισκέφτηκαν τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ),αναζητώντας στις συλλογές τους τεκμήρια που θα τους βοηθούσαν να αντιληφθούν την πρόσφατη ελληνική ιστορία: παράνομες εφημερίδες της Κατοχής, αντιδικτατορικές αφίσες, φωτογραφίες από τον εμφύλιο, χαρακτικά. Συνομιλώντας μαζί τους διαπίστωνες σταθερά το ίδιο ενδιαφέρον για την κατανόηση των όσων έχουν συμβεί, την ανάγκη παραλληλισμού με τη δική τους, προσωπική και συλλογική ιστορία, με την παρατήρηση αυτού που μπορούσε να είναι οικείο και ξένο παράλληλα. Προσπαθούσα να ξαναδώ τα έγγραφα, τις φωτογραφίες, τις αφίσες, μέσα από τα δικά τους μάτια, όχι σαν στοιχείο αποκάλυψης της αλήθειας, αλλά ως υλικά τεκμήρια ενός χαμένου παρελθόντος. Ένα παρελθόν θρυμματισμένο, όπως οι πληροφορίες που μας έρχονται από τις μηχανές αναζήτησης στο διαδίκτυο. Ένα παρελθόν μισοκρυμμένο, κατεστραμμένο από τον ίδιο το χρόνο, όπως αποτυπώνεται στις χαρακιές στο υπόστρωμα των τεκμηρίων, στα μισοκαμμένα έγγραφα, στα μισοσβησμένα γραπτά, σε αυτό το αρχείο-σώμα που διατηρεί τα ίχνη των παλαιών δοκιμασιών του την ώρα που παράλληλα μεγαλώνει και αλλάζει.Κι είναι, νομίζω, αυτή η υλικότητα των τεκμηρίων και η αποτύπωση των σημειώσεων του χρόνου πάνω τους που προκαλούσε το ενδιαφέρον των καλλιτεχνών. Η τέχνη άλλωστε, πάντοτε διατήρησε το δικαίωμα να μιλά για το ανεπιθύμητο παρελθόν με τους δικούς της, τολμηρούς τρόπους, να αγγίζει τις πληγές, να ακουμπάει την τραυματισμένη μνήμη.Και από την άλλη, να στέκεται ειρωνικά απέναντι στις βεβαιωμένες κληρονομιές του παρελθόντος, να προκαλεί, αναδεικνύοντας την αμφισημία του παρελθόντος. Η τέχνη δοκιμάζει τους δικούς της δημιουργικούς τρόπους, μα και η ιστορία δεν είναι πια αυτό που ήταν. Και οι δυο εντέλει μετέχουν από τους δικούς τους δρόμους, στην κατανόηση αυτού που έχει συμβεί, στην επεξεργασία των καταλοίπων του παρελθόντος.Με άλλες λογικές καιμεθόδους που μπορούν να συνομιλούν, αλλά όχι να ταυτίζονται, μπορούν να γονιμοποιούν η μια τη άλλη αλλά όχι να εξισώνονται.Με ένα τελικό αποτέλεσμα διαφορετικό για την καθεμιά, ανοιχτό όμως και για τις δυο στην κριτική και στον διάλογο. Και με την ίδια ανάγκη να στέκονται «ασεβείς», για να θυμηθούμε τον Φίλιππο Ηλιού, να αμφισβητούν και να κρίνουν, διεκδικώντας η καθεμιά με τους δικούς της όρους και προϋποθέσεις, έναν κόσμο ελευθερίας. ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ: επιμέλεια Νατάσσα Δομνάκη [13] Να εγκαταλείψει η ΕΚΤ την ευθύνη της τραπεζικής εποπτείας, λέει ο ΒάιντμανΗ ΕΚΤ πάσχει από μία σύγκρουση συμφερόντων εξαιτίας της διπλής ευθύνης που έχει επωμισθεί και ως διαμορφωτής της νομισματικής πολιτικής στην Ευρωζώνη και ταυτόχρονα ως εποπτικός μηχανισμός των τραπεζών, δήλωσε ένας από τους κύριους υπεύθυνους για τη χάραξη της πολιτικής του κεντρικού ευρωπαϊκού χρηματοπιστωτικού ιδρύματος Γενς Βάιντμαν.