Compact version |
|
Thursday, 21 November 2024 | ||
|
Athens News Agency: News in Greek, 09-10-16Athens News Agency: News in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next ArticleFrom: The Athens News Agency at <http://www.ana.gr/>ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
[01] Προσπάθειες για λύση στο λιμάνιΕντείνονται οι προσπάθειες να εξευρεθεί λύση για το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στον εμπορευματικό σταθμό του Πειραιά.«Δεν υπάρχει τέτοια σκέψη», τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής, ερωτηθείς εάν στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να κηρυχθεί παράνομη και καταχρηστική η απεργία στο λιμάνι. «Γι΄αυτό ακριβώς ακολουθούμε μια πορεία επίλυσης του ζητήματος μέσω του διαλόγου», πρόσθεσε. Ερωτηθείς αν η κυβέρνηση προτίθεται να θέσει διορία στους εργαζόμενους για τη λήξη της απεργίας τους, ο Γ. Πεταλωτής τόνισε ότι «δεν υπάρχει κάτι τέτοιο» και πως «θέλουμε το συντομότερο δυνατό να επιλυθεί η κατάσταση». Επιπλέον, σχετικά με το αν στα σχέδια της κυβέρνησης για επαναδιαπραγμάτευση είναι να δοθεί και ο προβλήτας 1, ο εκπρόσωπος είπε «κατηγορηματικά», ότι «δεν υπάρχει θέμα». Κληθείς να σχολιάσει τις δηλώσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης επί του θέματος του λιμανιού του Πειραιά, ο εκπρόσωπος «θύμησε» ότι «παραλάβαμε μια σύμβαση για την οποία είχαμε διατυπώσει πολλές επιφυλάξεις». «Χρέος της κυβέρνησης», πρόσθεσε, «είναι να διαχειριστεί την κατάσταση» και πρόσθεσε ότι η "επιτυχία" της κυβέρνησης συνίσταται στο ότι υπάρχει εν εξελίξει μια κινητικότητα και διάλογος ανάμεσα στους εργαζόμενους και την ΣΕΠ, ώστε να βγούμε από την κατάσταση που υπάρχει σήμερα. Επισήμανε ότι «εφόσον υπάρχει διάλογος σε εξέλιξη, δεν υπάρχει απόλυτη αδιαλλαξία». Σε άλλη ερώτηση για ορισμένες αποφάσεις που ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ υπέγραψε λίγο πριν τις εκλογές και που «επιδεινώνουν αυτή τη στιγμή το διάλογο», ο Γ. Πεταλωτής τόνισε ότι η κυβέρνηση τις εξετάζει και πως κάποιες τις έχει ήδη "παγώσει". Αισιόδοξη για το αποτέλεσμα των συζητήσεων εμφανίστηκε χθες η κα Κατσέλη μετά τη συνάντησή της με τον Κινέζο πρέσβη και διευκρίνισε ότι δεν τίθεται θέμα ακύρωσης της συμφωνίας. Νωρίτερα, η υπουργός είχε ενημερώσει την κυβέρνηση για τον πρώτο γύρο συνομιλιών με τη ΣΕΠ (COSCO) και τους εργαζόμενους, σε συνάντηση που είχε με άλλη μέλη του υπουργικού συμβουλίου στο Μέγαρο Μαξίμου. Η κα Κατσέλη είπε ότι την προηγούμενη Παρασκευή ολοκληρώθηκε ο πρώτος γύρος συνομιλίας με τη ΣΕΠ (COSCO), που αφορά το διάλογο για όλα τα ζητήματα παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευμάτων στο λιμάνι του Πειραιά, με τη ΣΕΠ να συμφωνεί να συζητήσει όλους τους όρους. Όπως είπε η υπουργός Οικονομίας, ο ΟΛΠ και η ΣΕΠ συμφώνησαν να συζητήσουν από μηδενική βάση το πλαίσιο συνεργασίας των προβλητών 1 και 2, γεγονός που θα έχει πολλά θετικά για τους εργαζόμενους. Η κα Κατσέλη είπε ότι αυτή ήταν η προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ, καθώς είχαμε πει ότι θα εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια συζήτησης. Η υπουργός Οικονομίας είπε ότι ελπίζει πως οι εργαζόμενοι θα κατανοήσουν πλήρως ότι ο διάλογος αφορά και τα εργασιακά ζητήματα, ενώ πρόσθεσε ότι ζήτησε εγγράφως και τη διατύπωση των αιτημάτων τους, επισημαίνοντας παράλληλα ότι ελπίζω να κατανοήσουν ότι τα λιμάνια πρέπει να είναι ανοιχτά. Ερωτηθείσα εάν διαβλέπει διάφορες πολιτικές σκοπιμότητας πίσω από αντιδράσεις, στο ζήτημα αυτό η κα Κατσέλη είπε ότι «άκουσα προσεκτικά την κ. Μπακογιάννη, δεν κατανοώ με ποια ιδιότητα μίλησε. Αν δηλαδή μίλησε ως πρώην Υπουργός Εξωτερικών ή ως υποψήφια αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας. Δεν κατανοώ το περιεχόμενο της δήλωσής της. Υπενθυμίζω ότι το ΠΑΣΟΚ επαναδιαπραγματεύτηκε τη σύμβαση και για το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος". Υπενθυμίζω ότι η ΣΕΠ συμφώνησε στο διάλογο και δεν κατανοώ σε τι αποσκοπεί αυτή η δήλωση». Η υπουργός Οικονομίας ερωτηθείσα πώς θα προχωρήσει το ζήτημα εάν οι εργαζόμενοι επιμείνουν στην απεργία τους, είπε ότι "είμαστε ανοιχτοί στο διάλογο, θέλουμε να στηρίξουμε τους εργαζόμενους και θέλουμε να δούμε πώς θα διασφαλιστούν καλύτερα τα δικαιώματά τους, τόσο στην υπάρχουσα σύμβαση (σσ που αφορά στην προβλήτα 2, που παραχωρείται βάσει της σύμβασης στη ΣΕΠ) όσο και στη νέα (σσ που αφορά στην προβλήτα 3 που είναι υπό κατασκευή ενώ η προβλήτα 1 ανήκει στον ΟΛΠ)". Στο μεταξύ, "κλειστό" μέχρι το τέλος της εβδομάδας σε κάθε εμπορική συναλλαγή θα παραμείνει το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά - ΣΕΜΠΟ Ν. Ικονίου, καθώς οι 1500 λιμενεργάτες αποφάσισαν την συνέχιση των απεργιακών τους κινητοποιήσεων με κύριο αίτημα το "πάγωμα" της εγκατάστασης της COSCO, που σημειωτέον μέσω της θυγατρικής ΣΕΠ ΑΕ έχει εγκατασταθεί στο λιμάνι από την 1η Οκτωβρίου 2009. [02] Γ.