Ενέργεια 3η - Φεστιβάλ Γαστρονομίας |
1.Εισαγωγή
Ορμώμενοι από την επιτυχία του 1ου Φεστιβάλ Γαστρονομίας και Οίνου που πραγματοποιήθηκε στις 24 Νοέμβρη με 2 Δεκέμβρη 1995 και είχε ενισχυθεί οικονομικά και από τον Ο.Π.Π.Ε. Θ'97 και την θετική ανταπόκριση των άμεσα ενδιαφερομένων φορέων και ιδιωτών καθώς και των καταναλωτών, εισηγούμαστε να ενταχθεί η πραγματοποίηση των Φεστιβάλ Γαστρονομίας και Οίνου στις πολιτισμικές εκδηλώσεις του Ο.Π.Π.Ε. Θ'97, επιδιώκοντας έτσι, σε συνεργασία με τους άμεσα ενδιαφερομένους φορείς και ιδιώτες, την καθιέρωση ενός θεσμού που θα ονομάζεται "ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΚΡΑΣΙΟΥ".
Κατά την διάρκεια του Φεστιβάλ αυτού,
οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία να γευτούν παραδοσιακή κουζίνα,
συνοδευόμενη από τα κρασιά του Μακεδόνικου Αμπελώνα, σε επιλεγμένα
εστιατόρια και ταβέρνες της πόλης μας, και στο μέλλον στους σταθμούς
των Δρόμων του Κρασιού της Μακεδονίας (Δράμα, Καβάλα, Πόρτο Καρράς,
Αγ. Παύλος, Γουμένισσα, Νάουσα, Αμύνταιο, Κρανιά, Ραψάνη κλπ.).
2.ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ
Εκδήλωση 7ήμερης διάρκειας η περισσότερο,
που θα πραγματοποιείται δύο φορές τον χρόνο. Το Φθινοπωρινό στην
διάρκεια του Οκτώβρη-Νοέμβρη και την Άνοιξη στην διάρκεια Απρίλη-Μάη
Περιλαμβάνει :
Το εύφορο έδαφος της Μακεδόνικης γης, πρόσφορο για την γεωργία και την κτηνοτροφία αλλά και μια γαστρονομική παράδοση που έχει τις ρίζες της στην αρχαιότητα συνετέλεσαν στην διαμόρφωση του χαρακτήρα της ντόπιας κουζίνας.
Σε αντίθεση με τους λιτοδίαιτους Σπαρτιάτες
οι Έλληνες της Μακεδονίας έδωσαν μεγαλύτερη έμφαση στις χαρές
του τραπεζιού, στην συντροφικότητα και ανέπτυξαν την τέχνη των
συμποσίων, τα ταφικά ευρήματα μας επιτρέπουν να βγάλουμε τέτοια
συμπεράσματα για την ζωή των αρχαίων μας προγόνων.
Η θεσμοποίηση εκδηλώσεων που έχουν άμεση σχέση με τον πολιτισμό, το κρασί και την υγιεινή διατροφή αποτελεί βασικό στόχο των δραστηριοτήτων του ειδικού προγράμματος και υπάρχει προηγούμενη εμπειρία στην ΕΝ.Ο.Α.Μ. που έχει πραγματοποιήσει ανάλογο Συμπόσιο το 1994, με μεγάλη επιτυχία.
Ο κος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης είχε παραστεί
στο Συμπόσιο και είχε χαιρετήσει με πολύ ενθαρρυντικά λόγια την
πραγματοποίηση του.
Το 1ο ΣΥΜΠΟΣΙΟ πραγματοποιήθηκε με τίτλο "ΚΡΑΣΙ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ" στις 18, 19 Νοεμβρίου 1994, στα πλαίσια των ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ 1994.
Το συμπόσιο πραγματοποιήθηκε στους χώρους
του ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ και περιέλαβε
ομιλίες και γευστική δοκιμή των κρασιών του Αμπελώνα της Μακεδονίας.
