Compact version |
|
Sunday, 22 December 2024 | ||
|
Athens Macedonian News Agency: News in Greek, 12-03-12Athens News Agency: News in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next ArticleFrom: The Athens News Agency at <http://www.ana.gr/>ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
[01] "Yasou Aida!" της κρίσηςΉταν η Αΐντα τζιτζίκι; Ήταν μια νωχελική, άσωτη, χαζοχαρούμενη, χωρίς μυαλό για δουλειά και προκοπή; Κι ο Ρανταμές; Αυτός τουλάχιστον ήταν σωστό μυρμήγκι; Δούλευε σκληρά, υπάκουα και αδιαμαρτύρητα για τους δικούς του; Κι όταν συναντήθηκαν; Ποιος νίκησε; Ποιος ήταν ο καλός; Ποιος είχε τελικά δίκιο;Στην περίφημη Όπερα του Τζουζέπε Βέρντι η κατάσταση είναι πιο ξεκάθαρη. Η Αΐντα, κόρη του βασιλιά της Αιθιοπίας, είναι φυλακισμένη στο παλάτι του Αιγύπτιου βασιλιά που εισβάλει στη χώρα της. Είναι όμως και ερωτευμένη με τον Αιγύπτιο αξιωματικό. Είναι υπόδουλη, άρα φαινομενικά αδύναμη. Στην κρίσιμη στιγμή όμως, γίνεται σκληρή και ύπουλη. Οι δυνάστες δεν έχουν καμία τύχη. Στο τέλος επιστρέφει για να πεθάνει γαλήνια με τον πιστό αγαπημένο της. Έχει νικήσει. Η Αΐντα του Αλέξανδρου Ευκλείδη λέγεται Ελπίδα. Είναι Ελληνίδα, μαθητευόμενη στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στη Φρανκφούρτη, στον καιρό της κρίσης. Είχε λαμπρές σπουδές, αλλά όχι «μέσον». Μετανάστευσε, λοιπόν, στο «ναό» του ευρώ και σέρνει μαζί της την κακορίζικη πατρίδα της, τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα που βλέπουν οι άλλοι πάνω της. «Είναι αναμενόμενο για Ελληνίδα να παίρνει κάτι που δεν της ανήκει», της λένε κάποια στιγμή οι «Ευρωπαίοι» συνάδελφοί της. Έχει μόλις αποκαλυφθεί ο δεσμός της με το ανερχόμενο στέλεχος της Τράπεζας, τον Κομισάριο που αναλαμβάνει να βάλει σε τάξη την Ελλάδα. Ο Ρανταμές λέγεται Ράινερ Μες και είναι Γερμανός. Στη σκηνή της Όπερας του Νόικελν (Neukoellner Oper) του Βερολίνου ανέβηκαν 10 ηθοποιοί-τραγουδιστές και πέντε μουσικοί. Αυτό είναι όλο. Δεν υπάρχουν μεγάλες χορωδίες, φαντασμαγορικά σκηνικά ή κλασική ορχήστρα. Υπάρχει πολλή τρέλα, πολύ ταλέντο, πολλή «ασέβεια» και πολλή αλήθεια, από μια ομάδα Ελλήνων και Γερμανών που δούλεψαν σκληρά προκειμένου από το θέατρο να μην φεύγει κανείς χωρίς πόνο. Η ιδέα ανήκει στον Αλέξανδρο Ευκλείδη, τον ευρηματικό θεατρολόγο από τη Θεσσαλονίκη που, όπως λέει, για πρώτη φορά στα 37 του, έδωσε δυο DVD με τη δουλειά του και δέχτηκε κατόπιν ένα τηλεφώνημα - όπως δεν του είχε συμβεί ποτέ στην Ελλάδα. Το γνωστό εναλλακτικό μουσικό θέατρο του Βερολίνου, η Όπερα του Νόικελν, ήθελε κάτι για την Ελλάδα, από την Ελλάδα. Δεκαπέντε μήνες προετοιμασίας και άλλοι δύο εξαντλητικών προβών και αλλεπάλληλων αλλαγών δημιούργησαν το «Yasou Aida!», μια εύστοχη, επίκαιρη και θρασεία διασκευή της κλασικής όπερας του Βέρντι. «Είχα εμπιστοσύνη στη δύναμη του κλασικού έργου. Ήξερα ότι θα μπορεί να μιλήσει, όσο και αν παρέμβουμε» επισημαίνει ο ίδιος. Το έργο