Πεταλωτής για την οικονομίαΕρωτηθείς εάν θα τεθεί στη συνεδρίαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θέμα παράτασης για τη μείωση του ελλείμματος, δεδομένων και των "δυσοίωνων" προβλέψεων της Επιτροπής για την ελληνική οικονομία, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Γ. Πεταλωτής είπε ότι η ελληνική κυβέρνηση εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση.Σχετικά δε με το πώς θα κινηθεί η κυβέρνηση στο ζήτημα των ορίων συνατξιοδότησης στο πλαίσιο της Επιτροπής, ο κ. Πεταλωτής επισήμανε ότι "θα προσπαθήσουμε να χρησιμοποιήσουμε την ισχύ της χώρα μας, να δώσουμε την αίσθηση ότι η ΕΕ έχει να κάνει με μια αξιόπιστη και παραγωγική χώρα, ώστε να πετύχουμε το καλύτερο". "Το ασφαλιστικό θα το συζητήσουμε με βάση τις δεσμεύσεις και τη συγκεκριμένη πολιτική μας. Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε ότι είμαστε μέλος της ΕΕ με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν", δήλωσε ο εκπρόσωπος ερωτηθείς αν η κυβέρνηση θα "ανοίξει" το ασφαλιστικό βάσει των κατευθύνσεων της Κομισιόν. [03] Διάλογος για τις εργασιακές σχέσειςΚοινωνικό διάλογο για θετικές αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις υποσχέθηκε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ. Α. Λοβέρδος στο Προεδρείο της ΓΣΕΕ κατά την επίσκεψή του στα γραφεία της Συνομοσπονδίας δηλώνοντας ότι το κράτος οφείλει να συμμετέχει σε τέτοιες διαδικασίες διαλόγου και όχι να παραμένει ως παρατηρητής.Οι διεργασίες διαλόγου αναμένεται να αρχίσουν την ερχόμενη εβδομάδα μετά και την ολοκλήρωση της διαδικασίας των προγραμματικών δηλώσεων της νέας κυβέρνησης και με άξονες ζητήματα όπως η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης, η ενοικίαση εργαζομένων και γενικότερα η μερική απασχόληση. Στη συζήτηση ακόμα τα δύο μέρη αναφέρθηκαν στην ανάγκη αύξησης του επιδόματος ανεργίας αλλά και στο σύνολο των προεκλογικών δεσμεύσεων του κυβερνητικού κόμματος. Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ Γιάννης Παναγόπουλος απαντώντας στον υπουργό ανέπτυξε την τακτική ότι τα συνδικάτα θα βρεθούν μαζί με την κυβέρνηση στις θετικές αλλαγές αλλά απέναντι στα ζητήματα όπου θα διαφωνούν. Ο κ. Παναγόπουλος υπογράμμισε με έμφαση ότι στον ΟΑΕΔ υπάρχει ταμειακό έλλειμμα της τάξης των 400 εκατομμυρίων ευρώ και ζήτησε να διασφαλιστεί ότι θα καταβληθούν τακτικά όλα τα επιδόματα αλλά και οι παροχές του οργανισμού. Κατά πληροφορίες στη συζήτηση των δύο πλευρών έγιναν αναφορές και στο ασφαλιστικό ενώ οι συζητήσεις πάνω στο θέμα αυτό αναμένεται να κλιμακωθούν (με αιχμή το θέμα των βαρέων και ανθυγιεινών) μετά την ολοκλήρωση του διαλόγου για τα εργασιακά. [04] 'Εκθεση για τις εγκρίσεις αδειών σε ΦΔΧΣτον Προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθήνας, απέστειλε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, έκθεση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λ. Ρακιντζή, που αφορά στις εγκρίσεις αδειών κυκλοφορίας σε φορτηγά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης (ΦΔΧ).Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Υπουργείου, στην Έκθεση, μετά από σχετική έρευνα, διαπιστώνονται σοβαρά προβλήματα, με πολιτικές, κοινωνικές και ποινικές διαστάσεις στη διαδικασία εντολών (αναρμοδίως και παρανόμως εκδοθεισών κατά την άποψη του Γενικού Επιθεωρητή) από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών & Επικοινωνιών προς διάφορες Υπηρεσίες Μεταφορών & Επικοινωνιών Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων για την απογραφή και τη χορήγηση αδειών κυκλοφορίας σε φορτηγά δημόσιας χρήσης, τα οποία δεν είχαν καταφέρει να απογραφούν κατά τη γενική απογραφή από το 1999 έως το 2003 για διάφορους λόγους (παράνομο δικαίωμα κυκλοφορίας, εκκρεμοδικίες, κ.