«Ως εποπτικός μηχανισμός των τραπεζών, θα μπορούσε να αντιμετωπίσει δυσκολία για τηρήσει σκληρή στάση απέναντι σε μία τράπεζα, ή να την περιορίσει όταν γνωρίζει, πως εξαιτίας των μέτρων της νομισματικής της πολιτικής, αυτή είναι ο μεγαλύτερος πιστωτής της», τονίζει ο Βάιντμαν σε δηλώσεις του στην γερμανική εφημερίδα Ζιντόϊτσε Τσάιτουνγκ και σε άλλα ευρωπαϊκά φύλλα. Όπως τονίζει η γερμανική εφημερίδα, ο Βάιντμαν τάσσεται υπέρ του να εγκαταλείψει η ΕΚΤ την ευθύνη της τραπεζικής εποπτείας. Όσον αφορά την νομισματική πολιτική, ο Βάιντμαν?που είναι επίσης επικεφαλής της γερμανικής Μπούντεσμπανκ?δήλωσε πως η ΕΚΤ «δεν δύναται να επιλύσει όλα τα προβλήματα, προσθέτοντας πως τα επιτόκια δανεισμού «επ? ουδενί» δεν θα πρέπει να παραμείνουν σε τόσο χαμηλά επίπεδο, καθώς δεν υφίσταται πλέον ανάγκη να εξασφαλισθεί πως οι τιμές θα παραμείνουν σταθερές. [14] Βάιντμαν: Το Ηνωμένο Βασιλείο θα χάσει τα δικαιώματα "διαβατηρίου" εκτός κι αν παραμείνει μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού ΧώρουΤα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που εδρεύουν στη Βρετανία θα χάσουν τα επονομαζόμενα δικαιώματα «διαβατηρίου» (passporting) που τους επιτρέπουν να δραστηριοποιούνται σε όλη την ΕΕ εκτός και αν η Βρετανία μετά το Brexit παραμείνει τουλάχιστον μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, δήλωσε ο Γενς Βάιντμαν, επικεφαλής της γερμανικής κεντρικής τράπεζας Bundesbank και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ).«Τα δικαιώματα «διαβατηρίου» συνδέονται με την ενιαία αγορά και θα πάψουν αυτόματα να ισχύουν εάν η Μεγάλη Βρετανία δεν είναι πλέον τουλάχιστον μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου», δήλωσε ο Βάιντμαν στη βρετανική εφημερίδα Guardian. Ο Βάιντμαν είπε επίσης ότι αναμένει κάποιες επιχειρήσεις που εδρεύουν στο Λονδίνο να επανεξετάσουν την τοποθεσία των κεντρικών τους γραφείων μετά το Brexit, αλλά δεν αναμένει μια μαζική κίνηση. «Ως σημαντικό χρηματοπιστωτικό κέντρο και έδρα σημαντικών ρυθμιστικών και εποπτικών φορέων, η Φρανκφούρτη είναι ελκυστική και θα καλωσορίσει τους νεοεισερχόμενους. Αλλά δεν αναμένω μαζική έξοδο από το Λονδίνο στη Φρανκφούρτη», δήλωσε. Ο Βάιντμαν μίλησε σε πολλές ευρωπαϊκές εφημερίδες, ανάμεσά τους η Guardian και η γερμανική Sueddeutsche Zeitung. Ο κεντρικός τραπεζίτης δήλωσε στη γερμανική εφημερίδα ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα πάσχει από μία σύγκρουση συμφερόντων εξαιτίας της διπλής ευθύνης που έχει επωμισθεί και ως διαμορφωτής της νομισματικής πολιτικής στην Ευρωζώνη και ταυτόχρονα ως εποπτικός μηχανισμός των τραπεζών. [15] Νίκη του SPD, ήττα για τη Μέρκελ, άνοδος του Die Linke στο ΒερολίνοΟι χριστιανοδημοκράτες (CDU) υπέστησαν μεγάλη ήττα στις χθεσινές εκλογές για τη Γερουσία του Βερολίνου και έλαβαν το μικρότερο ποσοστό τη ιστορίας τους.Αλλά και οι "νικητές" σοσιαλδημοκράτες (SPD) είναι πλέον το μικρότερο μεγάλο κόμμα σε επίπεδο κρατιδίων.Η Αριστερά (Die Linke) κατάφερε να αυξήσει σημαντικά τις δυνάμεις της και να γίνει το τρίτο κόμμα, ενώ οι τέταρτοι οι Πράσινοι (Gruene) υπέστησαν επίσης (σχετικά μικρές) απώλειες.Το Φιλελεύθερο κόμμα (FDP) επιστρέφει στη Γερουσία και το ακροδεξιό-λαϊκιστικό κόμμα Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) εισέρχεται για πρώτη φορά θριαμβευτικά. Η συμμετοχή στις εκλογές ήταν κατά πολύ μεγαλύτερη από τις προηγούμενες (67%), ενώ το 2011 ήταν 60,2% των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους και αυτό οφείλεται στην κινητοποίηση των αναποφάσιστων από το AfD. Το σοσιαλδημοκρατικό κόμμα θα συνεχίσει να κυβερνά την πόλη του Βερολίνου για τα επόμενα πέντε χρόνια και ο Μίχαελ Μίλερ θα παραμείνει δήμαρχος και επικεφαλής της τοπικής κυβέρνησης. Πρέπει όμως να βρει οπωσδήποτε εταίρους. Πράσινοι (Gruene) και Σοσιαλδημοκράτες (SPD) έχουν δηλώσει επανειλημμένα ότι δεν θέλουν να συνεργαστούν με τους χριστιανοδημοκράτες (CDU). Έτσι, η μοναδική -και αναγκαστικά τρικομματική, αφού απαιτούνται 75 έδρες για να υπάρχει απόλυτη πλειοψηφία στη Γερουσία- εναλλακτική είναι ο συνασπισμός με την Αριστερά και τους Πράσινους, δηλαδή ο λεγόμενος κοκκινο-κοκκινο-πράσινος συνασπισμός. Το ακροδεξιό-λαϊκιστικό κόμμα "Εναλλακτική για τη Γερμανία" αποκλείεται εξ ορισμού από τα δημοκρατικά κόμματα. Ο Μίλερ, τον οποίο πάντως θα ψήφιζε απ΄ ευθείας το 55% των εκλογέων, πρέπει να αποφασίσει με ποιούς και θα πάει και ποιούς θα αφήσει. Διότι, αν τελικά αποφασίσει να συνεχίσει να συγκυβερνά με τους χριστιανοδημοκράτες θα πρέπει να συμπράξουν οπωσδήποτε είτε οι Πράσινοι, είτε οι Φιλελεύθεροι. Ο συνδυασμός είναι μάλλον δύσκολος ιδεολογικά. Η τελική επιλογή θα έχει βαρύνουσα σημασία και ιδιαίτερο συμβολισμό, αφού μια ενδεχόμενη συγκυβέρνηση σοσιαλδημοκρατών, Αριστεράς και Πρασίνων στην πρωτεύουσα θα μπορούσε να είναι ο προάγγελος για μιαν ανάλογη κυβέρνηση σε ομοσπονδιακό επίπεδο μετά τις εθνικές εκλογές του 2017. Εάν βέβαια οι Χριστιανοδημοκράτες της καγκελαρίου Μέρκελ τις χάσουν. Το πόσο σημαντικές ήταν οι τοπικές εκλογές στο Βερολίνο αποδεικνύει το γεγονός ότι η Μέρκελ ανέβαλε το ταξίδι της στη Ν. Υόρκη για να πάρει μέρος στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ και τη διεθνή συνάντηση για το προσφυγικό την οποία συγκάλεσε ο πρόεδρος Ομπάμα. Πρόκειται εξ άλλου για την πέμπτη συνεχή ήττα του CDU σε επίπεδο κρατιδίων και την τρίτη η οποία δεν αναδεικνύει πλειοψηφία CDU και SPD. Σήμερα η Γερμανίδα καγκελάριος θα κάνει σχετικές δηλώσεις στον τύπο μετά τη συνεδρίαση του κόμματός της. Το χριστιανοδημοκρατικό κόμμα και η ίδια η καγκελάριος τιμωρήθηκαν από τους ψηφοφόρους, ενώ το AfD απέδειξε ότι είναι παρόν και σε μεγάλες πόλεις. Η ήττα του CDU στο Βερολίνο δεν ήταν όμως τόσο βαριά όσο φοβόντουσαν ορισμένοι, αλλά ήταν ιστορική, όπως γράφει η συντηρητική Die Welt, αφού έπαιρνε επί μακρόν πάνω από 40% στο Βερολίνο. "Μαύρη μέρα για τα μεγάλα κόμματα" στο Βερολίνο, δηλαδή και για τους σοσιαλδημοκράτες χαρακτήρισε το αποτέλεσμα ο επικεφαλής των χριστιανοδημοκρατών