του, πάντως, εξακολουθεί να περιγράφει τη σχέση ισχύος μεταξύ δύο πλευρών, δύο λαών, χωρίς ωστόσο να γίνεται ηθικοπλαστικό παραμύθι, σαν αυτό που διηγούνται, όπως λέει ο σκηνοθέτης, αυτόν τον καιρό τα ΜΜΕ. Αντιθέτως, σκοπός του ήταν να δείξει το επικίνδυνο παιχνίδι των στερεοτύπων, που δεν εμπεριέχει, τελικά, αλήθεια. Αναγνωρίζει πάντως αυτό που ζούμε σήμερα στην Ευρώπη ως αναβίωση ενός είδους αποικιακού λόγου, ως μια «φουτουριστική μεταποικιακή τραγωδία» και αποκαλύπτει ότι το κείμενο υπήρξε σε πολλά σημεία προφητικό, καθώς μιλούσε για «Κομισάριο» και για «αναδιάρθρωση του χρέους» πολύ πριν αυτοί οι όροι εισβάλουν στη ζωή μας. «Δεν ήμαστε εμείς οι προφήτες, μάλλον το μέλλον ήταν προδιαγεγραμμένο» παραδέχεται. [02] Περιγραφική και ισορροπημένη η έκθεση του γγ του ΟΗΕ για το ΚυπριακόΜε καταγραφή των εξελίξεων στην «κυπριακής ιδιοκτησίας» διαδικασία, με παράθεση συγκλίσεων και αποκλίσεων μεταξύ των δυο πλευρών στις εσωτερικές πτυχές του προβλήματος και χωρίς να επιρρίπτει ευθύνες για τη μη επίτευξη προόδου, αλλά και με φανερή προσπάθεια υποβάθμισης του οδικού χάρτη για τη σύγκληση πολυμερούς διάσκεψης, που ο ίδιος είχε θέσει τον περασμένο Ιανουάριο με σχετική δήλωσή του, ο γενικός γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, Μπαν Κι-μουν, παρουσιάζει τη σημερινή εικόνα στο Κυπριακό, με έκθεσή του προς το Συμβούλιο Ασφαλείας.Διπλωματικοί κύκλοι στην έδρα του ΟΗΕ ανέφεραν στο ΑΜΠΕ ότι λόγω της «μεγάλης απόστασης» που χωρίζει τις δυο πλευρές και την έλλειψη ουσιαστικών συγκλίσεων στα ζητήματα του περιουσιακού, της διακυβέρνησης και της ιθαγένειας, είναι εμφανής η προσπάθεια του Γ.Γ. να απομακρυνθεί από τον «οδικό χάρτη» που είχε ανακοινώσει τον περασμένο Ιανουάριο, με τη σύγκληση πολυμερούς διάσκεψης προς το τέλος Απριλίου ή αρχές Μαΐου. Όπως εκτιμάται, ο κ. Ντάουνερ, στην έκθεσή του προς τον Μπαν Κι-μουν, στο τέλος του τρέχοντος μηνός ή αρχές του επόμενου, θα προτείνει κατά κάποιο τρόπο τη συνέχιση της διαδικασίας και κατά τη διάρκεια της κυπριακής προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό όμως πιθανό να εξαρτηθεί από την τουρκική στάση, επειδή η 'Αγκυρα και οι Τουρκοκύπριοι έχουν τονίσει επανειλημμένα ότι αν δεν βρεθεί λύση μέχρι την 1η Ιουλίου θα σταματήσει η προσπάθεια λύσης του Κυπριακού. Ο Γενικός Γραμματέας του διεθνούς οργανισμού κρατάει ίσες αποστάσεις, απευθύνοντας έκκληση προς τους ηγέτες των δυο κοινοτήτων στο νησί να προχωρήσουν σε «αποφασιστικές ενέργειες» για την επίτευξη συμφωνίας το συντομότερο δυνατό. Η έκθεση θεωρείται «περιγραφική και ισορροπημένη» για τα όσα έχουν διαδραματιστεί από τον περασμένο Ιούλιο και με αναφορές από την αρχή της παρούσας διαδικασίας, τόσο για τις συνομιλίες που διεξήχθησαν στη Λευκωσία, καθώς και για τα αποτελέσματα των κοινών συναντήσεων του Γ.Γ. με τους Χριστόφια και Έρογλου. Athens News Agency: News in Elot928 Greek Directory - Previous Article - Next Article |