Compact version |
|
Wednesday, 13 November 2024 | ||
|
Athens Macedonian News Agency: News in Greek, 15-11-14Athens News Agency: News in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next ArticleFrom: The Athens News Agency at <http://www.ana.gr/>ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
[01] Μανουέλ Βαλς: Η χώρα είναι "σε πόλεμο"Η Γαλλία είναι "σε πόλεμο" και "θα πλήξει τον εχθρό της", την οργάνωση Ισλαμικό Κράτος, προκειμένου να τον καταστρέψει, δήλωσε απόψε ο Γάλλος πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς, διαβεβαιώνοντας ότι η χώρα του θα συνεχίσει τις επεμβάσεις της στη Συρία με στόχο τους τζιχαντιστές."Είμαστε σε πόλεμο" και "θα δράσουμε και θα χτυπήσουμε αυτόν τον εχθρό (...) για να τον καταστρέψουμε" στη Γαλλία, στην Ευρώπη, στη Συρία και το Ιράκ, είπε ο Βαλς μιλώντας στο τηλεοπτικό κανάλι TF1. Όπως είπε ο πρωθυπουργός, η κυβέρνηση σχεδιάζει να επεκτείνει την κατάσταση έκτακτης ανάγκης που έχει επιβληθεί στη χώρα μετά τις επιθέσεις, δίνοντας έτσι στις αρχές περισσότερους πόρους για να πολεμήσουν τον "πολύ καλά οργανωμένο" εχθρό, όπως τον χαρακτήρισε. Η απάντηση της Γαλλίας θα είναι "στο ίδιο επίπεδο με αυτήν την επίθεση", τόνισε ο Βαλς. [02] Στους 129 οι νεκροί και 352 τραυματίεςΣτους 129 ανέρχονται οι νεκροί και στους 352 οι τραυματίες από τις επιθέσεις που σημειώθηκαν την Παρασκευή στο Παρίσι, ανακοίνωσε ο εισαγγελέας Φρανσουά Μολέν, ο οποίος υποστήριξε ότι οι δράστες κατά πάσα πιθανότητα έδρασαν χωρισμένοι σε τρεις ομάδες και ορισμένοι από αυτούς ανέφεραν τη Συρία και το Ιράκ ενώ πυροβολούσαν τα θύματά τους.Ο απολογισμός "δυστυχώς είναι προσωρινός και εξελισσόμενος", όπως τον χαρακτήρισε ο εισαγγελέας σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε. Από τους 352 τραυματίες, οι 99 είναι "σε απολύτως κρίσιμη κατάσταση", πρόσθεσε. "Επτά τρομοκράτες σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια της εγκληματικής δράσης τους", σημείωσε, διευκρινίζοντας ότι οι έξι από αυτούς πυροδότησαν τα εκρηκτικά με τα οποία ήταν ζωσμένοι και ανατινάχθηκαν. Οι "τρομοκράτες" που εισέβαλαν στον συναυλιακό χώρο του Μπατακλάν αναφέρθηκαν στη Συρία και το Ιράκ. "Σε αυτό το στάδιο των ερευνών μπορούμε να πούμε ότι φαίνεται πολύ πιθανό ότι υπήρχαν τρεις ομάδες τρομοκρατών" συνολικά, συνέχισε. Εκατοντάδες κάλυκες, οι περισσότεροι διαμετρήματος των 7,62 mm (το διαμέτρημα των Καλάσνικοφ) βρέθηκαν σε όλα τα σημεία των επιθέσεων, πρόσθεσε ο Μολέν. Ο εισαγγελέας επιβεβαίωσε επίσης ότι οι γαλλικές αρχές είχαν ανοίξει φάκελο για "ισλαμιστική ριζοσπαστικοποίηση" του ενός από τους δράστες ο οποίος μολονότι είχε ποινικό μητρώο, δεν είχε φυλακιστεί ποτέ. Σύμφωνα με τον Μολέν, ένας άνθρωπος ο οποίος είχε νοικιάσει ένα από τα οχήματα που χρησιμοποιήθηκαν στις επιθέσεις συνελήφθη στα σύνορα με το Βέλγιο. Ο εισαγγελέας έδωσε επίσης το χρονικό περίγραμμα των επιθέσεων, την