της πρωτεύουσας Φρανκ Χένκελ, στον οποίο χρεώνεται η μεγαλύτερη ήττα του κόμματος. Ο ίδιος όμως δηλώνει ότι δεν παραιτείται, διότι δεν οφείλεται στην τοπική αλλά στην ομοσπονδιακή πολιτική, υπονοώντας την πολιτική της καγκελαρίου ιδίως στο προσφυγικό. Η Μέρκελ μπορεί μεν να χρεωθεί την χτεσινή ήττα, έχει όμως πάντα την ικανότητα να επιβιώνει. Η "μητερούλα" του έθνους, όπως αποκαλείται στη Γερμανία, έχει μπροστά της αρκετό χρόνο μέχρι τις εθνικές εκλογές το φθινόπωρο του 2017. Η εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας θα γίνει το Φεβρουάριο του 2017 και οι επόμενες εκλογές σε κρατίδιο θα γίνουν τον ερχόμενο Μάρτιο στο Ζάαρλαντ, όπου οι χριστιανοδημοκράτες ενδέχεται να είναι πρώτοι σε ψήφους.... Σύμφωνα με τα (προσωρινά) τελικά αποτελέσματα των χτεσινών τοπικών εκλογών για τη Γερουσία του Βερολίνου, έλαβαν σε σχέση με τις εκλογές του 2011: Σοσιαλδημοκρατικό Κομμα (SPD) : 21,6% ( -6,7%), Eδρες 38 Xριστιανοδημοκρατικό κόμμα (CDU): 17,6% (-5,7%) , Eδρες 31 Aριστερά (Die Linke): 15,6% ( +3,9% ), Eδρες 27 Πράσινοι (Gruenen): 15,2% ( -2,4%), Eδρες 27 Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD): 14,2% (+14,2%), Eδρες 25 Φιλελεύθερο κόμμα (FDP): 6,7% +4,9%, Eδρες 12 Πειρατές (Piraten): 1,7% ( -7,2%) , Eδρες - Η συμμετοχή των εκλογέων έφτασε το 66,9% (το 2011 ήταν 60,2%) [16] Πέθανε σε ηλικία 88 ετών ο διακεκριμένος θεατρικός συγγραφέας Έντουαρντ ΆλμπιΟ Aμερικανός δραματουργός Έντουαρντ Άλμπι, συγγραφέας του διάσημου θεατρικού έργου "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;"πέθανε χθες σε ηλικία 88 ετών στο σπίτι του στο Μoντόκ, στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, σύμφωνα με αμερικανικά ΜΜΕ.Πέθανε έπειτα από σύντομη ασθένεια, δήλωσε ο βοηθός του, Τζέικομπ Χόλντερ, στους Νew York Times.Ο Έντουαρντ Άλμπι, που θεωρείτo ένας από τους μεγαλύτερους θεατρικούς συγγραφείς της εποχής του, έλαβε τρεις φορές το βραβείο Πούλιτζερ.Το διάσημο έργο του "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;" (1962) είχε επιλεγεί για το περίφημο βραβείο το 1963 αλλά δεν το κέρδισε.Κάτω από αυτό τον αινιγματικό τίτλο κρύβεται ένα παιχνίδι αλληλοκατηγοριών, ένας μυθικός καβγάς μεταξύ συζύγων, που ενσάρκωσαν στη μεγάλη οθόνη το 1966 το ζευγάρι Ελίζαμπεθ Τέιλορ/ Ρίτσαρντ Μπάρτον. Το έργο, που παίχτηκε επί 15 συναπτούς μήνες στο Μπρόντγουεϊ και χάρισε στην Ελίζαμπεθ Τέιλορ το βραβείο Όσκαρ στην κινηματογραφική εκδοχή του, είναι ταυτόχρονα ένα βιτριολικό πορτρέτο της αμερικανικής κοινωνίας και των ιερών αμερικανικών αξιών της επιτυχίας, και μια καταβύθιση στην κόλαση του ζευγαριού. Ο Έντουαρντ Άλμπι έλαβε το βραβείο Πούλιτζερ για το "Ευαίσθητη ισορροπία" (1967), "Με θέα τη θάλασσα" (1975) και "Τρεις ψηλές γυναίκες" (1994).Ξεκίνησε τη θεατρική σταδιοδρομία του σε ηλικία 30 ετών με την "Ιστορία του ζωολογικού κήπου" (1958). Athens News Agency: News in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next Article |