λπ.). Στην ανακοίνωση προστίθεται ότι «με δεδομένο ότι η αγοραία αξία του δικαιώματος κυκλοφορίας ΦΔΧ ανέρχεται, ανάλογα με την κατηγορία, έως και σε 300.000 ευρώ για βυτιοφόρα υγρών καυσίμων», ο κ. Ρέππας ζητεί από τον Προϊστάμενο της Εισαγγελίας «αφού εξετάσει την υπόθεση να πράξει τα δέοντα»». Ο κ. Ρέππας διαβιβάζει επίσης την έκθεση του κ. Ρακιντζή και στον Γενικό Διευθυντή Διοικητικής Υποστήριξης του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, προκειμένου «να πράξει τα δέοντα ως προς τις Υπηρεσίες του Υπουργείου και τους εποπτευόμενους φορείς». [05] Από το μόχθο της επιβίωσης άνθιζαν απαράμιλλα κατορθώματα της τέχνηςΣτο τελευταίο χωριό της επαρχίας της Κόνιτσας, κοντά στα αλβανικά σύνορα, σε υψόμετρο 1.100 μέτρων στις πλαγιές του όρους Γράμμου, ο δρόμος σταματά. Η σφραγισμένη εκκλησία του Αγίου Αθανασίου στέκεται ως πρώτη εικόνα. Μια ελληνική σημαία ακμαία στον ιστό, η πλατεία του χωριού πλακόστρωτη με ψηλά πέτρινα πεζούλια όπως επιβάλλει το επικλινές έδαφος, με τη βρύση και τον απαραίτητο πλάτανο. Στο πάνω μέρος της πλατείας το κλειστό από το 1966 σχολείο. Τα σπίτια του χωριού, πετρόχτιστα, απλώνονται σε δύο μαχαλάδες εκατέρωθεν της πλατείας. Σιγή, και το ελληνικό φυλάκιο πιο κάτω άλλες φορές φαντάζει να φυλά το χωριό και άλλες φορές αυτό να φρουρεί τους στρατιώτες.Κάτοικοι; Ένας φύλακας και ένα δεμένο σκυλί, με τα πλατανόφυλλα να καλύπτουν ανενόχλητα τα πέτρινα καλντερίμια. Ένα ακόμη ακριτικό χωριό της Ηπείρου; Η σφραγισμένη εκκλησία του Αγίου Αθανασίου κρύβει στο εσωτερικό της ένα "μυστικό": τοιχογραφίες και έναν πλούσιο εσωτερικό διάκοσμο ζωγραφισμένο από τους κατοίκους του μικρού χωριού των Χιονιάδων, τους αλλοτινούς λαμπρούς ζωγράφους, τους περίφημους αγιογράφους. Δημιουργοί, απλοί τεχνίτες που σήμερα αξιολογούνται ως καλλιτέχνες υψηλής ποιότητας. Μια έκτακτη καλλιτεχνική διάσταση Οι Χιονιάδες, γειτονικό χωριό των Μαστοροχωρίων, σκαρφαλωμένοι στις δασοβριθείς κλιτείς του Γράμμου, σχεδόν κάτω από την κορφή του βουνού, υπήρξε για αιώνες, μαζί με το Καπέσοβο και τα Σουδενά στο Ζαγόρι, η γνωστή τριάδα- φυτώριο λαϊκών ζωγράφων στην Ήπειρο. Κορωνίδα των τριών αυτών εικαστικών κέντρων στάθηκαν οι Χιονιάδες. Όπως σημειώνει ο ομότιμος Καθηγητής Λαογραφίας Μ.Γ. Μερακλής "στον παραδοσιακό αγροτικό κόσμο λειτούργησε μια διαδικασία μεταστοιχείωσης αντικειμενικών όρων στέρησης και - όπως λένε οι οικονομολόγοι και οι συναφείς προς αυτούς επιστήμονες - υπανάπτυξης και καθυστέρησης, σε όρους δημιουργίας ενός πολιτισμού, που διακρίνεται από μιαν ανεπανάληπτη αισθητική. Από έναν σκληρό βιοτικό μόχθο άνθιζαν απαράμιλλα κατορθώματα της τέχνης, τόσο στενά, εξάλλου, συνδεδεμένης με τη ζωή, ώστε η ίδια η ζωή (η σκληρή, η στερημένη και καθυστερημένη) να περιέχει οργανικά και μιαν έκτακτη καλλιτεχνική διάσταση". Οι άνθρωποι εκείνοι δημιουργούσαν έναν πολιτισμό, που υπερέβαινε κατ' αρχήν τις δυνατότητές τους. Ίσως γιατί είχε σαν βάση της δημιουργίας του το αίσθημα της συλλογικότητας και γιατί έτσι ήταν σεμνός και βαθύτατα δημοκρατικός (οι Χιονιαδίτες ζωγράφοι, που υπέγραφαν τα έργα τους, ανέγραφαν τα ονόματα όλων των συνεργατών, ιεραρχικά, ανάλογα με τη συμβολή του καθενός). Ο πληθυσμός των Χιονιάδων, ενός από τα πιο μικρά χωριά της επαρχίας της Κόνιτσας, δεν ξεπέρασε ποτέ τις 350-400 ψυχές που ζούσαν με μιαν υποτυπώδη γεωργία και κτηνοτροφία. Κι όμως, εκεί γράφτηκε ένα από τα πιο λαμπρά κεφάλαια της λαϊκής μας ζωγραφικής. Εξήντα πέντε Χιονιαδίτες ζωγράφους παρουσίασε στο γνωστό βιβλίο του στις αρχές της δεκαετίας του 1980 ο Κίτσος Μακρής, ενώ σήμερα με νεότερες έρευνες είναι γνωστοί περισσότεροι. Οι μεταφορείς πιεσμένου χιονιού Χιονιάδες ήταν οι μεταφορείς πιεσμένου χιονιού από σκιερές ορεινές τοποθεσίες που "χόρταιναν την πολιτεία το καλοκαίρι χιόνια". Η μεταφορά χιονιού από διάφορες περιοχές δεν περιοριζόταν μόνο προς τις πολιτείες της Ηπείρου και τα κονάκια των πλούσιων Τούρκων, αλλά έφτανε ως την Κέρκυρα όπου "κομίζουν χιόνια με το πλοίο και πίνουν οι άρχοντες και ευγενείς Κερκυραίοι τες λεϊμονάδες και λοιπά καταψυκτικά και δροσιστικά ποτά". Εκτός από τους κατοίκους της Πρεμετής, των βουνών της Λιακουριάς και της Χειμάρρας και οι κάτοικοι των Χιονιάδων ασχολούνταν με το ιδιότυπο αυτό είδος εμπορίου, ίσως μάλιστα σε μεγαλύτερο ποσοστό, γι' αυτό και το χωριό τους παίρνει το όνομα Χιονιάδες. Οι άνδρες υποχρεώθηκαν να στραφούν - με τις αναγκαστικές μετακινήσεις τους από το χωριό - προς "τεχνικά" επαγγέλματα. Η ζωγραφική αναδείχθηκε σε κορυφαίο τέτοιο επάγγελμα (διακόσμηση