ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ (24-11-99)

Γράμμα από την Καρδιανή...

Από τον καθολικό ιερέα κ. Μάρκο Φώσκολο, εφημέριο στην Καρδιανή Τήνου και γνωστό μελετητή της ιστορίας της Τήνου και του Αιγαίου, λάβαμε και ευχαρίστως δημοσιεύουμε την ακόλουθη επιστολή:

Αγαπητέ κ. Καρκαγιάννη,
Και στο παρελθόν σας είχα αποστείλει επιστολή μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της «Καθημερινής», αλλά δεν είδα ούτε το κείμενο της επιστολής μου δημοσιευμένο, αλλά ούτε και κάποια αναφορά στα άρθρα σας, στα οποία σχολιάζετε κείμενα και γεγονότα και υπέθεσα πως η επιστολή μου δεν έφτασε στα χέρια σας. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιώ αυτή τη φορά τον πιο σίγουρο (;) δρόμο των ΕΛΤΑ, ελπίζοντας πως αυτή η επιστολή μου θα φτάσει στον παραλήπτη της. Οπως έγραφα και στην προηγούμενη επιστολή, δεν μου αρέσει να ανοίγω διαλόγους τέτοιου είδους μέσω των εφημερίδων, για πολλούς λόγους (πρακτικούς, κυρίως). Ομως, κάποιες φορές είναι δύσκολο να αντισταθείς σε κάποιες προκλήσεις και πρέπει κάποιος να δώσει απάντηση, σύμφωνα με το ευαγγελικό «αν μίλησα λάθος, απόδειξε το λάθος» (Ιω. 18, 23). Την ευκαιρία μού την προσφέρατε με το άρθρο σας, της 28ης Οκτωβρίου για τη μισθοδοσία των κληρικών από το κράτος και την απάντηση που σας έστειλε ο μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος κ. Θεόκλητος, όπου ενώ διαβεβαιώνει ότι «το θέμα της μισθοδοσίας των υπολοίπων δογμάτων ή θρησκειών δεν αφορά» την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος, ενασχολείται εκτενώς με την περιουσιακή κατάσταση της Καθολικής Εκκλησίας εν Ελλάδι, προφανώς για να αποδείξει ότι, αφού έχει μεγάλη και αξιοποιημένη ακίνητη περιουσία (κατά τα λεγόμενά του και μόνο), θα έπρεπε από τα έσοδά της να μισθοδοτούνται οι ιερείς της. Στο τέλος δε, υποστηρίζει πως «θα ήταν δίκαιο να φορολογηθεί όλων η περιουσία και αναλόγως προς τη συνεισφορά τους προς τον προϋπολογισμό να δοθεί ο μισθός για τους λειτουργούς τους». Οταν ο Σεβασμιώτατος λέει «όλων» συμπεριλαμβάνει και την Ορθόδοξη Εκκλησία; Στα παραπάνω έχω να παρατηρήσω πως, απ' ό,τι γνωρίζω, η Ελληνική Πολιτεία μισθοδοτεί μόνο τους κληρικούς της Ορθόδοξης Εκκλησίας και της μουσουλμανικής μειονότητας. Η Καθολική Εκκλησία, πάλι απ' όσα γνωρίζω, δεν έχει παρουσιάσει επίσημα στο κράτος κάποια αίτηση για αντίστοιχη μισθοδοσία. Παρ' όλα ταύτα δεν παύουν οι Ελληνες Καθολικοί να θεωρούν ότι υπάρχει μια αντισυνταγματική ανισότητα σε όλα αυτά. Η ακίνητη περιουσία της Καθολικής Εκκλησίας δεν είναι ούτε τόσο μεγάλη ούτε αξιοποιημένη, αλλά ούτε και αξιοποιήσιμη εν πολλοίς, για να μπορεί να αναλάβει το φορτίο μισθοδοσίας του κλήρου της, παρά τις όποιες πληροφορίες έχει περί τούτου ο κ. Θεόκλητος. Οι ιερείς της Καθολικής Εκκλησίας εν Ελλάδι ζουν απλά και αξιοπρεπώς από τις προσφορές των πιστών τους ή από το μισθό του