ευθύνη για τις οποίες ανέλαβε το Ισλαμικό Κράτος: Στις 21.20 (ώρα Γαλλίας, 22.20 ώρα Ελλάδας) της Παρασκευής, 13 Νοεμβρίου, ένας βομβιστής αυτοκτονίας πυροδότησε μια ζώνη με εκρηκτικά κοντά σε μια πύλη του γηπέδου Σταντ ντε Φρανς, στο προάστιο Σεν Ντενί. Μεταξύ των θεατών στο στάδιο, όπου έδιναν φιλικό αγώνα οι εθνικές ομάδες της Γαλλίας και της Γερμανίας, βρίσκονταν ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ και ο Γερμανός υπουργός Εξωτερικών Φρανκ-Βάλτερ Στάινμαϊερ. Από την έκρηξη σκοτώθηκε ο βομβιστής και ένας περαστικός. Στις 21.25, στο 10ο διαμέρισμα του Παρισιού, στη διασταύρωση των οδών Μπισά και Αλιμπέρ, ένοπλοι πυροβολούν τους πελάτες του μπαρ Le Carillon και του εστιατορίου Petit Cambodge, σκοτώνοντας 15 ανθρώπους και τραυματίζοντας σοβαρά άλλους 10. Στις 21.30, έξω από το Σταντ ντε Φρανς, άλλος ένας βομβιστής αυτοκτονίας πυροδοτεί τα εκρηκτικά του και σκοτώνεται. Στις 21.32, ένοπλοι ανοίγουν πυρ έξω από το μπαρ A La Bonne Biere, στη διασταύρωση των οδών Φοντέν ο Ρουά και Φομπούρ ντι Τεμπλ, στο 11ο διαμέρισμα. Πέντε άνθρωποι σκοτώνονται και οκτώ τραυματίζονται σοβαρά. Στις 21,36, ένοπλοι σκοτώνουν 19 ανθρώπους στο εστιατόριο La Belle Equipe, στην οδό ντε Σαρόν. Εννά άνθρωποι τραυματίζονται σοβαρά. Περί τις 21.40, ένας βομβιστικής αυτοκτονίας ανατινάζεται μέσα στο εστιατόριο Le Comptoir Voltaire της λεωφόρου Βολτέρ, επίσης στο 11ο διαμέρισμα. Ένας άνθρωπος τραυματίζεται. Στις 21.40, ένα αυτοκίνητο σταματά έξω από την αίθουσα συναυλιών Μπατακλάν. Πολλοί ένοπλοι μπαίνουν στο χώρο όπου δινόταν συναυλία του ροκ συγκροτήματος Eagles of Death Metal και αρχίζουν να πυροβολούν στο πλήθος. Σκοτώνουν 89 ανθρώπους και τραυματίζουν πολλούς. Οι δράστες κάνουν λόγο για το Ιράκ και τη Συρία. Στις 21.53, ο τρίτος βομβιστής αυτοκτονίας ανατινάζεται κοντά στο Σταντ ντε Φρανς. Στις 00.20 του Σαββάτου, 14 Νοεμβρίου, οι δυνάμεις ασφαλείας εισβάλουν στο Μπατακλάν για να απελευθερώσουν όσους βρίσκονται μέσα. Τρεις από τους δράστες σκοτώνονται: ο ένας πυροβολείται από τους αστυνομικούς, οι άλλοι δύο ανατινάζονται πυροδοτώντας τα εκρηκτικά τους. [03] Μαρτυρίες Ελλήνων που έζησαν τα γεγονότα στο ΠαρίσιΤα τρομοκρατικά χτυπήματα στο Παρίσι προκάλεσαν την έντονη ανησυχία σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ ανησύχησαν ιδιαίτερα και πάρα πολλοί 'Έλληνες που έχουν δικούς τους ανθρώπους στο Παρίσι. Είναι εξάλλου μακρά η παράδοση της ελληνικής κοινότητας στο Παρίσι και μεγάλος ο αριθμός των Ελλήνων που φοιτούν κι εργάζονται στην Γαλλία.Το ΑΠΕ-ΜΠΕ επικοινώνησε με δύο νεαρούς εργαζόμενους στο Παρίσι, οι οποίοι παραθέτουν τη δική τους μαρτυρία για το πώς έζησαν τα τραγικά γεγονότα της τρομακτικής νύχτας που συγκλόνισε το Παρίσι και όλη την Ευρώπη. «Ήμασταν σε ένα μικρό εστιατόριο που άνοιξε πριν λίγους μήνες ένας φίλος, σε μια απόσταση πεντακοσίων μέτρων από το Μπατακλάν» μας ανέφερε ο σκηνοθέτης Νίκος Πλουμπίδης. «Έτυχε να πάμε πρώτη φορά χθες βράδυ γύρω στις 9.30μ.