εκκλησιών και αρχοντόσπιτων - θρησκευτική τέχνη και κοσμική συγχρόνως, κάτι πρωτοποριακό που χαρακτηρίζει τη λαϊκή ζωγραφική της περιόδου εκείνης, που συμπίπτει με την περίοδο της ανερχόμενης αστικής τάξης και του νεοελληνικού Διαφωτισμού). Οι ζωγράφοι των Χιονιάδων δεν ακολούθησαν τη συντεχνιακή επαγγελματική οργάνωση, αλλά συνέχισαν το χωρισμό σε φάρες-κοινωνικές δηλαδή ομάδες που στηρίζονταν στην κοινότητα καταγωγής από τη μεριά του πατέρα. Οι Χιονιαδίτες ζωγράφοι ως το τέλος του 18ου αιώνα ανήκαν σε δύο φάρες: στους Πασχαλάδες και τους Μαρινάδες. Πολλοί Μαρινάδες παίρνουν ως επώνυμο το επαγγελματικό τους, δηλαδή Ζωγράφος. Οι λαϊκοί αυτοί δημιουργοί ξεκινούσαν σαν μαθητευόμενοι αρχίζοντας από βοηθητικές δουλειές, όπως το τρίψιμο των χρωμάτων πάνω στο μάρμαρο, "τριβίδι", και την προετοιμασία των επιφανειών. Ύστερα προχωρούσαν στο γέμισμα ομοιόχρωμων επιφανειών επάνω στο λευκό σχέδιο (ουρανός, φορεσιές, έδαφος) και σταδιακά αναλάμβαναν περισσότερο υπεύθυνες εργασίες ώσπου, ώριμοι πια, να φτάνουν στη σχεδίαση και στο ζωγράφισμα λεπτομερειών (πρόσωπα, πτυχώσεις, κεντίδια). Το επάγγελμα έδινε στους Χιονιαδίτες ζωγράφους οικονομική άνεση που τους επέτρεπε να ζουν με κάποια αρχοντιά. Μερικοί από αυτούς είχαν τη δυνατότητα να σπουδάσουν τα παιδιά τους, παρ' όλο που είχαν πολυμελείς οικογένειες. Από τα μέσα του 19ου αιώνα οι ζωγράφοι ανεβαίνουν κοινωνικά και αρχίζουν να παίρνουν αξιώματα στο χωριό. Από το μικρό ορεινό χωριό των Χιονιάδων ξεκινάει ένας μεγάλος αριθμός ζωγράφων. Ο Γεώργιος Παΐσιος αναφέρει 31 ονόματα και 251 επιγραφές. Σε 101 χωριά και πολιτείες εξαπλώνεται το εξακριβωμένο έργο των Χιονιαδιτών ζωγράφων. Μερικοί από τους ζωγράφους, όταν βρίσκουν συνθήκες μόνιμης εργασίας σε μια περιοχή μένουν οριστικά εκεί, παντρεύονται ντόπιες, κάνουν παιδιά και θεωρούν τον εαυτό τους "πολιτογραφημένο" στην καινούργια τους πατρίδα. Η χιονιαδίτικη ζωγραφική Η περίπτωση της χιονιαδίτικης ζωγραφικής εντάσσεται στο γενικότερο φαινόμενο της εξειδίκευσης ορισμένων χωριών σε κάποιον χειροτεχνικό τομέα, απόρροια της ένδειας άλλων πόρων. Ως κύριο εκφραστικό της μέσο έχει το χρώμα, αντίθετα προς τη γραμμικότητα της βυζαντινής παράδοσης. Ξεκινά από ένα καθαρά λαϊκό ύφος με έντονες βυζαντινές αναμνήσεις, περνάει βαθμιαία στο "βυζαντινοαναγεννησιακό" όπως το χαρακτήρισε νεότερος χιονιαδίτης ζωγράφος, πιο σωστά σε ένα κράμα παραδοσιακών με νεορωσικά και δυτικοευρωπαϊκά στοιχεία, για να καταλήξει σε μια προσπάθεια "λογιοσύνης" που κρατάει όμως αρκετή δροσιά και αλήθεια. Παράλληλη είναι η πορεία ολόκληρης σχεδόν της ανεπίσημης ελληνικής ζωγραφικής. Τα έργα των χιονιαδιτών ζωγράφων καλύπτουν και την εκκλησιαστική και την κοσμική ζωγραφική. Ενδεικτικά παραδείγματα είναι: 1) Η Παναγιά η Βρεφοκρατούσα με τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο του Αθανάσιου Παγώνη. 2) Ο Νεομάρτυρας Γεώργιος των Ιωαννίνων με φουστανέλα και φωτοστέφανο ζωγραφισμένος από τον Ζήκο Μιχαήλ τον Ιανουάριο του 1838 3) Ο Άγιος Αθανάσιος από την ομώνυμη εκκλησία των Χιονάδων. 4) Άλλες μορφές αγίων και αγγέλων από τον Άγιο Δημήτριο Νεοχωρίου Πηλίου 5) Η προσωπογραφία του Ρήγα Φεραίου από τον Αθ. Παγώνη, τοιχογραφία από το σπίτι του Σαραβάνη, στα Δράκια Πηλίου και άλλα κοσμικά θέματα. Κυρίως, φυσικά μοτίβα που στόλιζαν τους τοίχους αρχοντικών στο Πήλιο και το Ζαγόρι, πρέκια τζακιών και παλιές διακοσμητικές κασέλες. 6) Η τοιχογραφία του Κωνσταντίνου Παπακώστα-Μαρινά στο σπίτι του Ράδου στο Τσεπέλοβο με θέμα: "Οι γάμοι του Ναπολέοντα" (μέσα 19ου αιώνα) Με γνήσιες επιρροές από τη λεγόμενη ηπειρωτικο-θηβαϊκή σχολή, τη ρωσική αγιογραφία του Όρους αλλά και με επιδράσεις από τη δυτικοευρωπαϊκή και αναγεννησιακή Τέχνη, τη χαλκογραφική και λιθογραφική, με ένα συγκερασμό, τέλος (στον οποίο "ακουμπούσε" η δημιουργική τους προσπάθεια) πηγαίου λαϊκού ύφους και συγκρατημένης, πλην πρόδηλης "λογιοσύνης", οι χιονιαδίτες ζωγράφοι επιβλήθηκαν στη συλλογική μνήμη ως μια ξεχωριστή περίπτωση πολιτισμού στη χώρα μας, στην ευρύτερη εικαστική του εκδοχή. Τόσο είχε απλωθεί η φήμη και η καλή τους επίδοση, ώστε από παλιά ήταν γνωστή η φράση: "Χιοναδίτης είσαι; Ζωγράφος είσαι". Οι λαϊκοί τούτοι δημιουργοί δεν περιορίστηκαν μόνο στην αγιογραφία και τις φορητές εικόνες, πάνω στις οποίες δούλευαν τον καιρό του χειμώνα ψηλά στους Χιονιάδες, μα το χρωστήρα τους συγχρόνως απασχόλησαν κι άλλες πτυχές της