Τα παρακάτω θέματα αναπτύχθηκαν από τους
αντίστοιχους διακεκριμένους ομιλητές:
α. "ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΟΙΝΟΣ" από
τον Καθηγητή κ. Δημήτριο Παντερμαλή
β. "ΚΡΑΣΙ και ΥΓΕΙΑ" από
τον Καθηγητή κ. Ευτύχιο Βορίδη
γ. "ΟΙΝΟΣ ΕΥΦΡΑΙΝΕΙ ΚΑΡΔΙΑΝ -
ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ" από τον Ευρωβουλευτή κ. Ευθύμιο Χριστοδούλου
Η πραγματοποίηση του σαν παράλληλη
εκδήλωση στα φεστιβάλ γαστρονομίας για το 1996 και στα δύο του
1997, κρίνεται δυνατή και λειτουργική από το ειδικό πρόγραμμα.
Χρονική διάρκεια δύο μέρες
|
|
|
|
|
|
|
|
Παράλληλα θα οργανωθούν εκπαιδευτικές επισκέψεις σε επισκέψιμα οινοποιεία όπως αναφέρεται στην συγκεκριμένη ενέργεια
Το 1ο Συμπόσιο αποτελεί ουσιαστικά μια
γενική πρόβα των Συμποσίων που θα γίνουν κατά την διάρκεια του
1997 όπου προτείνεται η συμμετοχή στους ομιλητές και ξένων επιστημόνων
από Διεθνείς οργανισμούς για την υγεία και την διατροφή με στόχο
την διεθνή προβολή του και την δυνατότητα ένταξης σε εκδηλώσεις
υψηλού επιπέδου όπως αρμόζει σ' όλες τις εκδηλώσεις του 1997.
Με την υλοποίηση του πρώτου Συμποσίου
θα προκηρυχθεί η διοργάνωση των επόμενων και κύρια των 1997
για να υπάρχουν πρωτότυπες ανακοινώσεις. Τα θέματα που θα
προκηρυχθούν θα έχουν άμεση σχέση με την Θεσσαλονίκη και την
Βόρεια Ελλάδα. Κρίνεται απαραίτητο να οριστεί επιστημονικός υπεύθυνος
που θα έχει την ευθύνη των προκηρύξεων και καθορισμού των ανακοινώσεων.
Οινογευστική είναι η τέχνη του να "δοκιμάζουμε", να "γευόμαστε" ένα κρασί. Να το προσεγγίζουμε με τις αισθήσεις μας, να το εκτιμούμε με βοηθό τη μνήμη και να εκφραζόμαστε με "δόκιμο" λεξιλόγιο για την ποιότητά του, περιγράφοντας εκείνα τα χαρακτηριστικά του που αναγνωρίζουμε.
Χωρίς να λάβουμε υπ΄όψη τα υποκειμενικά κριτήρια του καθενός μας, η τελική μας κρίση βασίζεται στην ευχαρίστηση που μας προκαλεί το κρασί που δοκιμάζουμε. Και αυτή η ευχαρίστηση είναι το μίγμα των εντυπώσεων που αποκομίζουμε από το χρώμα, το άρωμα και τη γεύση του. Πρέπει λοιπόν να εξετάσουμε αυτά τα τρία χαρακτηριστικά του.
Αρχικά το χρώμα του κρασιού. Γέρνοντας το ποτήρι μας μπροστά από ένα λευκό φόντο παρατηρούμε την ένταση και τις αποχρώσεις του χρώματος του κρασιού, που μας δίνουν μία πρώτη ένδειξη για τη γεύση του και συχνά μαρτυρούν την ηλικία του. Έτσι, τα "νεαρά" λευκά κρασιά έχουν λαμπερό λευκοκίτρινο χρώμα. Όσο όμως περνά ο χρόνος, μεταβάλλεται σε εντονότερο κίτρινο ή χρυσαφί, για να φτάσει στην καστανή απόχρωση, σημάδι γήρανσης. Από την άλλη, σ' ένα ερυθρό κρασί το έντονο πορφυρό χρώμα φανερώνει νεότητα. Εάν όμως στα χείλη του ποτηριού παρατηρήσουμε πορτοκαλιές και καστανές ανταύγειες, συμπεραίνουμε τη γήρανσή του, που είναι πιο προχωρημένη, όσο πιο μεγάλο είναι το ποσοστό τους.
Το άρωμα είναι το δεύτερο χαρακτηριστικό που εξετάζουμε σ' ένα κρασί. Ο καλύτερος τρόπος για να το αντιληφθούμε είναι περιστρέφοντας προσεκτικά το ποτήρι και, στη συνέχεια, εισπνέοντας τον αέρα που βρίσκεται στον επάνω χώρο του. Προσπαθούμε να προσδιορίσουμε την ένταση του αρώματος: είναι έντονο, μέτριο ή ασθενές; Την ποιότητά του: είναι φίνο ή κοινό ; Τον χαρακτήρα του: μας φέρνει στο μυαλό λουλούδια, φρούτα, ξηρούς καρπούς ή μήπως μπαχαρικά, κακάο, καπνό, ξύλο;
Το τελευταίο χαρακτηριστικό είναι η γεύση.
Βάζουμε μία μικρή ποσότητα κρασιού στο στόμα μας, την περιστρέφουμε
γύρω από τη γλώσσα μας και τελικά την καταπίνουμε. Σ' όλη τη διάρκεια
παρατηρούμε το πώς διαφοροποιείται η αρχική εντύπωση, καθώς κυλάει
το κρασί μέσα στο στόμα μας και προσπαθούμε να περιγράψουμε την
"αίσθηση" που μας προκαλεί. Είναι ζεστό, λεπτό; Έχει
ευχάριστη γεύση; Έχει μαλακό "τέλος" στον ουρανίσκο
ή είναι νευρικό και τραχύ;
Στην διάρκεια της εκπαίδευσης στην
Οινογευστική οι Οινοποιοί της Μακεδονίας θα παρουσιάσουν κρασιά
(πειραματικά, εμπορίου) και αποστάγματα που παράγουν αναλύοντας
τον τρόπο και την φιλοσοφία παραγωγής των.
Η γνωριμία με το κρασί είναι το πρώτο και απαραίτητο βήμα για την κατανόηση της τέχνης της απόλαυσής του. Άλλωστε, όπως γράφει ο καθηγητής Peynaud στο βιβλίο του "Le gout du vin":
"...Δεν πίνουμε κρασί για να σβήσουμε τη δίψα μας, αλλά για να αισθανθούμε την ευχαρίστηση και την ευφορία που μας προσφέρει. Είναι το απαραίτητο συμπλήρωμα κάθε γαστρονομίας..."
Αν και μερικές φορές τα αφρώδη και τα Nouveau προτιμούν τη μοναξιά από τη συνοδεία ενός γεύματος, στο σύνολό τους όμως τα κρασιά αποζητούν το αρμονικό τους "πάντρεμα" με τη γεύση των φαγητών. Όσο δε για την αντίληψη που επικρατεί σε πολλούς, ότι η αλλαγή κρασιών κατά τη διάρκεια
ενός γεύματος επιταχύνει τα συμπτώματα
της μέθης, είναι μύθος. Από τη στιγμή που θα σερβιριστούν περισσότερα
από ένα πιάτα, αξίζει να προσφέρουμε περισσότερα από ένα κρασιά,
ένα για κάθε διαφορετικό πιάτο. Ο σωστός τους συνδυασμός προσφέρει
τη μεγαλύτερη δυνατή γευστική απόλαυση.
Όμως ποιο διαλέγουμε πρώτο, το κρασί ή το γεύμα;
Τις περισσότερες φορές το γεύμα αποτελεί
τον οδηγό μας. Ανάλογα με τον γευστικό του χαρακτήρα διαλέγουμε
το κρασί που θα το συνοδεύσει.
Υπάρχει όμως και η σπάνια περίπτωση του οινόφιλου που θέλει οπωσδήποτε να γευτεί ένα συγκεκριμένο κρασί! Εδώ η διαδικασία αντιστρέφεται. Αναζητούμε πλέον ένα γευστικά ταιριαστό πιάτο ή μενού.
Στην επιλογή του κρασιού ακολουθούμε
ορισμένα βήματα. Πρώτα απ' όλα ιχνηλατούμε τη δική μας επιθυμία
και διάθεση. Προτιμούμε ένα λευκό, ένα ροζέ ή ένα κόκκινο κρασί;
Μήπως στην περίπτωση αρμόζει ένα αφρώδες;
Θα επιλέξουμε το κρασί που "παντρεύεται"
καλύτερα με το γεύμα που θα ακολουθήσει. Έτσι ένα γεύμα πλούσιο
σε αρώματα αποζητά την παρέα κρασιών με έντονη προσωπικότητα.
Άλλωστε το απλό καθημερινό μας γεύμα δεν αισθάνεται άνετα πλάι
σ' ένα κρασί grand cru. Αντίθετα η ελαφριά κουζίνα είναι πιστός
φίλος των φίνων κρασιών.
Ένας γάμος μπορεί να στηρίζεται στον έρωτα, στη λογική, στο αμοιβαίο ενδιαφέρον, στην κατανόηση... Στην περίπτωση του κρασιού τι συμβαίνει;
Και στην περίπτωση του κρασιού υπάρχουν
οι γάμοι από έρωτα. Ορισμένες τροφές συνδυάζονται τόσο ταιριαστά
και ευχάριστα με συγκεκριμένα κρασιά, που το πάντρεμά τους μας
έρχεται αυτόματα στο μυαλό και η γευστική απόλαυση στο ...στόμα.
Ας θυμηθούμε τα οστρακοειδή και τα ψητά
ψάρια σερβιρισμένα δίπλα σε φρέσκα, ζωηρά λευκά κρασιά. Τα ψάρια
μαγειρεμένα με λευκές σάλτσες
κρασιού και συνοδευμένα από το ίδιο λιπαρό,
λευκό κρασί. Το ψητό χοιρινό κρέας με μαλακά κόκκινα κρασιά, το
μοσχαρίσιο με περισσότερο ρωμαλέα. Το αρνίσιο, τέλος, πλάι σε
ένα "vin de garde", ένα μεγάλο κόκκινο παλαίωσης. Δεν
είναι δυνατόν να ξεχάσουμε το συνδυασμό των λευκών, σκληρών πικάντικων
τυριών με τα κόκκινα στυφά κρασιά.
Συχνά ...γευόμαστε τους γάμους που στηρίζονται στη λογική, στην κατανόηση. Τα ροζέ κρασιά για παράδειγμα ταιριάζουν απόλυτα με τα αλλαντικά, αλλά μπορούν να συνυπάρξουν ευχάριστα με τα πουλερικά και τα ζυμαρικά.
Τέλος σ' ένα γάμο οι σύντροφοι μπορεί
να είναι αταίριαστοι. Δοκιμάστε τα ψητά ψάρια ή το πεπόνι πίνοντας
κόκκινο κρασί. Οι γεύσεις απλώς δεν συνδυάζονται.
Άλλες τροφές που δύσκολα συνδυάζονται
με το κρασί είναι τα σπαράγγια, οι αγκινάρες, τα τουρσιά, οι
σαλάτες με ξύδι, οι σούπες. Παρ' όλα αυτά παρουσιάζουν την πρόκληση
νέων και διαφορετικών συνδυασμών που αφήνονται στη φαντασία και
την προτίμηση του καθενός μας.
Διάρκεια 10 με 15 μέρες. Προτεινόμενος χρόνος: 1 έως 15 Νοεμβρίου, σε συνδυασμό με την οργάνωση της έκθεσης για τον τουρισμό «Filoxenia - Hotelia».
1. Χώρος εκδήλωσης (προτεινόμενος): α. HELEXPO Δ.Ε.Θ., β. Δημοτικό κτίριο (25ης Μαρτίου & Βασ. Όλγας), γ. Αποθήκες Ο.Λ.Θ., δ. άλλο κτίριο.