μ.. Ένα μικρό εστιατόριο δέκα τραπεζιών, από αυτά που συνηθίζονται στο Παρίσι. Ξαφνικά την ώρα που τρώγαμε τηλεφώνησε ένας φίλος μας, γνωρίζοντας ότι κατοικούμε στην περιοχή του βορειανατολικού Παρισιού, και ότι συχνάζουμε στο καφέ Carillon. Ήθελε να μάθει πού βρισκόμασταν εκείνη τη στιγμή και να είμαστε προσεκτικοί γιατί ακούστηκαν εκρήξεις και πυροβολισμοί στην περιοχή. Εμείς δεν είχαμε αντιληφθεί κάτι ακόμα. Μιλώντας στο κινητό έστρεψα το βλέμμα μου και διαπίστωσα ότι ο εστιάτορας είχε κατεβάσει διακριτικά, χωρίς να σπείρει πανικό, τα ρολά του μαγαζιού. Βγήκαμε πίσω στην μικρή αυλή του εστιατορίου και συνειδητοποιήσαμε τι συμβαίνει. Αντηχούσαν οι σειρήνες από όλα τα περιπολικά του Παρισιού. Το μαγαζί που ήμασταν δεν είχε τηλεόραση, η ενημέρωση έγινε με κινητά, με συνδέσεις στο διαδίκτυο κι αρχίσαμε οι θαμώνες του εστιατορίου να ανταλλάσουμε πληροφορίες: οι νεκροί ανέβηκαν στους 30, μια άλλη ομάδα πυροβόλησε σε άλλη περιοχή κ.ο.κ. Απ το μυαλό μου πέρασε ένας φίλος που δούλευε στο Μπατακλάν, κι είχε απολυθεί τρεις εβδομάδες νωρίτερα. Η πιο τυχερή απόλυση σκέφτηκα. Περίπου στις 2 τα ξημερώματα ο εστιάτορας ανέβασε τα ρολά, ίσως με προσοχή μπορούσαμε να βγούμε έξω. Στον δρόμο δεν είδα αστυνομία, είχε λιγοστό κόσμο που γυρνούσε σπίτι, παντού κατεβασμένα ρολά. Ένιωθες ότι κυκλοφορούν ασυνήθιστα λίγοι άνθρωποι, αφού περίμεναν να ηρεμήσουν τα πράγματα για να βγουν από μπαρ, ή από σπίτια φίλων, ή όπου αλλού βρισκόταν ο καθένας . Αισθανόσουν σαφώς ότι η νύχτα ήταν διαφορετική. Μια φίλη που μου τηλεφώνησε εκείνη τη στιγμή και μένει δίπλα από το Μπατακλάν, είπε ότι γινόταν χαμός από περιπολικά και στρατό. Όταν φτάσαμε στο σπίτι επικρατούσε ηρεμία .Τα γεγονότα είχαν γίνει πια γνωστά αλλά στο κινητό μου τηλεφωνούσαν συνέχεια φίλοι ακόμα και στο skype γνωστοί που είχαμε χαθεί τα τελευταία τα χρόνια Οι άνθρωποι με τους οποίους ήμασταν στο εστιατόριο ήταν ψύχραιμοι. Δεν έχω ανοίξει ακόμα όλες τις εφημερίδες θα το κάνω βέβαια αναπόφευκτα αλλά δεν θέλω να ξαναμπώ στο κλίμα απότομα. Ζήσαμε το Σαρλί Εμπντό όμως αυτό είναι χειρότερο γιατί χτυπά στην καθημερινότητα». «Γυρίζαμε σπίτι μας από μια παράσταση στο Οdeon. Επιστρέφαμε με μοτοσικλέτα και στο ύψος της Bastille ο αέρας μύριζε έντονα εκρηκτικά, στον δρόμο είχε πολύ αστυνομία και στρατό, ρωτήσαμε να μάθουμε τι συμβαίνει, δεν είχαμε καμία πληροφόρηση«, μας ανέφερε ο φυσικός Δημοσθένης Μητροσύλης. «Οι αστυνομικοί μας έστελναν από άλλους δρόμους. Ήταν περίπου 10.30 το βράδυ, όλα ήταν ακόμα σε εξέλιξη . Βλέπαμε μια κατάσταση και μετά μαθαίναμε τα νέα. Φτάσαμε σπίτι, είδαμε ειδήσεις. Οι δρόμοι ήταν πολύ πιο άδειοι, άλλοι κλεισμένοι στα σπίτια τους, άλλοι είχαν αποκλειστεί εκεί όπου βρίσκονταν. Ο κόσμος είναι ήρεμος, διατηρεί την ψυχραιμία του. Είναι βέβαια μια κατάσταση άγρια, πολύ πιο άγρια από την επίθεση στο Σαρλί Εμπντό γιατί χτυπάει την καθημερινότητα. Στο Μπατακλάν, που είναι ένας ωραιότατος χώρος, θα μπορούσε να βρίσκεται οποιοσδήποτε από εμάς για μια συναυλία, ακόμα και να παίζαμε μουσική με την μπάντα μας . Παρόλαυτα αυτό που έχω να πω είναι ότι δεν αντιδράσαμε συλλογικά όπως στο Σαρλί Εμπντό, να βγούμε δηλαδή εκείνη των ώρα όλοι μαζί, να διαδηλώσουμε, όλος ο κόσμος. Απλά παρακολουθήσαμε τις ειδήσεις, είδαμε και τον Ολάντ. Μα γιατί ξαφνιαζόμαστε; Ο πολιτικός λόγος της Γαλλίας είναι ισχνός, πολύ λίγος. Αντί να κάνει κάτι πολιτιστικό η Γαλλία και να εμπνεύσει τον κόσμο να ονειρευτεί, το παράδοξο είναι ότι οι τζιχαντιστές παίρνουν πολλούς με το μέρος τους, ακόμα και Γάλλους που δεν είναι μουσουλμάνοι». [04] Απονεμήθηκαν τα βραβεία του 56ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου ΘεσσαλονίκηςΣτην ταινία "Δεσμοί αίματος" του Γκρίμουρ Χακόναρσον απ την Ισλανδία απονεμήθηκε απόψε το Βραβείο Καλύτερης ταινίας "Χρυσός Αλέξανδρος" - Θόδωρος Αγγελόπουλος του 56ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.Η ταινία που είχε βραβευθεί πρόσφατα (Βραβείο "Ένα κάποιο βλέμμα") στο φεστιβάλ των Καννών, υμνεί τους δεσμούς του ανθρώπου με τα ζώα, ειδικά σε απομονωμένες περιοχές, ενώ προβάλλει με αυθεντικότητα και τις σχέσεις που αναπτύσσονται σε μικρές κοινότητες, στις οποίες το περιβάλλον προσδιορίζει καταλυτικά τον παράγοντα «ζωή". Τρία βραβεία (το Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής ? Αργυρός Αλέξανδρος , το Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων "Ανθρώπινες Αξίες" αλλά και το βραβείο Κοινού FISCHER του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος) συγκέντρωσε η ταινία "Η γη και η σκιά" του Σεζάρ Ασεβέδο (παραγωγή Κολομβίας, Γαλλίας, Ολλανδίας, Χιλής, Βραζιλίας) . Το φιλμ με φόντο μια φυτεία ζαχαροκάλαμου στην Κολομβία, δίνει μια γεύση της σύγχρονης κολομβιανής κοινωνίας με άξονα μια οικογένεια που παλεύει για την επιβίωσή της. Οι διάλογοι είναι ελάχιστοι, ο ρυθμός αργός και οι χαρακτήρες σχεδόν αποκομμένοι απ? το συναίσθημα μέχρι που λυγίζουν απ? τις απανωτές κακουχίες . Ο Χάλκινος Αλέξανδρος του 56ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης απονεμήθηκε στην ταινία του Αργεντινού Φρανσίσκο Βαρόνε "Ο δρόμο για το Λάς Πας" . Η ταινία αφηγείται το ταξίδι ενός ηλικιωμένου μουσουλμάνου που ζητά από έναν «ερασιτέχνη ταξιτζή» να τον οδηγήσει από το Μπουένος Άιρες μέχρι τη Λα Πας, απ? όπου φιλοδοξεί να ταξιδέψει ως την Μέκκα... Την τελετή λήξης του Φεστιβάλ παρουσίασε η ηθοποιός Μαρία Ναυπλιώτου ενώ το παρών έδωσε για δεύτερη ημέρα ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης ο οποίος απένημε το βραβείο της Βουλής των Ελλήνων . Και...