ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ (08-01-97)

Αξίες ζωής

Για «πολιτισμό θανάτου» έκανε λόγο το Βατικανό. Στην Αυστραλία, η 52χρονη Τζάνετ Μιλς, ανιάτως πάσχουσα από σπάνια μορφή καρκίνου του δέρματος, επέλεξε την ευθανασία. Ηταν η δεύτερη μόλις περίπτωση εφαρμογής του σχετικού νόμου της Βορείου Πολιτείας της Αυστραλίας, που ισχύει από τον περασμένο Ιούλιο. Ανατρέπονται οι αρχές του πολιτισμού, τονίζει η Αγία Εδρα. «Η κοινωνία έφθασε στο σημείο να μην έχει να προσφέρει στους ανιάτως ασθενείς τίποτε άλλο από μία γρήγορη έξοδο με μία ένεση», σημείωσαν οι Αγγλικανοί. Οι Εκκλησίες έχουν ασφαλώς πολύτιμες αφορμές να θέσουν σε εφαρμογή το πιστεύω τους, υπερασπιζόμενες το κοινωνικό κράτος. Στο θέμα της ευθανασίας όμως, δύσκολα μπορεί να γίνει λόγος για «πολιτισμό θανάτου». Η εκκλησιαστική άποψη, βασισμένη στην παραδοχή ότι ο άνθρωπος δεν είναι ελεύθερος να διαθέτει τη ζωή που του έδωσε ο Θεός, είναι φυσικό να αντιδρά στην ευθανασία. Για τον πιστό, η ζωή μπορεί να είναι και θεόπεμπτη δοκιμασία. Θεολογικώς εύλογη, η θέση αυτή είναι εντελώς ξένη σε μη θρησκευτικά κράτη, που νοούν τη ζωή ως αξιοπρεπή -και μόνον. Οι πιστοί δικαιούνται να υπομείνουν, οι νόμοι των ανεξίθρησκων χωρών όμως δεν μπορούν να απηχούν τις επιταγές της όποιας πίστης. Η περσινή χρονιά ήταν ενδεικτική των τάσεων. Στην Αυστραλία, ο νόμος της Βόρειας Πολιτείας. Στη Βρετανία, η δικαστική απόφαση του Οκτωβρίου που έκρινε ατιμώρητη τη θανάτωση του ανιάτως ασθενούς Τζέιμς Μπρέιντι από τον αδελφό του. Στις ΗΠΑ, το ιστορικό αιτιολογικό του Εφετείου του Σαν Φρανσίσκο πέρυσι τον Μάρτιο: «Αν η δημόσια αρχή έχει τη δυνατότητα να παρεμποδίσει έναν ανιάτως ασθενή από το δικαίωμα να επιλέξει τον θάνατο, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πού σταματά η διείσδυση του κράτους στη ζωή του πολίτη»...

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗΣ