ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ (07-12-99)

Ρωμαϊκή αρένα

Στιγμές του πιο άγριου τηλεοπτικού κανιβαλισμού έζησαν οι τηλεθεατές της εκπομπής του κ. Μάκη Τριανταφυλλόπουλου το βράδυ της Κυριακής (ALPHA), στιγμές ντροπής για τον πολιτισμό, για τις αξίες όχι μόνο της ηθικής, αλλά της ίδιας της δημοκρατίας, που ταπεινώθηκε για τις ανάγκες της τηλεθέασης. Με πρόσχημα τις αποκαλύψεις για διαφθορά στα κυκλώματα της σόου μπίζνες και την προστασία δήθεν των ηθικών αρχών της κοινωνίας, η εκπομπή πρόβαλε βίντεο με τις πιο ιδιωτικές ερωτικές στιγμές διάσημου τραγουδιστή, του κ. Στέφανου Κορκολή. Το βίντεο διαφημίστηκε και προβλήθηκε ήδη από το δελτίο ειδήσεων του καναλιού, ώστε να εξασφαλιστεί και η τηλεθέαση της εκπομπής. Το ηθικώς και ποινικώς κολάσιμο στην υπόθεση είναι ότι ο διάσημος τραγουδιστής συνευρίσκεται ερωτικώς με ανήλικη. Ωστόσο, αν ο ίδιος προέβη σε μια τέτοια αήθη πράξη, ποιος νομιμοποιεί τον κ. Τριανταφυλλόπουλο και το κανάλι να προσφέρουν ένα κανιβαλικό γεύμα στο τηλεοπτικό κοινό, που καταργεί κάθε κανόνα, κάθε όριο ανθρώπινης αξιοπρέπειας προσκαλώντας το εν τέλει σε ένα τηλεοπτικό καταναλωτικό όργιο των άσεμνων πλάνων. Διότι υποθέσεις σαν και αυτήν του ποπ σταρ κ. Κορκολή ανήκουν στη σφαίρα της Δικαιοσύνης, όχι μόνον γιατί η πράξη του ιδίου τιμωρείται από τους νόμους, αλλά και γιατί ο τρόπος που χρησιμοποιήθηκε το βίντεο από την οικογένεια της αποπλανηθείσης νεαράς δίνει προεκτάσεις, που μόνον η αποστασιοποιημένη κρίση της δικαστικής έδρας μπορεί να χειριστεί και να αξιολογήσει. Και η εκπομπή δεν στάθηκε εκεί, συνέχισε με την παρουσίαση αποσπασμάτων από το προσωπικό ημερολόγιο διάσημου μόδιστρου, του κ. Μιχάλη Ασλάνη, όπου αποκαλύπτονταν διάφορα πιπεράτα περιστατικά ερωτικών συνευρέσεων, οι οποίες έδιναν και στο στίγμα των ερωτικών προτιμήσεων του κ. Ασλάνη, ενώ νεαρός πρώην μοντέλο, συνοδευόμενος από τη μητέρα του, κατήγγειλε περιστατικό σεξουαλικής παρενόχλησης από τον ίδιο μόδιστρο. Το συνονθύλευμα αποκαλύψεων, καταγγελιών, πορνό βίντεο και κατόπιν συζήτησης για να τεκμηριωθεί το ηθικό σκέλος της εκπομπής που ήταν «εμείς εδώ δεν παρεμβαίνουμε στην προσωπική ζωή ούτε μας ενδιαφέρουν οι ερωτικές προτιμήσεις του καθενός, αλλά καταγγέλλουμε τη διαφθορά και την εκμετάλλευση της θέσης εξουσίας για να παρασύρουν και να αποπλανήσουν νεαρούς και νεαρές» επενδύθηκε με άλλο βίντεο, όπου νεαρός σολίστας του πιάνου ερμήνευσε κλασικά κομμάτια, προφανώς για να αποκτήσει η εκπομπή το αντίβαρό της στην κακογουστιά. Ολο αυτό δεν ήταν παρά μια κρεατομηχανή, που άλεσε σκάνδαλα και πρόσωπα, υπαινισσόμενη ότι ρίχνει φως στο σκοτάδι των διεφθαρμένων κυκλωμάτων, μόνο που οι αποκαλύψεις ήταν ήδη γνωστές περιπτώσεις. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια χρυσοφόρο μέθοδο, που ρίχνει τόσο φως στο επί μέρους, στην πιο ευάλωτη περίπτωση, στον πιο αδύναμο κρίκο της αλυσίδας, ώστε το ισχυρό, το οργανωμένο να παραμείνει ασφαλές στη σκιά του θορύβου. Αλίμονο, είναι η πεμπτουσία του μιντιακού πολιτισμού αυτή η κουλτούρα της καταναλωτικής διαφθοράς, που την καθιστά ανίκητη η δημόσια καταγγελίας της. Αλλωστε, αυτή η κουλτούρα που υποστηρίχθηκε άριστα από την ίδια την τηλεόραση έθεσε εκτός μόδας την πνευματική καλλιέργεια και κατάργησε τα κριτήρια. Αυτή η τηλεόραση που συνεχίζει χωρίς κανόνες, χωρίς δέος, χωρίς σεβασμό προς τις ίδιες τις κατακτήσεις του πολιτισμού συνεχίζει ακάθεκτη το έργο του θρυμματισμού των δημοκρατικών αξιών σε ένα περιβάλλον απόλυτης αφασίας από την πλευρά των πολιτικά υπεύθυνων. Διότι όλα αυτά συμβαίνουν ακριβώς επειδή ουδείς θέτει όρια, ουδείς αναγνωρίζει την ύπαρξη κανόνων εφόσον υπάρχει μια κυβέρνηση που επί σειράν ετών αδυνατεί να τους επιβάλλει. Και όχι μόνον αυτό, αλλά η ίδια καθιστά ανυπόληπτο το όργανο, το οποίο υποτίθεται ότι θα έπρεπε να ασκεί το έργο της εποπτείας του τηλεοπτικού περιβάλλοντος ώστε τουλάχιστον να εφαρμόζονται οι κανόνες που θα διαφυλάξουν τις αρχές της δημοκρατίας, την κοινωνική ευρυθμία. Με πληγωμένο τον θεσμό του Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης και τη λειτουργία του πιο ευαίσθητου τομέα του σύγχρονου κράτους, της τηλεοπτικής αγοράς, να εφαρμόζει τις μεθόδους ρωμαϊκής αρένας οι ευθύνες για την έκπτωση του πολιτισμού δεν μπορεί παρά να ανήκουν σε εκείνους που έχουν επιφορτισθεί με το χρέος να διαφυλάσσουν την ευρυθμία των θεσμών, δηλαδή την πολιτική εξουσία.

Γράφει η Πόπη Διαμαντάκου