2. Οργάνωση του συμποσίου:
- Κατά γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας με αντίστοιχα τοπικά φαγητά και γλυκά.
- Προσκεκλημένοι:
α. Σκοπός:
Το ειδικό πρόγραμμα, σε συνεργασία με τις επαγγελματικές οργανώσεις Αρχιμαγείρων Θεσσαλονίκης, στην προσπάθεια αναβάθμισης του επαγγέλματος και ανάδειξης νέων ικανών στελεχών διοργανώνει, στα πλαίσια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης - Θεσσαλονίκη 1997, Πανελλήνιο δημιουργικό διαγωνισμό νέων μαγείρων. Πιστεύουμε πως ο διαγωνισμός θα δημιουργήσει την ευγενή άμιλλα, την ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας και τη σύσφιξη των σχέσεων των συναδέλφων με απώτερο σκοπό την ποιοτική αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών του Ελληνικού Τουρισμού και την προβολή των Ελληνικών προϊόντων δια μέσου της μαγειρικής τέχνης.
β. Χώρος (προτεινόμενος)
-HELEXPO Δ.Ε.Θ., - Αποθήκες του Ο.Λ.Θ.,
γ. Οργάνωση
- Οι διαγωνιζόμενοι θα προέρχονται από τα εξής γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας μας και της Κύπρου: Δωδεκάνησα, Κυκλάδες, Νησιά Αιγαίου, Κρήτη, Νησιά Ιονίου, Πελοπόννησος, Στερεά Ελλάδα, Ήπειρος, Θεσσαλία, Μακεδονία, Θράκη, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιάς και Κύπρος (από ένα (1) άτομο )
- Η βράβευση θα γίνει από επταμελή επιτροπή αποτελούμενη από:
β. τον Πρόεδρο της Λέσχης Αρχιμαγείρων Αθηνών,
γ. τον Πρόεδρο της Λέσχης Αρχιμαγείρων Κρήτης,
δ. τον Πρόεδρο της Λέσχης Γαστρονόμων,
ε. τον τέως Δ/ντή της Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων (ΣΤΕ) και νυν Δ/ντή του Ξενοδοχείου CITY κ. Παύλο Χατζηγεωργίου,
στ. τον Βυζαντινολόγο - Ιστορικό και Συγγραφέα κ. Παναγιώτη Θεοδωρίδη και ζ. τον Πρόεδρο της Ενώσεως Συντακτών Βορείου Ελλάδος.
2ο βραβείο: 300.000 δρχ. και δόκιμο μέλος της Λέσχης Αρχιμαγείρων «ΟΛΥΜΠΙΟΣ ΖΕΥΣ»,
3ο βραβείο: 200.000 δρχ. και δόκιμο μέλος της Λέσχης Αρχιμαγείρων «ΟΛΥΜΠΙΟΣ ΖΕΥΣ» και
4ο βραβείο: βραβείο ευταξίας με 100.000 δρχ και δόκιμο μέλος της Λέσχης Αρχιμαγείρων «ΟΛΥΜΠΙΟΣ ΖΕΥΣ».
και επίδειξη παραδοσιακών εδεσμάτων
α. Σκοπός
1. Ανταλλαγή εμπειριών και γνώσεων
2. Ευρύτερη διάδοση της Ελληνικής παραδοσιακής κουζίνας
3. Διάδοση των Ελληνικών Προϊόντων
β. Χώρος (προτεινόμενος):
- Χώρος εντός του «Λευκού Πύργου»
-Παζάρ Χαμάμ η νεοκλασσικό της 'Ανω Πόλης η
Ο ίδιος χώρος που θα επιλεγεί για την οργάνωση του συμποσίου
γ. Οργάνωση:
Επίσημοι συμμετέχοντες:
- Αρχιμάγειροι δύο (2) από κάθε Βαλκανική χώρα και της Κύπρου
- Προξενικές Αρχές της κάθε χώρας
- Επίσημοι Ελληνικοί φορείς
- Φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΟΥ ΚΡΑΣΙΟΥ--Μία παραγωγή του Εν Χορδαίς
Είναι οργανικά συνδεδεμένα το κρασί και η μουσική στον ελλαδικό χώρο. Στη διασκέδαση, όπου η οινοποσία ο χορός και η μουσική προσεγγίζουν Διονυσιακές καταστάσεις. Στη λατρεία της Ορθοδόξου εκκλησίας, όπου το ψωμί και το κρασί ως προσφερόμενα δώρα μετουσιώνονται. Ο οίνος συνοδεύει ακόμη και την απλή ακρόαση ή η απλή ακρόαση συνοδεύει την οινοποσία.
Η επιλογή των τραγουδιών που θα παρουσιαστούν καλύπτει όλο το φάσμα των σχέσεων οίνου και μουσικής στον τομέα της παραδοσιακής μουσικής του σημερινού Ελληνικού χώρου:
-Τραγούδια αφιερωμένα στο κρασί και το
ρακί ή με έμμεσες αναφορές
σ' αυτά και τις 'ενέργειές' τους από
την Μακεδονία, την Ήπειρο, την
Σκύρο, την Σμύρνη, την Πόλη, την Μ.Ασία.....
-Τραγούδια που δανείζονται μελωδίες της
εκκλησιαστικής μουσικής
για να 'υμνήσουν', οίνον τον γλυκύτατον......
-Αιρετικοί νάνοι του μουσουλμανικού τάγματος
του Μπεκτασί
δερβίσηδων που αναφέρουν την οινοποσία,
γνωστό απαγορευμένο
καρπό κάθε καλού μουσουλμάνου.
Ορισμένα παραδείγματα δημωδών και αστικών
τραγουδιών που συμπεριλαμβάνονται είναι τα ακόλουθα:
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ύμνου των Μπεκτασί Δερβίσηδων είναι το Ben melamet::
.....άλλοτε πάω στο μεντεσέ και μελετάω
για του Θεού το δίκιο.
Άλλοτε πάω στο καπηλειό και το πιοτό
ρουφάω, ποιόν τον νοιάζει;
Για της αγάπης το κρασί χαράμι κι άδικα
τόσοι σοφοί μιλήσαν;
Εγώ κερνάω, εγώ πίνω, το κρασί δικό μου,
ποιόν τον νοιάζει;.......
Οι μουσικοί που απαρτίζουν το σύνολο
είναι όλοι γνώστες των παραδοσιακών
συστημάτων, και χρησιμοποιούν τα όργανα
που αρμόζουν στην κάθε εκτέλεση. Οι συγκεκριμένες ηχογραφήσεις
είναι αποτέλεσμα εκτεταμένης μουσικολογικής και ιστορικής μελέτης.
Τον δίσκο συνοδεύει ένα κείμενο του διακεκριμένου αρχαιολόγου
Ιωακείμ Παπαγγέλου, όπως και μουσικολογική ανάλυση της κάθε μελωδίας.
Υπάρχει βεβαίως και η δυνατότητα ένα
μέρος ή όλο το πρόγραμμα να εκτελεστεί ζωντανά.
Το κόστος της συναυλίας εξαρτάται από
το μήκος προγράμματος που επιλεγεί..
H ένταξη στα φεστιβάλ άλλων μουσικών
εκδηλώσεων θα γίνει σε συνεργασία με την Καλλιτεχνική Διεύθυνση.
Ένας σύλλογος που έχει ιστορία 70 χρόνων
θα παρουσιάσει αναπαράσταση της διαδικασίας εκλογής προέδρου που
γίνεται κάθε χρόνο του Ασώτου με όλο το τελετουργικό και Διονυσιακό
στοιχείο που περιέχει η εκδήλωση.
3. ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ
Η εκδήλωση αποτελεί πιλοτική ενέργεια της οποίας απώτερος σκοπός είναι η καθιέρωση του μόνιμου πολιτιστικού θεσμού "ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΚΡΑΣΙΟΥ" ο οποίος θα λειτουργεί σε συνεργασία με έναν άλλο πιλοτικό θεσμό, αυτόν των "ΔΡΟΜΩΝ ΤΟΥ ΚΡΑΣΙΟΥ".