μπορεί η παγωμένη Ισλανδία και η μακρινή Λατινική Αμερική να έλαβαν τη "μερίδα του λέοντος" στα βραβεία του φεστιβάλ , αυτή όμως της συμπαράστασης απ όλους τους Έλληνες σινεφίλ και επισκέπτες του φεστιβάλ απ όλο τον κόσμο , έλαβαν οι Γάλλοι σκηνοθέτες, παραγωγοί, ηθοποιοί και δημοσιογράφοι που βρίσκονται για το Φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη . Με νωπά - μόλις 24 ώρες μετά τα τραγικά γεγονότα του Παρισιού - τα βλέμματα και οι εκφράσεις αποτροπιασμού και συμπαράστασης στράφηκαν στους Γάλλους παρόντες στην τελετή. Γαλλίδα είναι η πρόεδρος καθώς και το μέλος της Κριτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ (η Μισέλ Ρέι-Γαβρά και η παραγωγός Ελίζ Ζαλαντό) Γάλλος και ο τιμώμενος σκηνοθέτης Αρνό Ντεπλεσέν (η ταινία του "Τα χρυσά μας χρόνια" προβλήθηκε μετά την τελετή απονομής των βραβείων) . Το βραβείο σκηνοθεσίας απονεμήθηκε στον Γκαμπριέλ Ριπστάιν απ το Μεξικό για την ταινία του "600 μίλια" , Το βραβείο σεναρίου στον Λορένσο Βίγας για το σενάριο της ταινίας "Απο μακριά" (παραγωγή Βενεζουέλας-Μεξικού), Το βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στην ηθοποιό Ντέβον Κέλερ για την ερμηνεία της στην ταινία "Ζωολογικός κήπος" (κοινή παραγωγή Γερμανίας -Ελλάδας) , Το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας απονεμήθηκε στον ηθοποιό Αλφρέδο Κάστρο για την ερμηνεία του στην ταινία "Από μακριά" , "Φόντο" το Ισλανδικό τοπίο έχει και η ταινία "Σπουργίτια" του Ρούναρ Ρούναρσον που τιμήθηκε με το βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης Η Κριτική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Kινηματογράφου (FIPRESCI) απένειμε τα εξής βραβεία: Για το Διαγωνιστικό Τμήμα στην ταινία "Silent" του Γιώργου Γκικαπέππα (Ελλάδα) . Για Ελληνική Ταινία στην ταινία "Καύσωνας" της Τζόις Α. Νασαουάτι (κοινή παραγωγή Ελλάδας- Γαλλίας) . Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου απένειμε το βραβείο της στην ταινία "Τετάρτη 04:45" του Αλέξη Αλεξίου ( Γερμανία, Ελλάδα, Ισραήλ) . Το βραβείο Κοινού FISCHER του Ελληνικού Προγράμματος ? Μιχάλης Κακογιάννης, του 56ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, "κέρδισαν" εξ? ημισείας οι ταινίες "Το ξύπνημα της άνοιξης" του Κωνσταντίνου Γιάνναρη και "CHEVALIER" της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη. Το αντίστοιχο ( βραβείο Κοινού FISCHER) του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια απονεμήθηκε στην ταινία "Ατίθασες" της Ντενίζ Γκαμζέ Έργκυβεν (Γαλλία, Τουρκία, Γερμανία, Κατάρ) και αυτό για το τμήμα "Ανοιχτοί Ορίζοντες" στην ταινία" Εγώ, ο Ερλ και το κορίτσι πεθαίνει" του Αλφόνσο Γκόμεζ- Ρεχόν ( ΗΠΑ, 2015) . [05] Έφυγε ο Γιάννης ΚακουλίδηςΠέθανε τα ξημερώματα σε ηλικία 69 ετών , ο συγγραφέας και επικοινωνιολόγος Γιάννης Κακουλίδης μετά από ολιγόμηνη μάχη με τον καρκίνο. Η κηδεία του θα γίνει την Δευτέρα , στις 15.00, από το νεκροταφείο Πεντέλης.Ο Γιάννης Κακουλίδης γεννήθηκε στον Πειραιά το 1946. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στην Αθήνα και νομικά στο Παρίσι. Έγραψε ποίηση, θέατρο, πεζό, κινηματογραφικά σενάρια και στίχους για πάνω από πεντακόσια γνωστά ελληνικά τραγούδια. Μάλιστα, τιμήθηκε δύο φορές με το Α΄ βραβείο του Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης (1965 και 1972). Συνεργάστηκε ως αρθρογράφος σε πολλά περιοδικάκαι εφημερίδες, ενώ, υπήρξε μέλος της Εθνικής Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, της Γαλλικής Εταιρείας Συγγραφέων, Συνθετών και Εκδοτών, της Ένωσης Μουσικοσυνθετών-Στιχουργών Ελλάδας και της Ένωσης Ελλήνων Σεναριογράφων. H παρουσία του στην πολιτική σκηνή ήταν επίσης έντονη. Με πλούσια συνδικαλιστική δράση προδικτατορικά στο φοιτητικό κίνημα και στη Νεολαία Λαμπράκη, συνέχισε την πολιτική δράση από τις γραμμές της ΕΔΑ κατά τη μεταδικτατορική επανασύστασή της. Διετέλεσε αναπληρωτής Πρόεδρος της ΕΔΑ, υποψήφιος ευρωβουλευτής της στη λίστα του ΠΑΣΟΚ στις ευρωεκλογές του 1984 και υποψήφιος Επικρατείας του Συνασπισμού στις εθνικές εκλογές του 1996.Ο Γιάννης Κακουλίδης υπήρξε ιδρυτικό μέλος της ΔΗΜ.ΑΡ. και είχε επιλεγεί από τον Φώτη Κουβέλη για να αναλάβει σύμβουλός του σε θέματα επικοινωνίας και υπεύθυνος Πολιτισμού του κόμματος. H ΔΗΜΑΡ στην ανακοίνωση που εξέδωσε για το θάνατο του μεταξύ άλλων αναφέρει: «Η ΔΗΜΑΡ αποχαιρετά με οδύνη τον εκλεκτό φίλο και σύντροφο Γιάννη Κακουλίδη. Ο Γιάννης, ιδρυτικό στέλεχος της Δημοκρατικής Αριστεράς συνέβαλε καθοριστικά στην λειτουργία του κόμματος. Τα μέλη και οι φίλοι της ΔΗΜΑΡ, ο κόσμος της ευρύτερης Ανανεωτικής Αριστεράς, θα τον θυμούνται με μεγάλη αγάπη». [06] Με τον γαλλικό εθνικό ύμνο ξεκίνησε η Μετροπόλιταν Όπερα την παράσταση "Τόσκα",Η ορχήστρα της Μετροπόλιταν Όπερα, με μαέστρο τον Πλάθιντο Ντομίνγκο, έπαιξε απόψε τη "Μασσαλιώτιδα", τον εθνικό ύμνο της Γαλλίας, πριν από την παράσταση της όπερας του Πουτσίνι "Τόσκα", για να τιμήσει με αυτόν τον τρόπο τα θύματα των επιθέσεων στο Παρίσι.Οι τραγουδιστές της "Μετ" συνόδευσαν την ορχήστρα τραγουδώντας τον ύμνο στα γαλλικά. Η διεύθυνση της όπερας είχε φροντίσει να μοιράσει στο κοινό, μαζί με το πρόγραμμα, φυλλάδια με τους στίχους του γαλλικού εθνικού ύμνου. Διευκρίνισε ότι η πρωτοβουλία αυτή έγινε "σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους πολίτες της Γαλλίας". Από το βράδυ της Παρασκευής, η πόλη της Νέας Υόρκης είχε εκφράσει την αλληλεγγύη της στη Γαλλία φωτίζοντας με τα χρώματα της γαλλικής σημαίας την πρόσοψη του Ουάν Γουόρλντ Τρέιντ Σέντερ, του ψηλότερου ουρανοξύστη της πόλης. [07] Β.Βασιλικός:«Η πραγματική μεταπολίτευση σταματά το 1989»Ο Βασίλης Βασιλικός, ο συγγραφέας του «Ζ», μιλά στο νέο τεύχος του περιοδικού του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Το Πρακτορείο» με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου. O διεθνούς φήμης συγγραφέας φωτίζει ιστορικά γεγονότα και μιλάει για τον Τύπο, την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα.Ο Βασίλης Βασιλικός, σημάδεψε με το έργο του τη νεοελληνική λογοτεχνία. Με το βιβλίο του «Ζ» φώτισε μια σκοτεινή σελίδα της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας: την υπόθεση της δολοφονίας του βουλευτή Γρηγόρη Λαμπράκη, τον Μάιο του 1963. Μεταξύ των χιλίων βιβλίων που πρότεινε, το 2009, στους αναγνώστες της η αγγλική εφημερίδα The Guardian (?1000 novels everyone must read?-?Χίλια μυθιστορήματα που όλοι πρέπει να διαβάσουν?) υπήρχαν μόνο δύο ελληνικά: ο Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά του Νίκου Καζαντζάκη και το «Ζ» του Βασίλη Βασιλικού. Με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου, ο Βασίλης Βασιλικός μάς μίλησε για τις δολοφονίες Λαμπράκη και Φύσσα και δήλωσε συγκλονισμένος από τη δολοφονία Τεμπονέρα. Υπογράμμισε ότι η Μεταπολίτευση μόνο καλό έκανε στη χώρα, τόνισε ότι το Πολυτεχνείο ζει, όμως τώρα οι άνθρωποι δεν μπορούν να ζήσουν, ενώ επισήμανε ότι ο Τύπος μεταλλάχθηκε με τις νέες τεχνολογίες. Για την Ευρωπαϊκή Ένωση σημείωσε ότι ξέχασε τον πολιτισμό της και τους κοινωνικούς αγώνες της που την είχαν καθιερώσει παγκοσμίως. Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης: ΕΡ: Ο Λαμπράκης δολοφονήθηκε για τις ιδέες του από το παρακράτος. Υπάρχουν σήμερα Λαμπράκηδες; ΑΠ: Προσοχή. Η εύκολη απάντηση είναι: το σημερινό παρακράτος έχει κοινοβουλευτικό μανδύα και ονομάζεται «Χρυσή Αυγή». Ωστόσο, ενώ όλα μοιάζουν, τίποτα δεν είναι το ίδιο. Η δολοφονία του Λαμπράκη (της οποίας προηγήθηκαν και άλλες δολοφονίες αριστερών), είναι η κορύφωση του εμφυλιακού κράτους που ξεκινά με την Απελευθέρωση της Αθήνας τον Δεκέμβρη του 1944. Η δολοφονία του Παύλου Φύσσα (της οποίας προηγήθηκαν άλλες δολοφονίες, κυρίως μεταναστών), είναι η κορύφωση της Κρίσης που ξεκινά το 2008 (παγκοσμίως) και σε μας από το 2010. Συνήθως όταν συγκρίνουμε τέτοια περιστατικά που συγκλονίζουν την κοινωνία, ξεχνάμε το ?βάθος πεδίου?, (όπως λεν οι κινηματογραφιστές), της Ιστορίας, με κεφαλαίο. Και αυτό είναι παραπλανητικό. Εμένα προσωπικά με συγκλόνισε και μια άλλη δολοφονία: του Τεμπονέρα. ΕΡ: Από τον Λαμπράκη στη χούντα, στο Πολυτεχνείο και τη Μεταπολίτευση. Αυτή η διαδρομή πόσο έχει επηρεάσει τη σημερινή κατάσταση της χώρας; ΑΠ: Κατά τη γνώμη μου, στο ερώτημά σας αυτό, δεν θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνεται η Μεταπολίτευση στο σύνολό της, όπως δυστυχώς έχει επικρατήσει τον τελευταίο καιρό. Διότι η Μεταπολίτευση μόνο καλό έκανε στη χώρα. 35 χρόνια ειρήνης δεν είχε αξιωθεί η Ελλάδα. Ειρήνης και προκοπής. Το ότι από το 2009 πήρε την κάτω βόλτα, αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται στο χρονικό διάστημα της Μεταπολίτευσης εν γένει. Η πραγματική Μεταπολίτευση σταματά το 1989. Τότε που πέφτει το Τείχος του Βερολίνου και όπως λέει ο Βιζυηνός στο ποίημά του «μετεβλήθη εαυτός μου / ο ρυθμός του κόσμου». Ό,τι ακολούθησε μετά, πρέπει να βαφτιστεί αλλιώς. Δεν είμαι πολιτειολόγος για