ιεροδιδασκάλου που έχουν, επειδή, πέρα από τις ενοριακές τους ενασχολήσεις, διδάσκουν καθημερινά στους καθολικούς μαθητές στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Προσωπική μου άποψη πάντως είναι πως δεν θέλω ως ιερέας να μισθοδοτούμαι από το κράτος, γιατί αλλιώς είμαι υπάλληλός του και δεν θέλω για κανένα λόγο να υπακούω σε κανέναν άλλο (πολιτικό) προϊστάμενο, παρά μόνο στον επίσκοπό μου, στην εξάσκηση των ιερατικών μου καθηκόντων. Δεν μπορεί να μην είναι υπάλληλος του κράτους εκείνος που οφείλει να υπακούσει πρώτιστα (όπως συμβαίνει μερικές φορές) στην εντολή ενός εισαγγελέως και όχι στα όσα του ορίζει ο εκκλησιαστικός του προϊστάμενος. Αυτό, όμως, δεν αλλάζει το γεγονός ότι πολλάκις η Καθολική Εκκλησία πρόσφερε από την ακίνητη περιουσία της σημαντικό μέρος για να γίνουν σχολεία, να ανοιχτούν δρόμοι, να δημιουργηθούν κοινόχρηστοι δημόσιοι χώροι, χωρίς κανενός είδους υλική αποζημίωση. Και για την ιδιαίτερη πατρίδα μου θα μπορούσα να αναφέρω δεκάδες περιπτώσεων. Αλλά κάνω γνωστό στον κ. Θεόκλητο (ο οποίος εκφράζει ως ευχή για να πραγματοποιηθεί το μέλλον...) πως η Καθολική Εκκλησία φορολογείται τώρα κανονικά και με βάση τους ισχύοντες φορολογικούς νόμους, χωρίς να απολαμβάνει από το κράτος αντίστοιχα ή ανάλογα με εκείνα που απολαμβάνει η Ορθόδοξη. Αυτό δεν είναι απόδειξη έλλειψης ισονομίας; Είναι ισονομία να φορολογείται ο κάθε μη ορθόδοξος πιστός, ακόμα και οι κληρικοί των άλλων θρησκευτικών μειονοτήτων και μέρος απ' αυτή τη φορολογία να πηγαίνει στη μισθοδοσία μόνο των ορθόδοξων κληρικών; Θα κλείσω την επιστολή μου υιοθετώντας πλήρως τη φράση του κ. Θεοκλήτου, αλλά προσαρμόζοντάς την στο θέμα μας: «Ομως, θεωρείτε ότι ήταν σωστό να εξαιρέσει (η ελληνική πολιτεία τους άλλους Ελληνες κληρικούς) και να τους συμπεριφερθεί προσβλητικά, εξηγώντας τους, ότι "δεν είναι παραγωγικοί"»; Παραγωγικοί, με την έννοια που εξηγεί ο Σεβασμιώτατος είναι μόνον οι ορθόδοξοι κληρικοί; Οι υπόλοιποι, οι μη ορθόδοξοι, δεν προσβάλλονται; Οι καθολικοί πιστοί στην Ελλάδα θεωρούν ότι αδικούνται απ' αυτή τη μεροληπτική συμπεριφορά του κράτους απέναντί τους. Αλλά ανεξάρτητα απ' αυτό, θα ήμουν ευτυχής αν κάποια μέρα διάβαζα στις εφημερίδες ότι κάποιος ορθόδοξος ιεράρχης υπεράσπισε τα δικαιώματα και μη ορθόδοξων πολιτών, μόνο και μόνο επειδή η υπεράσπισή τους αποτελεί ευαγγελικό καθήκον. Και μόνο μια κουβέντα αναφορικά με τα πρώτα 3 σημεία της απάντησης του κ. Θεοκλήτου. Είναι τόσο γενικές οι διαβεβαιώσεις του και μόνον έτσι μπορούν να σταθούν. Στην πρακτική τους εφαρμογή είναι που χωλαίνουν τα πράγματα και καρκινοβατούν...
Με τιμή π. Μάρκος Φώσκολος

Σ.Σ.: Πάτερ μου! Ζω στον παρωχημένο κόσμο των ΕΛΤΑ και του ταχυδρόμου που σου χτυπάει την πόρτα και φωνάζει: «Γράμμα!». Το «ηλεκτρονικό ταχυδρομείο» είναι άλλος κόσμος, ακατανόητος για μένα. Δεν έλαβα ποτέ την πρώτη επιστολή που μου στείλατε!
Α. Κ.