ζωγραφικής: η προσωπογραφία και το τοπίο, η διακόσμηση, η νεκρή φύση. Η άσκηση της ζωγραφικής ήταν υπόθεση οικογενειακή, καθώς οι νεότεροι μαθήτευαν κοντά στους έμπειρους συγγενείς τους και τους βοηθούσαν παράλληλα, ασχολούμενοι με τις δευτερεύουσες εργασίες. Ανάλογα με το βαθμό εξέλιξής τους στη ζωγραφική, συχνά γίνονταν συνεργάτες τους και τους διαδέχονταν ή έκαναν δικά τους συνεργεία με τον ίδιο τρόπο. Η ποσότητα της εργασίας και η ανάγκη για γρηγορότερη διεκπεραίωση υποδείκνυαν και τη σύνθεση των οικογενειακών, κατά βάση, συνεργείωνν, στα οποία λίγες φορές έπαιρναν συνεργάτες και μαθητές εκτός του στενού οικογενειακού περιβάλλοντος. Είναι γνωστή από κτητορική επιγραφή η συνεργασία έως πέντε ατόμων σε αγιογράφηση ναού. Η εξόρμηση Με τις αρχές του καλοκαιριού ξεχύνονταν, οργανωμένοι σε μπουλούκια με συγγενική, συχνά, βάση προς τον ηπειρωτικό και θεσσαλικό, κυρίως, χώρο και αναλάμβαναν την ιστόρηση ναών και μοναστηριών στις πόλεις και τα χωριά. Στο χειμωνιάτικο αποκλεισμό, στη γενέτειρά τους, ωστόσο, οι χιονιαδίτες καλλιτέχνες σφυρηλάτησαν την τέχνη τους με γνήσιο πάθος πάνω στους ανεξιχνίαστους "δρόμους" των μικρών τους κάδρων - σφυρηλατούσαν την Τέχνη και σάρκωναν τα μουχρά τους συναισθήματα. Τοιχογραφίες των χιονιαδιτών ζωγράφων, πέρα από τις πλούσιες και συχνά ενδιαφέρουσες ιστορήσεις τους σε πολλές εκκλησίες, βρίσκουμε σε αρχοντικά του Ζαγορίου, της Μακεδονίας και αλλού. Η πορεία των εργασιών άρχιζε από την ετοιμασία του τοίχου με τοποθέτηση επιχρίσματος ασβέστη και προχωρούσε στην άμεση σχεδίαση και το γρήγορο χρωμάτισμα για να προλάβουν το στέγνωμα του ασβέστη, η κρούστα του οποίου σταθεροποιούσε τα χρώματα. Στα τελειώματα, που γίνονταν σε στεγνό σοβά, χρησιμοποιούσαν κόλλες. Στον καταμερισμό της εργασίας τον κύριο ρόλο έπαιζαν οι δυνατότητες του καθενός. Οι βοηθοί κάλυπταν με χρώματα τον "κάμπο", δηλαδή το φόντο και πρόπλαθαν τις απλές επιφάνειες, οι έμπειροι ζωγράφιζαν τα κτίρια, τα φορέματα, τα τοπία, και ο πρωτομάστορας ζωγράφιζε τα πρόσωπα και συμπλήρωνε τις λεπτομέρειες, ενώ είχε και τη γενική επίβλεψη του έργου. "Χιονιαδίτης είσαι; Ζωγράφος είσαι" Στις παλαιότερες τοιχογραφίες ακολουθείται ο καθιερωμένος εικονογραφικός κύκλος. Από τις αρχές του 19ου αιώνα υπάρχει σχετικά μεγαλύτερη ελευθερία στην επιλογή των θεμάτων και εισάγονται πολλές διδακτικές και παραινετικές προς τους πιστούς παραστάσεις, ενώ τοπία, ανθέμια και άλλα διακοσμητικά στοιχεία πλαισιώνουν το καθιερωμένο εικονογραφικό πρόγραμμα. Η συνύπαρξη πολλών συνεργείων ζωγράφων την εποχή αυτή έχει ως αποτέλεσμα και τη συνύπαρξη για λίγο διαφορετικών τεχνοτροπιών, μέχρι να κυριαρχήσει το ύφος της νεότερης. Προς το τέλος του αιώνα περιορίζεται η διακόσμηση και δίνεται έμφαση στη ρεαλιστική απόδοση των παραστάσεων. Η πατροπαράδοτη τέχνη της ιστόρησης των ναών γινόταν με τη μέθοδο "εφ' υγροίς" ή αλλιώς νωπογραφία, δηλαδή τη ζωγραφική σε φρεσκοσοβατισμένο τοίχο με χρώματα φυσικής προέλευσης σε μορφή σκόνης. Οι τεχνικές περιγράφονται στην ερμηνεία της ζωγραφικής τέχνης του Διονυσίου εκ Φουρνά, αντίτυπα και χειρόγραφα αντίγραφα της οποίας χρησιμοποιούσαν οι Χιοναδίτες ζωγράφοι. Πρέπει να θεωρηθεί βέβαιο ότι παράλληλα χρησιμοποιήθηκαν και μικτές τεχνικές, όπως η μισο-νωπογραφία ή αλλιώς ζωγραφική σε επιφάνεια, που δεν ήταν εντελώς στεγνή και γινόταν με χρώματα υδροδιαλυμένα με την προσθήκη ασβέστη. Η ζωγραφική φορητών εικόνων σε ξύλο γινόταν με τα ίδια χρώματα αλλά με την τεχνική του αυγού, που το χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά ως συνδετικό μέσο των χρωμάτων. Αργότερα, στην τοιχογραφία και τη φορητή εικόνα χρησιμοποιήθηκε η τεχνική της ελαιογραφίας και ως επιφάνεια εργασίας και ο μουσαμάς. Οι Χιοναδίτες ζωγράφοι που έκαναν τοιχογραφίες δούλευαν όλο το χρόνο, όπως δείχνουν οι ημερομηνίες στις κτητορικές επιγραφές των ναών, κυρίως όμως από την άνοιξη ως το φθινόπωρο. Το υπόλοιπο διάστημα έμεναν στο χωριό, όπου ζωγράφιζαν φορητές εικόνες και μουσαμάδες, διακοσμούσαν κασέλες, ετοίμαζαν χρώματα τρίβοντάς τα με το τριβείο, έκαναν δηλαδή τις εργασίες που μπορούσαν να ασκήσουν σε ένα από τα δωμάτια της κατοικίας τους, το οποίο χρησιμοποιούσαν ως εργαστήριο. Όταν ήταν ανάγκη έκαναν εργαστήρια και στον τόπο εργασίας τους, όπου έμεναν για μεγάλα χρονικά διαστήματα και καμιά φορά, μόνιμα, όπως ο Παγώνης στη Δράκια Πηλίου. Το έργο των παλιότερων ζωγράφων έχει όλα τα