Visit the Web Pages Hosted by HR-Net Read the Convention Relating to the Regime of the Straits (24 July 1923) Read the Convention Relating to the Regime of the Straits (24 July 1923)
HR-Net - Hellenic Resources Network Compact version
Today's Suggestion
Read The "Macedonian Question" (by Maria Nystazopoulou-Pelekidou)
HomeAbout HR-NetNewsWeb SitesDocumentsOnline HelpUsage InformationContact us
Wednesday, 18 December 2024
 
News
  Latest News (All)
     From Greece
     From Cyprus
     From Europe
     From Balkans
     From Turkey
     From USA
  Announcements
  World Press
  News Archives
Web Sites
  Hosted
  Mirrored
  Interesting Nodes
Documents
  Special Topics
  Treaties, Conventions
  Constitutions
  U.S. Agencies
  Cyprus Problem
  Other
Services
  Personal NewsPaper
  Greek Fonts
  Tools
  F.A.Q.
 

Greek Government Press Briefing, 03-10-14

Greek Government Press Briefings in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next Article

From: The Hellenic Ministry of Press & Mass Media <http://www.minpress.gr/>

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Αθήνα, 14 Οκτωβρίου 2003

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΩΝ

ΞΕΝΟΥ ΤΥΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΤΥΠΟΥ & ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟ ΧΡΗΣΤΟ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑ

Γεια σας.

Οπως γνωρίζετε, ο Πρωθυπουργός αναχωρεί αύριο για τις Βρυξέλλες, προκειμένου να παραστεί στη Σύνοδο Κορυφής.

Η ομιλία του Πρωθυπουργού στην Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ είναι στη διάθεσή σας.

Παρακαλώ, τις ερωτήσεις σας.

ΚΑΛΑΡΙΤΗΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω, αν έχει η κυβέρνηση κάποιο σχόλιο σχετικά με την αυτοκτονία της Ρουμπίνης Σταθέα, δεδομένου ότι αυτή έγινε μετά από μία ασυνεννοησία και ασυναρτησία -όπως είχε πει η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ- που υπήρξε στην κυβέρνηση γύρω από το θέμα των κατεδαφίσεων. Υπάρχει κάτι πέραν αυτού; Γνωρίζει η κυβέρνηση;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Κατ` αρχάς, εκφράζουμε τη λύπη μας για την αυτοκτονία ενός ανθρώπου και αυτό νομίζω είναι το πρώτο που οφείλουμε να κάνουμε όλοι. Δεν έχω κανένα σχόλιο. Γνωρίζετε ότι έχει διαταχθεί εισαγγελική έρευνα, προκειμένου να διαπιστωθούν όλα τα αίτια που οδήγησαν σε αυτή την αυτοκτονία. Πέραν της εισαγγελικής, έχει διαταχθεί, προ της αυτοκτονίας, και διοικητική έρευνα. Εχει παρέμβει το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης. Πληροφορήθηκα, επίσης, από το υπουργείο Οικονομικών ότι θα υπάρξει και έρευνα από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου. Ας περιμένουμε, λοιπόν, να ολοκληρωθούν οι σχετικές έρευνες που διεξάγονται, ώστε να ριχτεί άπλετο φως στα αίτια αυτής της τραγικής ενέργειας.

Υπάρχει, όμως, και ένα δεύτερο κεφάλαιο. Από χθες, ορισμένοι επιχειρούν να εμπλέξουν την κυβέρνηση. Δεν καταλαβαίνω από πού πηγάζει αυτό. Γνωρίζετε όλοι, πολύ καλά -και θέλω να μιλούμε απολύτως ειλικρινά- ότι χθες υπήρξαν πάρα πολλές φήμες που διακινούντο -όχι από εμάς- καθώς και μια αγωνιώδης προσπάθεια κάποιων να εμπλακούν υπουργοί, στελέχη με τον πιο αυθαίρετο τρόπο. Είναι σοβαρά πράγματα αυτά; Θα δείξουμε κάπου μια στοιχειώδη συνέπεια, ευθύνη; Ενας άνθρωπος έχασε τη ζωή του και αυτό είναι ένα πάρα πολύ λυπηρό γεγονός. Ο εισαγγελέας, όπως όφειλε, παρενέβη. Υπάρχει διοικητική έρευνα σε εξέλιξη. Θα αφήσουμε τις αρχές να κάνουν τη δουλειά τους ή θα προσπαθούμε μικροκομματικά να δημιουργούμε καταστάσεις; Εμείς δεν πρόκειται να το κάνουμε αυτό. Είχαμε, από την αρχή, τοποθετηθεί καθαρά γύρω από το θέμα των αυθαιρέτων. Υπήρχαν πολύ αποφασιστικές και καθαρές τοποθετήσεις από τους αρμόδιους υπουργούς. Το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να αφήσουμε τον εισαγγελέα και τις αρμόδιες διοικητικές αρχές να ολοκληρώσουν τις έρευνές τους.

ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ποιοί διοχέτευαν αυτές τις φήμες που λέτε;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Γνωρίζετε πολύ καλά.

ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ δεν γνωρίζω. Εσείς που έχετε τις πληροφορίες, μπορείτε να μας καταγγείλετε αυτούς επωνύμως;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Θα μείνω εδώ.

ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πρέπει να τους πείτε, όμως. Γιατί, τώρα, αυτό που λέτε πλανάται σε όλους. Δημοσιογράφοι είναι, πολιτικοί είναι, υπουργοί είναι, υπηρεσιακοί παράγοντες είναι;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Γνωρίζετε πολύ καλά. Και βέβαια, δεν είναι υπουργοί. Αν είναι δυνατόν! Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μη γνωρίζει τι γινόταν χθες. Παντού υπάρχουν κάποια όρια, ένας σεβασμός, μία ευθύνη. Μην τα ισοπεδώνουμε όλα.

ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ: Γι@ αυτό πρέπει να πείτε ονόματα, να τους καταγγείλετε.

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Στέλνω ένα μήνυμα προς όλες τις κατευθύνσεις και θα το λάβουν. Να είστε βέβαιος. Και αν αυτό είναι το πρόβλημα, δεν εννοώ πολιτικές δυνάμεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από την εικόνα που έχετε μέχρι σήμερα και από τα στοιχεία που διαθέτετε, κρίνετε τελικά ότι η γειτονική Αλβανία πέρασε τη δύσκολη εξέταση της ομαλής διεξαγωγής εκλογών, παρά τα έκτροπα που σημειώθηκαν στην εκλογική ζώνη της Χειμάρας, για τα οποία πιστεύουμε ότι σας έχουν δοθεί και κάποιες εξηγήσεις από την αλβανική πλευρά;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Πρόθεσή μας είναι να υπάρχει παντού ομαλότητα και τήρηση των δημοκρατικών διαδικασιών. Από τη στιγμή που υπάρχει ελληνική μειονότητα στη νότια Αλβανία, είναι γνωστό ότι έχουμε ενδιαφέρον για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων της. Αυτό είναι υποχρέωση όλων των χωρών και βεβαίως της γείτονος. Θέλησή μας είναι να διεξάγονται όλα ομαλά και σύμφωνα με τις δημοκρατικές αρχές. Αν υπάρξει ειδική τοποθέτηση, θα ενημερωθείτε.

ΣΙΔΕΡΗΣ: Επανήλθε το θέμα με τον 18χρονο πλέον Αλβανό μαθητή, αν θα πρέπει στην εθνική εορτή ...

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Πάλι τα ίδια;

ΣΙΔΕΡΗΣ: Οι γονείς λένε ότι δεν θα στείλουν τα παιδιά τους. Βέβαια, σε κάθε τέτοια περίπτωση όλοι γινόμαστε ή εθνομήτορες ή εθνοδοτικοί ή ρατσιστές ή διεθνιστές. Μακριά από την ερώτηση αυτές οι διαθέσεις. Απλά η κοινή λογική λέει ότι σε δύο χρόνια αυτός ο μαθητής θα είναι σε στρατεύσιμη ηλικία. Είναι Αλβανός πολίτης και θα υπηρετήσει την πατρίδα του. Μπορεί σε μια εθνική εορτή να έχει την ελληνική σημαία και αν ναι, η ελληνική σημαία είναι απλά μαθητικό βραβείο σε μια εθνική εορτή;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Για την Πολιτεία το θέμα είναι καθαρό. Εχει λυθεί. Υπάρχει εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας που έχει λύσει το θέμα αυτό. Τηρείται η σχετική εγκύκλιος. Από εκεί και πέρα, εάν κάποιος θέλει να παίζει εν ου παικτοίς ή θέλει να δημιουργεί προβλήματα, δημοκρατία έχουμε στην Ελλάδα. Εμείς, όμως, προχωρούμε, με βάση τις αποφάσεις και τις αρχές μιας συντεταγμένης δημοκρατικής Πολιτείας.