Το φεστιβάλ θα αποτελέσει :
Η εκδήλωση έχει στόχους :
3.1. την ευαισθητοποίηση όλων
των επαγγελματιών που σχετίζονται με το κρασί, τα τρόφιμα, τη
γαστρονομία και τον Τουρισμό για αναβάθμιση των δραστηριοτήτων
και της επώνυμης παραγωγής τους.
3.2. την επισήμανση και ανάδειξη
της σχέσης της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς με το κρασί
και τη γαστρονομία.
3.3. την αναβάθμιση του πολιτιστικού
"Πνεύματος" της πόλης (και κατ' επέκταση της Μακεδονίας
και όλης της Ελλάδος) με τις γαστρονομικές συνήθειες και τον Οίνο.
3.4. την εκπαίδευση του καταναλωτή
και την επαφή του με τα κρασιά, τα προϊόντα και την κουζίνα της
Μακεδονίας.
3.5. τη γνωριμία του με τις αμπελουργικές
περιοχές της Μακεδονίας με προώθηση των στόχων των Δρόμων του
Κρασιού.
3.6. τη γνωριμία του με το τουριστικό
προϊόν "Δρόμοι του Κρασιού".
3.7. την έμμεση εκπαίδευση των επαγγελματιών που σχετίζονται με την εστίαση.
3.8. την προβολή της έντονης
πολιτιστικής, εμπορικής, οικονομικής δραστηριότητας των φορέων
που συμμετέχουν.
3.9. την ανάδειξη της εξαιρετικής
ποιότητας, ποικιλίας και ιδιαιτερότητας των τοπικών εδεσμάτων
και οίνων.
Η εκδήλωση απευθύνεται σε ένα πολύ ευρύ
κοινό, από τη στιγμή που η γαστρονομία και το κρασί είναι καθημερινή
πρακτική κάθε ανθρώπου.
Επιπλέον αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση
των νέων, οι οποίοι ως μελλοντικοί καταναλωτές είναι απαραίτητο
να συνειδητοποιήσουν τη σχέση Διατροφή - Κρασί - Πολιτισμός.
4.1. Πολιτιστικά οφέλη : Προώθηση των ανθρωπίνων αξιών και της πολιτιστικής κληρονομιάς. Δημιουργία συλλογικής συνείδησης με την στοιχειοθέτηση της κοινής πολιτιστικής κληρονομιάς που είναι η Διατροφή και το κρασί.
Συνειδητοποίηση της σπουδαιότητας της
παραδοσιακής γαστρονομίας και σύνδεση με τον πολιτισμό ως αντίλογος
στις ξενόφερτες συνήθειες του fast-food.
4.2. Παιδευσιακά οφέλη : Δημιουργία μόνιμων πληροφοριακών δικτύων γύρω από τα προϊόντα του φεστιβάλ. Σε συνεργασία με τις οργανώσεις καταναλωτών που θα μεταφέρουν και θα διαδώσουν τ΄αποτελέσματα.
Δημιουργία νέων, ενσυνείδητων και επιλεκτικών
καταναλωτών που δεν υπακούν άλογα στα διαφημιστικά μηνύματα
4.3. Κοινωνικά οφέλη : Συνεύρεση των εργαζομένων που σχετίζονται με το κρασί και τη γαστρονομία. Ανάπτυξη συλλογικής συνείδησης.
Προβολή και αξιοποίηση των έργων και των πρωτοβουλιών τους.
Ανάπτυξη ευγενούς άμιλλας.
4.4. Οικονομικά οφέλη
: Δημιουργία νέων, πιο ενσυνείδητων καταναλωτών, άρα αύξηση εισοδήματος
των εργαζομένων στην πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή παραγωγή.