χαρακτηριστικά της τέχνης των αρχών του 18ου αιώνα, που είναι η ύστερη φάση της μεταβυζαντινής τέχνης με έντονα τα στοιχεία της λαϊκής τεχνοτροπίας. Ο 19ος αιώνας, που κυριαρχείται από τη λαϊκότροπη ζωγραφική, έχει τους Χιονιαδίτες ως κυριότερους εκπροσώπους, με έργα τους σε ολόκληρη τη βορειοδυτική Ελλάδα και άλλες χώρες. Προς το τέλος του αιώνα και τις αρχές του 20ού κυριαρχεί η δυτικότροπη ζωγραφική, χωρίς να λείπουν και οι επιρροές της ρωσικής εικονογραφικής σχολής της εποχής. Στην αλλαγή συνέβαλε και η καθιέρωση του λαδιού ως κύριου υλικού στη ζωγραφική. Κύριος λόγος της διαμόρφωσης αυτού του ύφους ήταν η επικράτηση του ανάλογου αισθητικού ρεύματος στη ζωγραφική του ελεύθερου ελληνικού κράτους, με την επίσημη αποδοχή της τέχνης των Βαυαρών δασκάλων και στη συνέχεια των Ελλήνων καλλιτεχνών που ήταν μαθητές τους. Από τις αρχές του 19ου αιώνα υπάρχει σχετικά μεγαλύτερη ελευθερία στην επιλογή των θεμάτων, και εισάγονται πολλές διδακτικές και παραινετικές προς τους πιστούς παραστάσεις, ενώ τοπία, ανθέμια και άλλα διακοσμητικά στοιχεία πλαισιώνουν το καθιερωμένο εικονογραφικό πρόγραμμα. Αξιόλογες είναι και μερικές προσωπογραφίες με λάδι σε μουσαμά που έχουν διασωθεί, καθώς και σχέδια με μολύβι ή και με χρώμα. Οι κασέλες, τέλος, ήταν ένα ιδιαίτερο είδος χρηστικού και διακοσμητικού αντικειμένου, που συχνά οι Χιονιαδίτες ζωγράφοι αναλάμβαναν να στολίσουν με το χρωστήρα τους. Οι αρχές της χιονιαδίτικης οικογενειακής ζωγραφικής παράδοσης δεν είναι γνωστές. Η πρώτη υπογραμμένη και χρονολογημένη εικόνα είναι του 1747, ο Άγιος Γεώργιος, στο ναό Κοίμησης Θεοτόκου στη Βούρμπιανη, και η παλαιότερη χρονολογημένη επιγραφή που διασώζεται σε τοιχογραφία είναι του 1770 στη Μονή Άβελ της Βήσσανης. Έργα Εκτός του εκκλησιαστικού χώρου, έργα Χιονιαδιτών συναντώνται σε πολλές αρχοντικές κατοικίες στα χωριά του Ζαγορίου και στο Πήλιο, όπου φιλοτεχνήθηκαν τοιχογραφίες με ανθέμια, τοπία, παραστάσεις, νεκρές φύσεις, ανασηκωμένα παραπετάσματα και άλλα θέματα, ενώ πλούσιος είναι και ο φυτικός κυρίως διάκοσμος με λουλούδια κλαδιά, ανθοδοχεία, πλαισιωμένα με μπαρόκ διακοσμητικά στοιχεία. Ανάλογα διακοσμητικά θέματα με αυτά των Χιονιαδιτών ζωγράφων υπάρχουν και σε ζωγραφιές σπιτιών που έγιναν την ίδια περίπου εποχή σε διάφορα μέρη κυρίως της βόρειας Ελλάδας, όπως στην Καστοριά, τη Σιάτιστα, Εράτυρα-Σέλιτσα, Αμπελάκια, κ.α. Ο συγκερασμός ανατολίτικων και δυτικών διακοσμητικών στοιχείων, βυζαντινών, αναγεννησιακών, μπαρόκ, ροκοκό και αργότερα νεοκλασικών, που ήταν συνηθισμένος και χαρακτήριζε το ζωγραφικό ύφος της εποχής, συναντάται και στις γειτονικές βαλκανικές χώρες. Αξιόλογες είναι και μερικές προσωπογραφίες με λάδι σε μουσαμά που έχουν διασωθεί, καθώς και σχέδια με μολύβι ή και με χρώμα. Οι κασέλες, τέλος, ήταν ένα ιδιαίτερο είδος χρηστικού και διακοσμητικού αντικειμένου, που συχνά οι Χιονιαδίτες ζωγράφοι αναλάμβαναν να στολίσουν με το χρωστήρα τους. Γενικά οι Χιονιαδίτες ζωγράφοι ήταν φημισμένοι και "σημαντικοί αγιογράφοι", τονίζει ο Δημήτρης Σταμέλος και το δημιουργικό εικαστικό τους έργο πέρασε διαπαντός στην πνευματική και καλλιτεχνική παρακαταθήκη του λαού μας. Ολόκληρη η Βόρεια Ελλάδα βρίθει, πράγματι, από τις, συχνά, "εντυπωσιακές τοιχογραφίες" των ηπειρωτών αγιογράφων, οι πιο ικανοί και σπουδαιότεροι των οποίων κρίνονται οι Χιονιαδίτες. Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες "Η Ξυλογλυπτική με την Αγιογραφία αποτελούν τις δύο καλλιτεχνικές προβολές, που σημείωσαν μια ξεχωριστή και χτυπητή άνθηση στην Επαρχία της Κόνιτσας. Είναι τα δύο διαμάντια μαζί με τη λαϊκή αρχιτεκτονική, που άνθισε επίσης και αυτή στα χώματα εκείνα" (Ευριπίδης Σούρλας) Η ξυλουργική και ξυλογλυπτική φέρονται άμεσα συνδεδεμένες με τη διακοσμητική και τη λαϊκή ζωγραφική, όπως αποφαίνεται με απόλυτο τρόπο και ο παπα-Γιώργης Παΐσιος: "Ουδείς Χιονιαδίτης υπήρξε κατά τα παλαιότερα έτη ξυλουργός χωρίς να γνωρίζει και τη χρωματική και διακοσμητική τέχνη η οποία με το χρόνο εξέλιπε". Οι ξυλουργοί, όπως και οι υπόλοιποι μαστόροι της οικοδομής και οι λαϊκοί ζωγράφοι, περιφέρονταν σε όλη τη βορειοδυτική Ελλάδα, την Ήπειρο, αλλά και σε πολλά άλλα μέρη, και αναλάμβαναν κάθε είδους ξυλουργική εργασία όπως ταβάνια κατοικιών και ναών, πόρτες, ντουλάπες, σκάλες, κ.