ΚΑΛΑΡΙΤΗΣ: Επ@ αυτού, δεδομένου ότι φαίνεται να υπάρχει ένα θέμα με το κοινό αίσθημα και επειδή το θέμα δεν αφορά μόνο το υπουργείο Παιδείας, αλλά και τις τοπικές κοινωνίες...

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Δεν πιστεύω ότι υπάρχει θέμα με το κοινό αίσθημα. Αν υπάρχουν κάποιοι -που μπορεί να υπάρχουν, το δέχομαι αυτό- δεν είναι το κοινό αίσθημα, μην αυτοαναγορευόμαστε ο καθένας μας σε κοινό αίσθημα. Κάποιος έχει την άποψή του. Διαφωνούμε μαζί του. Είναι σαφές. Τη σέβομαι την άποψή του, όμως, διότι έχουμε δημοκρατία στην Ελλάδα, ανεξάρτητα εάν διαφωνώ. Αλλά, ας μην αυτοονομάζεται και αυτοαποκαλείται κοινό αίσθημα από μόνος του. Αντίθετα, το κοινό αίσθημα, όταν βλέπουμε παιδιά μεταναστών να παρελαύνουν, είτε στα δημοτικά, είτε στα γυμνάσια, δεν στέκεται αρνητικά, αλλά θετικά. Διότι, είναι κοινωνοί της ελληνικής παιδείας και είναι πολύ σημαντικό αυτό για τα παιδιά των μεταναστών. Δεν το καταλαβαίνετε; Και όταν αυτά τα παιδιά αριστεύουν, γιατί είναι κακό να σηκώσουν τη γαλανόλευκη εφόσον το αισθάνονται και εφόσον το θέλουν και τα ίδια; Εμάς, γιατί μας ενοχλεί; Θυμάστε τι έλεγαν οι αρχαίοι πρόγονοί μας; Οτι αυτοί που είναι κοινωνοί της γλώσσας μας, του πολιτισμού μας, της παιδείας μας, είναι Ελληνες. Πόσοι μεγάλοι ηγέτες, αλλά και πατέρες της θρησκείας και της Εκκλησίας μας, αλλά και αυτοκράτορες και άλλοι ηγέτες της εποχής του Βυζαντίου είχαν άλλη φυλετική προέλευση, αλλά αισθανόντουσαν Ελληνες, μιλούσαν ελληνικά, σκεφτόντουσαν ελληνικά, υπεράσπιζαν τα ελληνικά ιδεώδη; Αυτούς όλους δεν τους παραδεχόμαστε, σήμερα; Δεν τους έχουμε στο πάνθεον, είτε των ηρώων και των στρατηγών, είτε της θρησκείας μας; Τους διαχωρίζουμε από τους άλλους που είχαν ελληνική καταγωγή; Οταν κάποιο παιδί θέλει να σηκώσει τη γαλανόλευκη, γιατί έτσι αισθάνεται και είναι κοινωνός της παιδείας και του πολιτισμού μας και μάλιστα με "άριστα", εμάς μας ενοχλεί;

ΚΑΛΑΡΙΤΗΣ: Φαίνεται ότι κάποιους σε κάποιες τοπικές κοινωνίες τους ενοχλεί.

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Αυτό το δέχομαι. Κάποιους, όχι το κοινό αίσθημα. Διαφωνώ με την άποψή του, τη σέβομαι, όμως, διότι έχουμε δημοκρατία στην Ελλάδα και θα προχωρήσουμε με βάση την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας που λύνει αυτά τα ζητήματα.

ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ: Οι τοπικές κοινωνίες δεν λαμβάνονται υπόψη;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Το είπα λίγο πριν. Το κοινό αίσθημα, το αίσθημα της κοινωνίας μας, είναι σε άλλη κατεύθυνση. Κάποια στιγμή, η πολιτική (και οι πολιτικοί) πρέπει να δρα (και να δρουν) και διαπαιδαγωγικά στην κοινωνία.