(αμπελουργοί, οινοποιοί, εργαζόμενοι στην παραγωγή κρασιών-αποσταγμάτων,
εργαζόμενοι στην εμπορία, καβίστες, εστιάτορες, ξενοδόχοι, τουριστικοί
πράκτορες)
5. ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Η επιστημονική Επιτροπή θα απαρτίζεται
από μέλη που σχετίζονται με το Κρασί, τη Γαστρονομία, την Αρχαιολογία,
τη Λαογραφία καθώς και με τη διοργάνωση παρομοίου τύπου εκδηλώσεων.
Θα κινητοποιηθεί το τοπικό δυναμικό όσον
αφορά την επιστημονική όσο και τη γενικότερη πνευματική κάλυψη
της εκδήλωσης.
Πιο συγκεκριμένα :
5.1. ΚΡΑΣΙ : Παραγωγοί κρασιού, ούζου, τσίπουρου, αποσταγμάτων
Οινολόγοι
5.2. ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ : Ειδικοί δημοσιογράφοι
5.3. ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ : Αρχαιολόγοι - Ερευνητές
Η επιστημονική επιτροπή θα λάβει υπόψη της και θα χρησιμοποιήσει :
προηγούμενες αρχαιολογικές - λαογραφικές
μελέτες σχετικές με το κρασί και τη γαστρονομία στην περιοχή της
Μακεδονίας
το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ΟΙΝΟΣ, το οποίο εκπονήθηκε από την εταιρεία Μπουτάρη στα πλαίσια του Κοινοτικού προγράμματος FOR.C.E. (Formation Continue en Europe) σε συνεργασία με το Universite du Vin - Suzze la Rousse. Το πρόγραμμα αποτελεί πλέον περιουσία του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου.
6. ΚΟΣΤΟΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ
Στο τέλος υπάρχει το συνολικό κόστος
της εκδήλωσης,η ανάλυση του, καθώς και η οικονομική συμμετοχή
του Οργανισμού "Θεσσαλονίκη - Πολιτιστική Πρωτεύουσα της
Ευρώπης 1997".
7. ΦΟΡΕΙΣ ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ και ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ
7.1. ΕΝ.Ο.Α.Μ.
Οικονομική συμμετοχή όπως αναφέρεται
στην ανάλυση κόστους.
7.2. ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Παροχή χώρων για την πραγματοποίηση ορισμένων εκδηλώσεων.
Αποτελεί στόχο του φεστιβάλ στο μέλλον
να ενταχθεί στις πάγιες πολιτισμικές δραστηριότητες του Δήμου.
7.3. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ "ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ
ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ 1997"
Οικονομική και συντονιστική συμμετοχή .
7.4. ΔΗΜΟΙ και ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ εμπλεκόμενοι στους Δρόμους του Κρασιού της Μακεδονίας.Μεταφορά της τεχνογνωσίας διοργάνωσης ανάλογων εκδηλώσεων σε σχέση με την τοπική κουζίνα και το κρασί.
Παροχή χώρων για την πραγματοποίηση ορισμένων εκδηλώσεων (π.χ. Δημοτικές βιβλιοθήκες ... ).
7.5. ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΤΩΝ ΕΣΤΙΑΤΟΡΩΝ ΚΑΙ ΜΑΓΕΙΡΩΝ-Ενεργός προσωπική και συλλογική συμμετοχή.
7.6. ΞΕΝΟΔΟΧΟΙ
Ενεργός προσωπική και συλλογική συμμετοχή.
8. ΛΟΙΠΟΙ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ - ΧΟΡΗΓΟΙ
8.1. Οργανισμός Εξωτερικού Εμπορίου.
Οικονομική συμμετοχή και προώθηση του
μακεδόνικου και κατ' επέκταση του ελληνικού κρασιού και της
γαστρονομίας.
8.2. Ε.Ο.Τ.
Οικονομική συμμετοχή, προώθηση των
Δρόμων του Κρασιού ως νέα μορφή τουρισμού.Ένταξη των φεστιβάλ
Γαστρονομίας στις προωθούμενες πολιτιστικές δραστηριότητες.
8.3. HELEXPO - ΔΕΤΡΟΠ
Επέκταση των δραστηριοτήτων της με
την δημιουργία παράλληλων εκδηλώσεων.
Επιστροφή στην προηγούμενη σελίδα..