να βρω τη σωστή λέξη. Μετά το πυροτέχνημα των Ολυμπιακών Αγώνων που καταύγασε τον ελληνικό ουρανό, δεχτήκαμε τις στάχτες του κι άρχισε η σταδιακή, πλην ανεντόπιστη από όλους μας, κατρακύλα. ΕΡ: Το Πολυτεχνείο ζει; ΑΠ: Το Πολυτεχνείο ζει. Όμως τώρα οι άνθρωποι δεν μπορούν να ζήσουν. ΕΡ: Ποιός είναι ο ρόλος του Τύπου στην εποχή μας; ΑΠ:Ο Τύπος όπως τον ξέραμε από παλιά μεταλλάχτηκε με τις νέες τεχνολογίες. Σήμερα τι απήχηση θα είχε το ?Κατηγορώ? του Ζολά στην ιστοσελίδα του συγγραφέα στο Διαδίκτυο; Όλα τα είπε εγκαίρως (1989) ο Ρεζίς Ντεμπρέ, ο ομογάλακτος του Τσε Γκεβάρα στη Βολιβία που έχοντας γλιτώσει τη θανατική ποινή, απελευθερώθηκε από τις φυλακές της χώρας αυτής με τη διεθνή κινητοποίηση (Πάπας, Ντε Γκωλ, Μαλρώ κτλ) κι αφοσιώθηκε ως οξύ κριτικό πνεύμα στο δοκίμιο και κυρίως στην ?Επιστήμη της Επικοινωνίας?, δημιουργώντας και το νέο της όνομα mediologie (μιντιολογία). Το βιβλίο αυτό υπάρχει και στα ελληνικά, σε έξοχη μετάφραση, απ' τις εκδόσεις Λιβάνη. Υπάρχει ένας πίνακας στο βιβλίο με τρεις κολώνες: Γραφή (Λογοσφαίρα), Τυπογραφία (γραφοσφαίρα), Οπτικοακουστική (Βιντεοσφαίρα). Και κάτω από κάθε κολώνα οι προτιμήσεις κάθε εποχής. Για τον στρατηγικό χώρο: Η Γη-η Θάλασσα- το Διάστημα. Για το ομαδικό ιδανικό: Το Ένα,- Όλοι, - ο Καθένας. Για την Πνευματική τάξη: Εκκλησία-, Ιντελιγκέτσια - , ΜΜΕ. Για τον συνηθισμένο τρόπο επιρροής: Το Κήρυγμα,- Η Δημοσίευση, - Η Εμφάνιση. Για το καθεστώς του ατόμου: Ο Υπήκοος,- ο Πολίτης,- ο Καταναλωτής. Για το πρότυπο ταύτισης: Ο Άγιος,- Ο Ήρωας, -Η Σταρ. Για την εγκυρότητα: Ο Θεός μου το είπε - Το διάβασα στα βιβλία -Το είδα στην τηλεόραση. Οπότε καταλαβαίνετε τον ρόλο του έντυπου στη σημερινή εποχή όπου προστέθηκε και το Διαδίκτυο. ΕΡ: Πώς βλέπετε την Ευρωπαϊκή Ένωση σήμερα; Έχει μείνει πιστή στις ιδρυτικές της αρχές και αξίες; ΑΠ: Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά τη Συνθήκη του Μάαστριχ μεταλλάχτηκε κι αυτή με τη σειρά της όπως και ο Τύπος που λέγαμε πριν. Ξέχασε τον πολιτισμό της, τους κοινωνικούς αγώνες της που την είχαν καθιερώσει παγκοσμίως, τα ?κεκτημένα? της, και προσχώρησε άνευ όρων στον διεθνή οικονομικό ανταγωνισμό όπου δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα με τους ανερχόμενους νέους γίγαντες της οικονομίας. Κι έτσι μαραζώνει σαν τις γεροντοκόρες που υπήρξαν άλλοτε καλλονές, αλλά χάνοντας την προίκα τους ( τις πρώην αποικίες της) δεν τις ζητά πια κανείς πλέον σε γάμου κοινωνία. Κι αφότου έπαυσε, με το γκρέμισμα του Τείχους, να διαιρείται σε Ανατολική και Δυτική, κατάφερε να υψώσει μέσω Γερμανίας και Βαλτικών Χωρών, νέο Τείχος, Βορρά και Νότου. Άρα ο μαρασμός της είναι προ των πυλών αν δεν αλλάξει εγκαίρως ρότα. Κάτι που το βλέπω να έρχεται, ξεκινώντας από την Ελλάδα, με ?την μυστική βοή των πλησιαζόντων γεγονότων?. Athens News Agency: News in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next Article |