α. Οι καλύτεροι από αυτούς σκάλιζαν και τέμπλα ναών, αρχιερατικούς θρόνους, άλλες σκαλιστές ξυλοκατασκευές και νυφιάτικες κασέλες. Οι κασέλες ή καρσέλες ή σεντούκια ήταν από τα κύρια έπιπλα του παλιού σπιτιού. Από εκείνες που έχουν διασωθεί γνωστές από δημοσιεύσεις και από την παρουσία τους σε προθήκες μουσείων είναι οι Σκυριανές, οι Λεσβιακές, οι Βορειοελλαδίτικες και άλλες για τις οποίες δεν υπάρχει σχετική βιβλιογραφία. Ο κ. Σκούρτης σημειώνει: "Τα θέματα στις ζωγραφισμένες κασέλες είναι κυρίως φυτικά, όπως κλαδιά, λουλούδια, βάζα και ανθοδέσμες. Στη διακοσμητική σύνθεση υπάρχει ένα κεντρικό θέμα, ροζέτα με άνθη, ανθοδοχείο ή ζωγραφισμένη μορφή, και γύρω περιπλέκονται κλαδιά με ρόδα, φύλλα, αστερίσκους και κόκκινες ροδέλες, που κρέμονται από τα κλαδιά με τρόπο που θυμίζει τα απλωμένα από κορυφές κτιρίων υφάσματα που συνθέτουν τις παραστάσεις των βυζαντινών εικονογραφιών. Και ο υπόλοιπος φυτικός διάκοσμος των κασελών συναντάται σε διακοσμημένα τμήματα τοιχογραφιών, ενώ παρόμοια άνθη υπάρχουν ως κεντήματα σε άμφια ιεραρχών και σε υφάσματα. Τα άνθη, για παράδειγμα, που ζωγράφισε ο Σωκράτης Ζωγράφος στο ένδυμα του Αγίου Βησσαρίωνα στην Κοίμηση της Θεοτόκου στην Καμπή Άρτας ζωγραφίστηκαν σε διάφορες κασέλες από τον ίδιο στους Χιονιάδες και αλλού". Κείμενο: Σεφεριάδης Γ. [06] "Οχι σε ιδιωτικοποιήσεις"Η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ θα επισκεφθεί σήμερα τους εργαζόμενους στο ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ."Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προσπαθεί να ξεγελάσει τους εργαζόμενους και γενικότερα το λαό και να κάμψει τις αγωνιστικές τους κινητοποιήσεις, ισχυριζόμενη ότι επιχειρεί να επαναδιαπραγματευτεί τη συμφωνία παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά στην COSCO", τονίζει το ΚΚΕ και εκτιμά ότι "ο διάλογος που στήνει με την πολυεθνική εταιρεία μόνο το πάγωμα και την ακύρωση της συμφωνίας δεν έχει στόχο, αλλά τη διαπραγμάτευση για την παραχώρηση και άλλων τμημάτων και λειτουργιών του ΟΛΠ. Αυτό αποκάλυψε η υπουργός δηλώνοντας ότι διαπραγματεύεται και την προβλήτα Ι, εκτός από τη ΙΙ (ΣΕΜΠΟ) που έχει ήδη εκχωρηθεί". Το Κομμουνιστικό Κόμμα καλεί τους εργαζόμενους "να καταδικάσουν τη συκοφαντική, τρομοκρατική, εκβιαστική παρέμβαση όλων των εργοδοτικών φορέων του Πειραιά και της χώρας κατά της απεργίας των λιμενεργατών. Η σύσσωμη υπεράσπιση της ιδιωτικοποίησης αποδείχνει το ποια τάξη υπηρετεί η πολιτική ΠΑΣΟΚ - ΝΔ" και προσθέτει ότι "οι αρνητικές συνέπειες για το λαό από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, οικονομικές και όχι μόνο, θα είναι ασύγκριτα μεγαλύτερες από αυτές που θα έχει η ακύρωση της συμφωνίας". Και καταλήγει: "Η πάλη των εργαζομένων μπορεί να έχει αποτελέσματα μόνο στη γραμμή της πλήρους απόρριψης κάθε είδους και μορφής ιδιωτικοποίησης των λιμανιών και των άλλων υποδομών της χώρας. Μόνο όταν απορρίπτει και συγκρούεται με τα ιδεολογήματα των κομμάτων της πλουτοκρατίας και του «ευρωμονόδρομου». Όταν συμβάλει στη διαμόρφωση μιας ισχυρής λαϊκής αντιμονοπωλιακής συμμαχίας". [07] "Με ευθύνη οι χειρισμοί"«Νομίζω ότι είναι ένα θέμα που πρέπει να το χειριστεί η Κυβέρνηση με ευθύνη. Προτείνω επαναδιαπραγμάτευση. Η Ελλάδα μπορεί να εξασφαλίσει πολύ μεγαλύτερα ποσά, αλλά από την άλλη πλευρά, βεβαίως, να μην κάνουμε και το χατίρι κάποιων να διώξουμε τους Κινέζους από τη Μεσόγειο γιατί και αυτό θα είναι μια διπλωματική ήττα», δήλωσε ο κ. Γ. Καρατζαφέρης αναφερόμενος στις εξελίξεις στο λιμάνι του Πειραιά.Εξάλλου, ο πρόεδρος του ΛΑ.Ο.Σ. μιλώντας για τα βουλευτικά αυτοκίνητα ανέφερε ότι "δε χρειάζονται οι βουλευτές να έχουν 324 αυτοκίνητα. Είναι περιττά. Μπορούσαμε και πριν με τα δικά μας, μπορούμε και τώρα. Αν θέλουμε πράγματι να κάνουμε οικονομία, να ξεκινήσουμε απ' το κεφάλι". [08] "Δημόσιος έλεγχος"Με αντιπροσωπείες των σωματείων της Wind και της Vodafone, θα συναντηθεί σήμερα ο κ. Αλέξης Τσίπρας."Η μόνη λύση είναι να ανακτήσει το Δημόσιο αυτό που του ανήκει. Να ανακτήσουμε το δημόσιο έλεγχο του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας και να κατοχυρωθούν οι εργασιακές σχέσεις για εκατοντάδες εργαζόμενους", τόνισε ο πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, σε ομιλία του στους απεργούς λιμενεργάτες, κατά την επίσκεψη που πραγματοποίησε στο λιμάνι του Πειραιά, μαζί με τους βουλευτές του κόμματος Θ. Δρίτσα και Π. Λαφαζάνη. Ο κ. Τσίπρας χαρακτήρισε αποικιοκρατική τη σύμβαση που έχει υπογραφεί με την COSCO και εξέφρασε ερωτηματικά για το τι θα κάνει η νέα κυβέρνηση. Ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε ότι είναι "έκπληκτος θετικά", από τους λιμενεργάτες για "την ανιδιοτέλεια, την εντιμότητα, ενός αγώνα για λογαριασμό της κοινωνίας και όχι για λογαριασμό δικό τους", συμπληρώνοντας ότι δεν πρόκειται για έναν αγώνα που αφορά στενά και μόνο τους εργαζόμενους στο λιμάνι, αλλά για έναν αγώνα που αφορά το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. [09] Σύσκεψη για μετανάστεςΤέρμα στην είσοδο λαθρομεταναστών στη χώρα από τη θάλασσα, ευελπιστεί να βάλει ο νέος υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο οποίος είχε πολύωρη συνάντηση για το θέμα αυτό, στον Πειραιά, με την ηγεσία του Λιμενικού Σώματος, ενώ παρών ήταν και ο αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ. αντιστράτηγος Βασίλης Τσιατούρας.Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος, αντιναύαρχος Θεόδωρος Ρεντζεπέρης, αλλά και επιχειρησιακοί αξιωματικοί του Λιμενικού, επεσήμαναν την ανάγκη εκσυγχρονισμού της Υπηρεσίας τους σε προσωπικό και μέσα, ενώ τόνισαν ότι χρόνια τώρα προσπαθούν για το καλύτερο. Ο νέος υπουργός ανακοίνωσε σειρά μέτρων, μεταξύ αυτών, την παύση απέλασης των παιδιών μεταναστών που έχουν μεγαλώσει και ενηλικιωθεί στην Ελλάδα, υπό το καθεστώς του προστατευόμενου μέλους έως ότου το θέμα τους εξεταστεί. Μιλώντας στους δημοσιογράφους, έκανε γνωστό ότι το Λιμενικό Σώμα θα εκσυγχρονιστεί και θα δημιουργηθεί η Ελληνική Ακτοφυλακή, με αρχηγείο και έδρα τον Πειραιά, ενώ τόνισε ότι η κυβέρνηση εξετάζει την άμεση απελευθέρωση 1.200 κρατούμενων αλλοδαπών υπό απέλαση που σήμερα κρατούνται στα αστυνομικά κρατητήρια της χώρας. Επίσης, επισήμανε ότι η κυβέρνηση δεν θα ανεχθεί άλλο την αθρόα και μαζική είσοδο παράνομων μεταναστών αλλά ούτε τους διακινητές ανθρώπινων ψυχών, ενώ αναφερόμενος στο Λιμενικό Σώμα είπε χαρακτηριστικά ότι «θα μετατραπεί σε μια επιχειρησιακή δύναμη με υψηλές επιχειρησιακές δυνατότητες ακτοφυλακής», καθώς επίσης ότι «με τη νέα διάταξη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη το Λ.Σ. σταματά από κάθε άλλη δραστηριότητα». Τέλος, ο υπουργός τόνισε ότι αν οι Οργανισμοί Λιμένων απαιτούν φύλαξη, όπως προβλέπεται από το διεθνή νόμο ISPS Code, να απευθυνθούν σε ιδιωτικές εταιρίες φύλαξης, αλλιώς αν χρησιμοποιούν λιμενικούς θα πληρώνουν το ανάλογο τίμημα. [10] Αυστηρότερα κριτήριαΝα απλουστευτούν οι οδηγίες που αφορούν τα κρούσματα της νέας γρίπης στα σχολεία, ζήτησε από το Συμβούλιο των Επιστημόνων που ασχολείται με τη γρίπη η υπουργός Υγείας Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, η οποία παρακολούθησε τη συνεδρίαση της Επιτροπής.Η υπουργός Υγείας, τόνισε ότι θα πρέπει να υπάρξουν πιο σαφή και αυστηρά κριτήρια για τον ορισμό ενός "κρούσματος" σε κάθε σχολείο, ώστε να μην κλείνουν αδικαιολόγητα τάξεις, αλλά και ολόκληρα κτιριακά συγκροτήματα. Βέβαια, όπως εξήγησε η υπουργός Υγείας, από τους δειγματοληπτικούς ελέγχους που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, επιβεβαιώνεται ότι τα κρούσματα σε σχολεία που έχουν κλείσει, ήταν υπαρκτά και αφορούσαν τον ιό της νέας γρίπης Η1Ν1. Εγινε ξεκάθαρο, ότι το κριτήριο για να θεωρείται ένα κρούσμα ως ύποπτο και να δικαιολογείται η απομάκρυνση του μαθητή από την τάξη, είναι εμφάνιση πυρετού άνω των 38 βαθμών, συν ένα άλλο σύμπτωμα από αυτά που έχουν καθοριστεί ως τα συμπτώματα της νέας γρίπης. Οσον αφορά τα εμβόλια, η κ. Ξενογιαννακοπούλου ζήτησε από το Συμβούλιο να γνωμοδοτήσει έως την ερχόμενη εβδομάδα για το πότε θα πρέπει να ξεκινήσουν οι εμβολιασμοί κατά της νέας γρίπης, αλλά και ποιες ομάδες ατόμων θα έχουν προτεραιότητα σε αυτούς. Η υπουργός Υγείας ενημέρωσε ακόμη το Συμβούλιο για τις αποφάσεις των υπουργών Υγείας της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς και για την άποψή τους ότι δεν χρειάζεται να βγαίνουν πολλά διαφορετικά μηνύματα στο κοινό σε σχέση με τη νέα γρίπη, αλλά να υπάρχει συνοχή στο κεντρικό μήνυμα των υπηρεσιών Υγείας προς το κοινωνικό σύνολο. Επίσης, τους ανέφερε ότι στη σύνοδο των υπουργών Υγείας της ΕΕ έγινε σαφές ότι για να αντιμετωπιστεί η πανδημία της νέας γρίπης, είναι σημαντικό να υπάρξει συνεργασία των υπουργείων Υγείας κάθε χώρας και με άλλους φορείς, όπως άλλα υπουργεία, αρμοδιότητες των οποίων μπορεί να σχετίζονται με την πανδημία. Athens News Agency: News in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next Article |