ΚΟΝΤΑΤΟΥ: Δημοσιεύματα της εφημερίδας @ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ@ αναφέρουν σήμερα ότι υπάρχουν καθυστερήσεις του τραμ και του προαστιακού και ότι δεν θα παραδοθούν έγκαιρα έως τους Ολυμπιακούς του 2004. Σκέπτεται η κυβέρνηση κάποιες εναλλακτικές λύσεις;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια για να είναι όλα έτοιμα στην ώρα τους. Σε κάθε περίπτωση, η δουλειά που πρέπει να γίνει, θα γίνει.

ΣΙΔΕΡΗΣ: Αυτό υπονοεί ότι δεν θα κοπούν σταθμοί του τραμ;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Για περισσότερες λεπτομέρειες, θα επανέλθω. Αλλά, τα βασικά σημεία που είμαστε υποχρεωμένοι να εκτελέσουμε, θα είναι έτοιμα στην ώρα τους. Υπάρχουν και οι σημερινές δηλώσεις του κ. Αλευρά.

ΤΣΕΜΠΕΡΗΣ: Τις τελευταίες ημέρες γίνεται συζήτηση για το γήπεδο του ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥ, ιδιαίτερα για τα έργα του περιβάλλοντος χώρου. Αναφέρεται, λοιπόν, ότι σε περίπτωση που δεν έχουν ολοκληρωθεί μέχρι να παραδοθεί το γήπεδο για την Ολυμπιάδα του 2004, τότε η ΓΓΑ, θα προχωρήσει η ίδια στην κατασκευή των έργων και, όπως προκύπτει από τη σύμβαση, τα έργα αυτά, δηλαδή τα καταστήματα και όλοι οι γύρω χώροι, παραμένουν μετά στη χρήση της ΠΑΕ και όχι στον ερασιτέχνη ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ. Θα ήθελα το σχόλιό σας.

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Δεν έχει προκύψει κανένα θέμα. Απ` ό,τι έχω πληροφορηθεί, τα έργα προχωρούν κανονικά. Βεβαίως, θα το εξετάσω και θα επανέλθω αύριο

ΓΑΡΓΑΛΑΚΟΣ: Ηδη στη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας έχουν αναπτυχθεί κριτικές απόψεις, όπως αυτή του Γεράσιμου Αρσένη, που μιλά για πεπειραμένα στελέχη που έχουν παροπλιστεί και για «κουλτούρα παρέας». Τί απαντάτε σε αυτές τις κριτικές, τις αντιλήψεις;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Δεν θα σχολιάσω τις δηλώσεις των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ που εκφράζονται σε μια εσωτερική διαδικασία της Κοινοβουλευτικής Ομάδας. Αλλωστε, η Κοινοβουλευτική Ομάδα συνεδριάζει για να εκφράσουν τα στελέχη και οι βουλευτές μας τις απόψεις τους. Εάν είναι δυνατόν ο κυβερνητικός εκπρόσωπος να καλείται να σχολιάσει τοποθετήσεις σε μια εσωκομματική διαδικασία. Τότε δεν θα είχαμε εσωκομματική δημοκρατία.

ΚΟΝΤΑΚΟΥ: Γνωρίζετε εάν προγραμματίζεται κάποια συνάντηση του κ. Πάουελ με τον κ. Γκιούλ, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του εδώ;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Απ` ό,τι πληροφορήθηκα από το υπουργείο Εξωτερικών δεν θα υπάρξει κοινή συνάντηση της ελληνικής, της τουρκικής και της αμερικανικής πλευράς. Η επίσκεψη του κ. Γκιούλ συνέπεσε χρονικά με την επίσκεψη του κ. Πάουελ. Ο κ. Πάουελ δεν θα επισκεφθεί μόνο την Ελλάδα, αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα θα έχει επαφές και συνομιλίες εφ` όλης της ύλης με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εξωτερικών. Δεν θα υπάρξει, όμως, τριμερής συνάντηση.

ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ: Μπορεί να συναντηθεί ξεχωριστά ο κ. Πάουελ με τον κ. Γκιούλ;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Δεν γνωρίζω εάν έχει προγραμματίσει κάτι τέτοιο ο κ. Πάουελ. Εμείς γνωρίζουμε τις συναντήσεις που θα έχει μαζί μας. Από κει και πέρα, θα ενημερωθώ από το ΥΠΕΞ, εάν έχει προγραμματίσει κάτι άλλο.

ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ: Θα μπορούσε ο κ. Πάουελ να έχει προγραμματίσει, όταν εμείς το πρόγραμμά του το γνωρίζουμε από την ώρα άφιξής του έως την ώρα αναχώρησής του;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Η πληροφόρησή μας είναι ότι θα έχει συναντήσεις με τον κ. Παπανδρέου και την ηγεσία του υπουργείου Εξωτερικών. Δεν έχει προβλεφθεί, επαναλαμβάνω, τριμερής συνάντηση μεταξύ ελληνικής, τουρκικής και αμερικανικής πλευράς. Δεν εκτιμώ ότι έχει προβλεφθεί συνάντηση των δύο. Θα επανέλθω, όμως.

ΒΙΤΑΛΗΣ: Θα πρέπει να περιμένουμε κάποια «θεαματική» εξέλιξη στο τριήμερο 20-23 Οκτωβρίου, τουλάχιστον στα ελληνοτουρκικά ή στο Κυπριακό;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Οπως γνωρίζετε, στο Κυπριακό -επειδή ήμουν πρόσφατα στην Κύπρο- τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα. Μακάρι να είχαμε εξέλιξη, υπό την έννοια ότι θα άλλαζε στάση η τουρκική πλευρά και θα πίεζε τον κ. Ντενκτάς και θα γινόταν έναρξη των διαπραγματεύσεων και συζητήσεων με βάση το Σχέδιο Ανάν. Αυτό είναι μια ευχή. Η κατάσταση, όμως, έχει πολλές δυσκολίες και ιδιαίτερα ενόψει της ψηφοφορίας, η οποία θα πραγματοποιηθεί στα κατεχόμενα. Επομένως, το Κυπριακό πρέπει να συζητηθεί και θα συζητηθεί. Απομένει να δούμε τι θα κάνει η τουρκική πλευρά και κατά πόσο θα αναλάβει τις ευθύνες της, κατανοώντας ότι το Κυπριακό είναι όρος και προϋπόθεση για την ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας, όπως επανειλημμένα έχουμε τονίσει. Οσον αφορά τα άλλα θέματα, γνωρίζετε ότι συνεχίζονται οι συνομιλίες μεταξύ της ελληνικής και της τουρκικής πλευράς σε επίπεδο πολιτικών διευθυντών των υπουργείων Εξωτερικών. Δεν έχουμε φθάσει σε σημείο που να μπορεί να κάνουμε εκτιμήσεις. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε εάν μέχρι την ημερομηνία πραγματοποίησης της συνάντησης, θα υπάρχει κάτι νεώτερο ή να προβλέψουμε κάτι εντυπωσιακό ή ότι θα υπάρξει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Ομως, οι συζητήσεις προχωρούν και παρακολουθούμε το θέμα από πολύ κοντά. Κάθε επαφή που γίνεται μεταξύ ελληνικής και τουρκικής πλευράς μπορεί να έχει τη δική της αξία.

ΒΙΤΑΛΗΣ: Υπάρχει όντως μια διαδικασία, δέσμευσης, συνεννόησης, όπου τα αμερικανικής κατασκευής όπλα, τα οποία ήταν στην Εθνοφρουρά της Κύπρου, περνάνε στην ΕΛΔΥΚ και σε αντάλλαγμα αποσύρονται 5.000-6.000 κατοχικοί στρατιώτες του Αττίλα;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Υφίσταται ένα ζήτημα, όσον αφορά το θέμα των όπλων, το οποίο θα λυθεί με τον καλύτερο τρόπο.

ΑΝΤΥΠΑΣ: Ο κ. Πάουελ θα συναντηθεί με τον Πρωθυπουργό;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Θα ενημερωθώ και θα σας απαντήσω.

ΦΙΛΗΣ: Πρώτον, θα ήθελα να ρωτήσω, εάν η Ισπανία και η Βρετανία, που από κοινού κατέθεσαν ψήφισμα στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για το Ιράκ, ενημέρωσαν για το περιεχόμενο του ψηφίσματος, τη Σύνοδο των «15» υπουργών Εξωτερικών. Δεύτερον, εάν η Ελλάδα προτίθεται ως χώρα να στείλει οικονομική βοήθεια για την ανασυγκρότηση του Ιράκ και εάν γνωρίζετε ποιές άλλες χώρες της Ε.Ε. έχουν καταλήξει σε αυτή την απόφαση, ενόψει και της Συνόδου των Δωρητών στη Μαδρίτη, την επόμενη εβδομάδα. Η Ελλάδα θα συμμετάσχει; Και τρίτον, εάν υπάρχει κάποια πρόταση από αμερικανικής ή βρετανικής πλευράς και από το διεθνή παράγοντα, να σταλούν στρατιωτικές, υγειονομικές ή άλλες δυνάμεις στο Ιράκ;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Κατ` αρχάς, για τη Διάσκεψη που θα γίνει σχετικά με τα θέματα ανασυγκρότησης του Ιράκ, έχει λάβει απόφαση η Ευρωπαϊκή Ενωση να δοθούν χρήματα για την αντιμετώπιση άμεσων προβλημάτων του ιρακινού λαού. Εάν θα υπάρξει άλλη βοήθεια, πέραν, δηλαδή, της κοινοτικής και ελληνική, είναι ένα θέμα που εξετάζεται. Χθες, από ό,τι ενημερώθηκα από το υπουργείο Εξωτερικών, δεν υπήρξε κατάληξη, γιατί το θέμα έχει να κάνει με το υπουργείο Οικονομικών. Είναι ένα θέμα που εξετάζουμε, όπως το εξετάζουν και άλλες χώρες. Ο,τι έχει σχέση με το Ιράκ συζητείται και στο Συμβούλιο Υπουργών Εξωτερικών και ανταλλάσσονται απόψεις. Οσον αφορά το τρίτο ερώτημά σας, γνωρίζετε ότι κατά καιρούς τέτοιες συζητήσεις και προτάσεις γίνονται από ορισμένες πλευρές, κυρίως από την αμερικανική. Ομως, κατ` επανάληψη, έχουμε πει, πριν από οποιαδήποτε κουβέντα, ότι η δική μας άποψη είναι διαφορετική, ότι πρέπει, δηλαδή, ο ΟΗΕ να αναλάβει την ανασυγκρότηση του Ιράκ. Αυτό είναι το κύριο ζήτημα και εάν είχε εισακουστεί αυτή η πρόταση από την αρχή, πολλά δράματα θα είχαν αποφευχθεί. Σε περίπτωση που αναλάβει ο ΟΗΕ, θα ζητήσει την ενίσχυση και τη συμμετοχή όλων των χωρών. Σε αυτή την περίπτωση, έχουμε κατ` επανάληψη, εκφράσει τη θέση ότι δεν στέλνουμε εκστρατευτικό Σώμα. Το είχαμε πει και για τη Βοσνία και το Αφγανιστάν και για το Ιράκ. Σε μια τέτοια περίπτωση, εάν μας ζητηθεί και συμφωνήσουμε -θα το εξετάσουμε- μπορεί να έχουμε μια συμμετοχή ανάλογη με εκείνη που είχαμε στο Αφγανιστάν. Αυτό, όμως, είναι θεωρητικό, διότι αυτή τη στιγμή λείπει το μείζον. Και αφού δεν έχει λυθεί το μείζον δεν μπορεί να λυθεί το έλασσον. Πρώτα πρέπει να δοθεί λύση στο ερώτημα, ποιός έχει την ευθύνη και προς ποιά κατεύθυνση πάμε; Πάμε προς την κατεύθυνση να αναλάβουν οι Ιρακινοί τις τύχες τους; Αυτά είναι τα μεγάλα θέματα στα οποία πρέπει να απαντήσουμε πρώτα.

ΦΙΛΗΣ: Εάν κατάλαβα καλά, ενημερώθηκε η Σύνοδος των υπουργών Εξωτερικών από τη Βρετανία και την Ισπανία. Η ελληνική κυβέρνηση έχει κάποια γνώμη γι` αυτό το σχέδιο ψηφίσματος;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Δεν μπορώ να τοποθετηθώ ακόμα σε αυτά τα ζητήματα, γιατί είναι πρόσφατα και εξετάζονται.

ΦΙΛΗΣ: Οταν έρθει ο κ. Γκιούλ στην Αθήνα, ο Πρωθυπουργός θα συναντηθεί μαζί του;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Απ` ό,τι γνωρίζω υπάρχει συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών.

ΦΙΛΗΣ: Ο κ. Παπανδρέου θα επαναλάβει τη δήλωσή του ότι είναι θετική η απόφαση της Τουρκίας για την αποστολή στρατευμάτων στο Ιράκ ή θα επαναλάβει τη δήλωσή σας, ότι αυτό δεν προσφέρει στη σταθερότητα της περιοχής;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Γνωρίζετε ότι αυτό έχει να κάνει με απόφαση του τουρκικού Κοινοβουλίου, η οποία ακόμα δεν έχει γίνει αποδεκτή. Δεν έχουν πάει τα στρατεύματα.

ΦΙΛΗΣ: Τί ισχύει από τα δύο; Η δήλωσή σας ή η δήλωση του κ. Παπανδρέου;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Ολο αυτό το θέμα της αποστολής στρατευμάτων με το σημερινό καθεστώς δεν λύνει το κεντρικό πρόβλημα. Δεν νομίζω ότι έχει πει κάτι διαφορετικό ο κ. Παπανδρέου, ο οποίος κατ` επανάληψη έχει μιλήσει για το ρόλο του ΟΗΕ και την ανάγκη να δρομολογηθούν οι διαδικασίες ανάληψης ευθύνης του Ιράκ από τους ίδιους τους Ιρακινούς.

ΦΙΛΗΣ: Εάν διαβάζατε τη δήλωσή του στην Αττάλεια θα καταλαβαίνατε.

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Ξέρω τί δήλωσε στην Αττάλεια, αλλά μην παραγνωρίζετε ότι στην Αττάλεια υπήρξε μια πολύ σημαντική εξέλιξη γύρω από το θέμα των ασκήσεων.

ΦΙΛΗΣ: Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την προηγούμενη εβδομάδα, με σχεδόν ομόφωνο ψήφισμά του -και οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ το ψήφισαν- προειδοποιεί την Commission να μην επιτρέψει στις αεροπορικές εταιρείες να δώσουν τα στοιχεία που ζητά το FBI για τους ταξιδιώτες προς τις ΗΠΑ, διότι διαφορετικά θα κινήσει τη διαδικασία παραπομπής της Commission στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Η Ευρωβουλή είναι αντίθετη σε αυτή τη διαδικασία, όπως σήμερα τουλάχιστον γνωρίζει τα δεδομένα. Ποιά είναι η στάση της ελληνικής κυβέρνησης και εάν θα επιτρέψει στην Ο.Α. να δώσει τα στοιχεία αυτά, παρά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Κατ` αρχάς, γνωρίζετε ότι οι μέχρι τώρα εξελίξεις έχουν να κάνουν με αποφάσεις που λήφθηκαν από το ίδιο το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Αρα, λοιπόν, δεν είναι θέμα που αφορά μόνο την ελληνική κυβέρνηση, αφορά την Ευρωπαϊκή Ενωση. Ως Ευρωπαϊκή Ενωση θα εκτιμήσουμε τις εξελίξεις. Κάθε απόφαση του Ευρωκοινοβουλίου έχει τη δική της αξία. Είναι θέμα που πρέπει να το δουν οι χώρες της Ε.Ε. ως οντότητα, στο σύνολό τους, διότι υπάρχει απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

ΦΙΛΗΣ: Για δεδομένα επιβατών υπάρχει απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Υπάρχει μια γενικότερη απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για τη λήψη τέτοιων μέτρων.

ΦΙΛΗΣ: Πότε ελήφθη η απόφαση για τα δεδομένα; Ειδικά για τα δεδομένα επιβατών..

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Έχει απασχολήσει επανειλημμένα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο το θέμα, από το οποίο έχουν δοθεί οι ίδιες κατευθύνσεις. Αυτή τη στιγμή το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εκφράζει μια διαφορετική άποψη. Θα αξιολογηθεί η άποψή του, διότι έχει το δικό της βάρος. Από εκεί και πέρα θα συζητήσουμε το θέμα και με τις άλλες χώρες. Θα το δει και η Ευρωπαϊκή @Ενωση.

ΦΙΛΗΣ: Πέρα από την Ευρωπαϊκή @Ενωση, έχουμε τους @Ελληνες πολίτες. Τι απαντά η εκλεγμένη από τους @Ελληνες πολίτες κυβέρνηση;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Θα το δούμε με την Ε. Ε.

ΦΙΛΗΣ: Θα σεβαστεί την άποψη του Ευρωκοινοβουλίου ή όχι;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Αυτά έχουν να κάνουν και με θέματα ασφάλειας. Και σε θέματα ασφάλειας, γνωρίζετε ότι είμαστε πολύ ευαίσθητοι, διότι έχουμε έναν επιπλέον λόγο, τον οποίο ξέρετε καλά. Μπορείτε να διαφωνείτε, αλλά@

ΦΙΛΗΣ: Ποιό λόγο εννοείτε;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

ΦΙΛΗΣ: Και τι σχέση έχει το φακέλωμα των επιβατών με τους Ολυμπιακούς Αγώνες;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Δεν υπάρχει κανένα φακέλωμα. Υπάρχουν κάποια ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια. Είμαστε ιδιαίτερα ευαίσθητοι ως προς αυτό, διότι έχουμε την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων. Ανεξάρτητα αν διαφωνείτε με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, είναι μια πραγματικότητα. Φέρουμε σοβαρή ευθύνη γύρω από αυτά τα ζητήματα. Από εκεί και πέρα, εφόσον υπάρχει απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, θα πρέπει να αξιολογηθεί. Δεν το αρνούμαι. Θα αξιολογηθεί, λοιπόν, όπως αξιολογήθηκαν και τα προηγούμενα ζητήματα στο πλαίσιο της Ε.Ε.. Θα δούμε και εμείς εκεί πώς θα καταθέσουμε τη συμβολή μας.

ΦΙΛΗΣ: Σχετικά με τις δύο αποφάσεις της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων στην Ελλάδα, όπου η πρώτη είναι επιφυλακτική για το ζήτημα να δοθούν προσωπικά δεδομένα επιβατών από την Ο.Α. στις ΗΠΑ. Και η δεύτερη, είναι επιφυλακτική για το θέμα των βιομετρικών δεδομένων, της ίριδας στο αεροδρόμιο "Βενιζέλος".

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Η λέξη που χρησιμοποιήσατε δικαιώνει την προηγούμενη τοποθέτησή μου.

ΦΙΛΗΣ: Ρωτώ, με βάση και την επιφύλαξη αυτή: Θα λειτουργήσει ή όχι η σάρωση της ίριδας στο αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος";

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Σας είπα ότι αυτά είναι θέματα που θα εξεταστούν.

ΦΙΛΗΣ: Πότε θα εξεταστούν; Είναι πολιτική απόφαση αυτή.

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Σας είπα ότι θα αξιολογηθούν. Χθες, είδαμε τις σχετικές αποφάσεις. Χθες, συνεδρίασε το Συμβούλιο Υπουργών Εξωτερικών και έγινε συζήτηση. Ολα αυτά αξιολογούνται. Θα τα δούμε. Εχουν να κάνουν με αποφάσεις της Ε.Ε..

ΦΙΛΗΣ: Για το θέμα της ίριδας;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Τα εξετάζουμε όλα.

ΦΙΛΗΣ: Είναι θέμα παραβίασης ανθρώπινων δικαιωμάτων. Για τις ταυτότητες του Χριστόδουλου υπήρξε ολόκληρη φασαρία. Για το φακέλωμα της ίριδας των πολιτών δεν θα υπάρξει καμία συζήτηση;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Ας μη βγάζουμε λόγους. Οι ταυτότητες είναι των πολιτών.

ΦΙΛΗΣ: Και στη Βουλή και εδώ...

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Πρόθεσή σας είναι να βγάλετε λόγο. Πήρατε τις απαντήσεις.

ΦΙΛΗΣ: Ρωτώ, αν η ίριδα εγκατασταθεί ή όχι. Υπάρχει θέμα κατάργησης της ίριδας σήμερα στο αεροδρόμιο;

ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: Εχω, ήδη, απαντήσει.

Ρωτήθηκα τηλεφωνικώς, σε σχέση με χθεσινά δημοσιεύματα για βανδαλισμούς στο ισραηλινό νεκροταφείο Ιωαννίνων. Καταδικάζουμε αυτή την ενέργεια με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο. Φαινόμενα βανδαλισμών σε νεκροταφεία, φαινόμενα μη σεβασμού και προσβολής της μνήμης των νεκρών, όπως βεβαίως και φαινόμενα επιθέσεων κατά πολιτών, είναι καταδικαστέα. Αυτή είναι πάγια θέση της κυβέρνησης. Θα γίνει σχετική έρευνα και αν αποδειχθούν ευθύνες, θα αποδοθούν.

Σας ευχαριστώ.


Greek Government Press Briefings in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next Article
Back to Top
Copyright © 1995-2023 HR-Net (Hellenic Resources Network). An HRI Project.
All Rights Reserved.

HTML by the HR-Net Group / Hellenic Resources Institute, Inc.
kyber2html v1.05c run on Tuesday, 14 October 2003 - 13:05:10 UTC